اخبار پیشنهادی


سه شنبه 96/02/05 | ساعت: 06:44 | کد خبر: 6364 | بازدید: 454249 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیرکل دفتر ثبت آثار فرهنگی و تاریخی گفت: درخواست آذربایجان برای پیوستن به پرونده ثبت جهانی کمانچه پذیرفته شده است.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری مهر،فرهاد نظری گفت: پس از ارسال پرونده ثبت ملی کمانچه در فهرست میراث ناملموس توسط ایران به سازمان یونسکو، کشور آذربایجان درخواست داد که چون آن‌ها هم دارای ساز کمانچه هستند، این پرونده به صورت مشترک بین ایران و آذربایجان به ثبت برسد. ما هم این پیشنهاد را پذیرفتیم.

وی گفت: سال گذشته نیز آذربایجان پرونده فرهنگ پخت نان‌های نازک را تهیه کرده بود و ما درخواست پیوستن به این پرونده را داشتیم و آن‌ها پذیرفتند. به این ترتیب باب جدیدی با کشورهای همسایه باز شده و ما هم علاقه‌مند هستیم که به این پرونده‌های مشترک بپیوندیم.

نظری با اشاره به اینکه طبق اعلام یونسکو هر کشوری تنها می‌تواند در سال یک پرونده در حوزه میراث ناملموس به ثبت برساند گفت: پیشنهاد کشور آذربایجان یک فرصت پیش روی ما می‌آورد چون پرونده های ثبتی مشترک، سهمیه ای را در یونسکو برای کشورها اشغال نمی‌کند یعنی با اعلام ضوابط جدید یونسکو، امسال می‌توانیم هم یک پرونده مستقل ثبت کنیم و هم یک پرونده مشترک. به این ترتیب سهمیه امسال ایران برای ثبت چوگان آزاد شد و ما می توانیم امسال پرونده چوگان را به صورت پرونده مستقل و ملی به نام ایران ثبت کنیم و در کنارش پرونده کمانچه را با همکاری اذربایجان به ثبت برسانیم.

مدیرکل دفتر ثبت میراث تاریخی و فرهنگی بیان کرد: هنر نواختن و ساختن کمانچه به صورت مشترک با آذربایجان ثبت می‌شود و اگر کشور دیگری درخواست پیوستن به این پرونده را نیز داشت می تواند در سالهای بعد به این پرونده ملحق شود. کشور آذربایجان نیز مانند ایران ساز کمانچه و کمانچه نوازان خوبی دارد اما آنها تنها یک نوع کمانچه دارند و ایران ۴ نوع کمانچه را در پرونده معرفی کرده است. به این ترتیب در سال ۲۰۱۷ پرونده «چوگان؛ بازی سوار بر اسب همراه با روایت گری و موسیقی» به صورت مستقل و ملی و پرونده «هنر ساختن و نواختن کمانچه» به صورت مشترک با آذربایجان به ثبت جهانی می‌رسد.

وی افزود: امسال در بخش میراث تاریخی یونسکو پرونده بافت تاریخی یزد به ثبت جهانی می رسد اما در بخش میراث طبیعی امسال پرونده ای به نام ایران ثبت نمی شود.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1