اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 95/07/28 | ساعت: 08:43 | کد خبر: 6259 | بازدید: 451501 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه بیش از 60 بنای ما در لیست انتظار ثبت یونسکو قرار دارند گفت: این در حالی است که می توانیم سالانه 10 اثر را به عنوان میراث جهانی به ثبت برسانیم.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا،ایران از سابقه و هویت فرهنگی و تاریخی و تمدنی حدود 10 هزار ساله برخوردار است و باستان شناسان کشور پیش بینی می کنند حدود800 هزار تا یک میلیون بنا ،سایت و محوطه تاریخی در کشور وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه آثار به جا مانده از حوزه فرهنگی ایران در خارج از مرزهای ایران خیلی بیشتر است، ادامه داد: در طول 85 سال گذشته و از زمان تصویب قانون حفظ و حراست از بناهای تاریخی و عتیقه جات تا الان حدود 130 الی 140 هزار مکان، بنا و محوطه شناسایی شده است و توانستیم 32 هزار اثر را به عنوان میراث ملی ثبت کنیم.

به گفته معاون رییس جمهور با پنج موردی که در خلال فعالیت این دولت در یونسکو ثبت شده، تاکنون 21 اثر از ایران در فهرست میراث جهانی در یونسکو ثبت شده است.

سلطانی فر افزود: البته بضاعت فرهنگی ما خیلی بیشتر است اما با توجه به اینکه از سال 2007 هر کشور سالانه می تواند یک اثر تاریخی و یک اثر طبیعی را به ثبت برساند، بیش از 60 بنای ما در لیست انتظار یونسکو قرار دارد؛ در حالی که ما می توانیم سالانه 10 اثر را به عنوان میراث جهانی به ثبت برسانیم و خیلی راحت، رتبه ایران را از 10 به رتبه های بالاتر ارتقا دهیم. 

سلطانی فر با بیان اینکه برای کاوش های مختلف و تعیین سن اشیای تاریخی باید از فناوری جدید استفاده کنیم، گفت: سازمان میراث فرهنگی و سازمان انرژی اتمی از دهه 60 در زمینه سال یابی و تعیین سن اشیا و مکان های تاریخی همکاری می کنند.

وی اضافه کرد:از هر امکانی استفاده می کنیم تا مشخصه کامل مربوط به زمان ساخت مصالح ، بناها و نحوه حراست از آنها را مشخص کنیم. 

معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد:در سال های اخیر به ویژه بعد از جا به جایی پژوهشگاه میراث فرهنگی که از تهران به شیراز منتقل شد و بعد از دو سال متوجه شدند اشتباه کردند و به تهران بازگرداندند، بسیاری از اشیا و تجهیزات از بین رفته بود و ما تلاش کردیم این تجهیزات را جایگزین کنیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: تمهیدات لازم را متناسب با امکانات و منابعی که داریم در پیش می گیریم و به سمتی می رویم که به عنوان کشور صاحب تکنولوژی اقدام کنیم.

به گفته وی ایران از طرف سازمان یونسکو کارهای کارشناسی کشورهای منطقه را انجام می دهد و قرار است در زمینه حفظ ، بازسازی و نجات بخشی بناهای کشورهای همسایه مثل سوریه و عراق که در اثر جنگ دچار صدمات جدی شده اند نقش جدی داشته باشیم.

سلطانی فر گفت: برای این منظور، هم از جهت نیروی انسانی و هم تجهیزات ، خود را آماده می کنیم تا نقش آفرینی مناسبی داشته باشیم.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1