اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 95/07/28 | ساعت: 08:44 | کد خبر: 6261 | بازدید: 451447 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیر پایگاه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی از پایان عملیات مرمت گنبد شاه اسماعیل صفوی این مجموعه جهانی پس از یک ماه خبر داد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، «عبدالرحمان وهاب‌زاده» با اعلام این خبر، گفت: هم‌اکنون عملیات مرمتی گنبد شاه اسماعیل صفوی با کاشی‌های خشتی و معقلی به وسعت 24 مترمربع به پایان رسیده است.

وی عملیات مرمت گنبد شاه اسماعیل را شامل پاکسازی، تثبیت، استحکام بخشی کاشی‌ها، تعویض کاشی‌های شکسته و فرو ریخته، تثبیت و پاکسازی نهایی برشمرد.

مدیر پایگاه مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی با بیان این‌که کتیبه‌های کمربندی گنبد الله الله که براثر رطوبت و فرسودگی آسیب دیده بودند نیز مرمت شدند، افزود: عملیات مرمتی کتیبه‌های یاد شده شامل پاکسازی، تثبت کاشی‌ها و بندکشی بوده که هم‌چنان ادامه دارد.

وهاب‌زاده اضافه کرد: بخش بالایی مقبره شاه اسماعیل به شکل برج استوانه‌ای بوده و روی خروجی متصل به گوشه شمال غربی بنای حرمخانه قرار گرفته است. بدنه این بنا با آجر ساخته شده و دارای گنبد کوچک پوشیده شده از نره کاشی‌های الوان و بدنه کتیبه‌ای حاوی صلوات کبیره در بخش بالایی با خط رقاع سفید رنگ است که بین دو حاشیه از کاشی خشتی الوان برجسته نصب شده است.

وی بناهای اصلی مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی را شامل سردر، رواق یا قندیل خانه، بقعه شیخ صفی، مقبره شاه اسماعیل و حرمخانه و چینی خانه واقع در سمت شرقی صحن بقعه توصیف و خاطرنشان کرد: درب ورود به تمام بناها در انتهای شمالی دیوار شرقی صحن متصل به گوشه شرقی دیوار نمای مسجد جنب سرا بوده و دارای سردر عالی مزین با کاشی‌ها و کتیبه‌های معرق است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1