اخبار پیشنهادی


یکشنبه 95/08/16 | ساعت: 08:20 | کد خبر: 6269 | بازدید: 451652 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: پیشنهاد ثبت فن و هنر فیروزه تراشی در فهرست میراث ناملموس جهانی به شورای سیاست گذاری ثبت جهانی ارائه شده و موافقیت اولیه در این زمینه صورت گرفته است.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، حسین زارع صفت افزود: شهرهای نیشابور، فیروزه و مشهد از گذشته محل تراش و عرضه سنگ فیروزه بوده و تراش آن در ایران مرغوب ترین نوع تراش در دنیا محسوب می شود. 

وی اظهار کرد: بسیاری در این دیار فیروزه تراشی را نسل به نسل به یکدیگر آموخته اند و این پیشه را کسب خانوادگی خود می دانند.

وی گفت: فیروزه مرغوب نیشابور که در زمره جواهرات قرار می گیرد چهار نوع است که بعد از فیروزه عجمی، شامل فیروزه عربی، فیرزوه توفال، فیروز توفال سفید رنگ و فیروزه توفال نیم رنگ است.

زارع صفت افزود: از مهمترین زیرشاخه های این حرفه باید به فیروزه کوبی و معرق فیروزه اشاره کرد.

وی اظهار کرد: این حرفه با توجه به زائر پذیر بودن شهر مشهد از قرون و سده های پیشین در این شهر وجود داشته و افراد بسیاری در طول زمان از راه اشتغال به این حرفه معیشت زندگی خود را فراهم کرده اند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: با وجود کارگاههای متعدد تراش سنگ فیروزه در مشهد، باید این پایتخت معنوی را جایگاه و مرکز فیروزه و تراش این سنگ در کشور و خارج از مرزهای ایران معرفی کرد.

وی افزود: به همین دلیل شهرهای مشهد، نیشابور و فیروزه به عنوان کانون فیروزه تراشی کشور معرفی شده اند.

وی ادامه داد: طی سالهای اخیر در شهرستان فیروزه به دلیل نزدیک بودن به معدن فیروزه، باغ نشاط روستای تقی آباد و در شهر نیشابور در محل بازار زرگرها، رباط شاه عباسی، محوطه آرامگاه خیام و امامزده محروق تعداد بسیاری کارگاه تراش فیروزه ایجاد شده است.

زارع صفت اظهار کرد: شهر فیروزه محل معدن این سنگ است و به طور تقریبی بیش از 500 کارگاه فیروزه تراشی در روستای معدن فیروزه و بیش از 200 کارگاه در شهر نیشابور دایر و مشغول فعالیت است.

وی گفت: سنگ های تراش داده شده فیروزه نیشابور به دلیل دارا بودن کیفیت مطلوب و مرغوبیت، مشتریان بسیار در استانهای دیگر و کشورهای خارجی بویژه مناطق عرب نشین حاشیه خلیج فارس از جمله کویت، سوریه، عراق، عربستان و مناطق مجاور آن دارد.

وی افزود: فیروزه تراش خورده توسط هنرمندان شهرهای مشهد، نیشابور و فیروزه جوابگوی نیاز بازارهای داخلی و خارجی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: به رغم گسترده بودن تراش سنگ فیروزه در شهر مشهد و وجود کارگاههای متعدد، واردات نگین های مصنوعی از کشورهای مختلف که مرغوبیت خاصی هم ندارند، می تواند خطری برای این حرفه باشد.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1