اخبار پیشنهادی


سه شنبه 95/10/07 | ساعت: 10:40 | کد خبر: 6286 | بازدید: 451319 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: باید به مرور این دیدگاه که موزه‌ها فقط از طریق دولت ایجاد و اداره می‌شوند، تغییر کند و به ظرفیت‌های موجود در سطح جامعه برای توسعه موزه‌های خصوصی و اتحادیه‌ها کمک کنیم.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا،محمدحسن طالبیان که صبح روز سه‌شنبه (۷ دی) در همایش یک روزه حمایت از راه‌اندازی موزه‌های غیردولتی در موزه‌ی ملی ایران سخن می‌گفت، ادامه داد: توسعه فعالیت‌های موزه‌ای نشان‌دهنده فرهیختگی جامعه است و به بالندگی جامعه و توسعه پایدار کمک بزرگی می‌کند. اگرچه مالکیت مادی اشیاء مربوط به افراد است، اما همه ارزش‌های معنوی این کار مربوط به کل جامعه است. گسترش و تقویت موزه‌ها علاوه‌بر ارزش‌آفرینی برای جامعه، می‌تواند به بحث اقتصاد مقاومتی نیز کمک کند، چون اقتصاد مقاومتی مبنای فرهنگی دارد.

او با تأکید بر این نکته که اقتصاد مقاومتی بر فعالیت‌های دانش‌بنیان، درون‌زا و همراه با مشارکت مردم استوار است، افزود: این ویژگی‌ها نشان می‌دهد که جریان اقتصاد مقاومتی در میراث ‌فرهنگی وجود دارد، در گذشته نیز همه شهرهای تاریخی بر مبنای این مسئله ایجاد شده‌اند.

*مسیر آینده پایدار از گذشته می‌گذرد

او با اشاره به این نکته که رویکردی که در زمینه مجموعه موزه‌ها و سایت‌های تاریخی داریم به ما کمک می‌کند که منویات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی از طریق میراث فرهنگی محقق شود، گفت: میراث فرهنگی می‌تواند به شناخت جنبه‌های مختلف کمک کند، به عنوان مثال می‌بینیم که در شهرهای کویری برای توسعه‌ی گردشگری از خاک چه استفاده‌هایی می‌شود، در نتیجه برای اینکه توسعه پایدار اتفاق بیفتد، باید از شهرهای تاریخی بیشتر و بهتر بهره بگیریم، چون رویکرد کشور هنوز آن‌طور که باید رویکردی مبتنی بر حفظ سرمایه‌های میراثی نیست.

معاون میراث فرهنگیِ سازمان میراث‌فرهنگی با بیان این‌که هرجا کل جامعه با یکدیگر روی مسئله‌ای تمرکز کردند، موفقیت حاصل شد، گفت: موزه‌ها تنها ظرفیت برای توسعه گردشگری نیستند، به عنوان مثال می‌توان با بازسازی و آماده‌سازی شهرهای تاریخی برای اسکان مردم استفاده کرد. از طرفی موزه‌ها می‌توانند هم در زمینه ارائه میراث ملموس و هم میراث ناملموس فعالیت داشته باشند.

او بیان کرد: میراث‌فرهنگی می‌تواند امنیت فرهنگی به بار بیاورد تا افراد با سابقه و هویت میراث آشنا شوند، مسیر آینده پایدار از گذشته می‌گذرد.

*اگر فقط بر توسعه موزه‌ها از طریق دولت تکیه کنیم، محدود می‌شویم

طالبیان با اشاره به شعار «هر خانواده، یک موزه» گفت: اهمیت و ارزش معنوی آثار تاریخی مربوط به کل کشور است. در این طرح به دنبال آن هستیم که با مشارکت مردم و سایر دستگاه‌ها توسعه موزه‌ها محقق شود و دولت تنها نگاه نظارتی بر این مسئله داشته باشد. اگر فقط بخواهیم بر توسعه موزه‌های دولتی کمک کنیم فعالیت‌های ما محدود می‌شود، باید دست خود را در استفاده از همه ظرفیت‌ها باز بگذاریم. تجربه توسعه موزه‌های غیر دولتی در بسیاری از کشورهای دنیا نیز انجام شده است.

او اعلام کرد: با توجه به ۱۲ ملیتی شدن نوروز و زمان کمی که تا عید نوروز داریم، بحث برنامه‌های نوروز ۹۶، به عنوان یک میراث ناملموس یکی دیگر از محورهایی است که در پنل‌های تخصصی این همایش یک‌روزه دنبال می‌شود.

طالبیان گفت: «نوروز سال گذشته، ۱۲ نوروزگاه ایجاد شد که امسال با همت همه استان‌ها قصد داریم این نوروزگاه‌ها را در کل کشور توسعه دهیم.»



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1