اخبار پیشنهادی


سه شنبه 96/01/29 | ساعت: 06:18 | کد خبر: 6350 | بازدید: 454288 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار، حفاظت و مرمت میراث فرهنگی باید به دغدغه ملی تبدیل شود.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، محمد حسن طالبیان روز سه شنبه در مراسم روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی اظهار کرد: مجموعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدامات قابل توجهی را در سال های اخیر برای حصول توسعه پایدار انجام داده است.

وی که در تالار آبی کاخ نیاوران سخن می گفت، افزود: سال گذشته بازی چوگان و میادین اسب دوانی فرح آباد و گنبد قابوس را که دارای معماری ویژه بودند، برای ثبت جهانی معرفی کردیم.

طالبیان اضافه کرد: تلاش کردیم تا بنیه کارشناسی از دست رفته میراث فرهنگی را با تربیت کارشناسان جوان که علاوه بر تحصیلات، مهارت اندوزی و نخبگی را در کنار پیشکسوتان این رشته ها آموزش دیده اند، تقویت کنیم.

وی ادامه داد: اکنون یک کارگاه مشترک مرمت چوب با همکاری ژاپنی ها برای مرمت عالی قاپو اصفهان در حال برگزاری است و کارگاه های متعدد آموزشی در سه سال گذشته جان تازه ای گرفته است.

معاون میراث فرهنگی افزود: ارتقا مشارکت مردمی در حفاظت از بناهای تاریخی دغدغه جدی ما بود طوری که در سال 95، 900 متقاضی مردمی برای حمایت مالی مرمت ها داشتیم.

طالبیان تاکید کرد: ثبت بیابان لوت که 10 درصد از جغرافیای کشور را دربرمی گیرد و زنجیره قنات های ایرانی که با اتحاد و همراه کردن سازمان های مختلفی نظیر محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی به وجود آمد، از دیگر اقدامات مهم ما بود.

وی تصریح کرد: در سال جاری توجه ویژه ای به میراث اورامانات کردستان، کرمانشاه و حتی کردستان عراق و در مجموع میراث فرهنگی مناطق مرزی کشور خواهیم داشت.

به گفته طالبیان، مدتی است که نقدها از میراث فرهنگی بالا گرفته، از این مساله استقبال می کنیم زیرا هر چه مردم به میراث ملی خود حساس تر شوند مدیران میراث فرهنگی موفق ترند و می توانند از مسوولان مطالبه جدی تر داشته و اهمیت موضوع را ساده تر بیین کنند.

وی عنوان کرد: برخلاف گذشته که شهرداری ها معمولا در پروژه های مرمتی تاریخی مقاومت می کردند و به بهانه پروژه های مدرن، بافت تاریخی شهر را تخریب می کردند، اکنون این آگاهی چنان بالا رفته که در کنگره اخیر معماری و شهرسازی، شهرداران زیادی برای مرمت بافت های تاریخی شهرشان طرح های داوطلبانه ارائه کردند.

این کارشناس میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: خشنودیم که در شورای عالی معماری و شهرسازی و نهادهای تصمیم گیر دغدغه میراث فرهنگی افزایش یافته و رد پای میراث فرهنگی در اسناد بالادستی کشور دیده می شود.

وی یادآور شد که برای رسیدن به توسعه پایدار حفاظت و مرمت میراث فرهنگی باید به دغدغه ملی بدل شود و کارشناسان جوان پابه پای پیشکسوتان مهارت آموزی کرده و در این راه قدم بردارند. 

در بخش دیگری از این مراسم با حضور مسوولان و علاقه مندان میراث فرهنگی از دو پیشکسوت حوزه مرمت علی اکبر سعیدی گرگانی به پاس نیم قرن حضور مستمر در مرمت و حمید سهیلی مظفر مستندساز حوزه میراث فرهنگی تجلیل شد.

مراسم روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی 29 و 30 فروردین در تالار آبی کاخ موزه نیاوران در حال برگزاری است.

29 فروردین به نام روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی ثبت شده است.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1