اخبار پیشنهادی


دوشنبه 96/02/11 | ساعت: 10:06 | کد خبر: 6366 | بازدید: 454265 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

سازمان میراث فرهنگی برای معرفی ارزشهای مجموعه کاخ گلستان، همچنین ارتقای سطح کیفی و ایجاد زیرساخت های گردشگری مورد نیاز گردشگران تفاهم نامه این با معاونت علمی ریاست جمهوری منعقد کرد.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری مهر، به دنبال اقدامات کالبدی که قبل و بعد از ثبت جهانی مجموعه کاخ گلستان صورت گرفت، سازمان میراث فرهنگی اقدام به انعقاد تفاهم نامه ای با معاونت علمی ریاست جمهوری در جهت ارتقای سطح کیفی، حفاظت، انتقال دانش و همچنین ایجاد زیرساخت های گردشگری مورد نیاز گردشگران کرد. اقداماتی که قرار است در این همکاری صورت بگیرد شامل ایجاد سالن معرفی، نورپردازی سالن حوض خانه، معرفی اشیاء و آثار حوض خانه با استفاده از تکنولوژی های نوین معرفی، پایش نظام مند محیطی و کالبدی مجموعه، اجرای زیرساخت شبکه و اتصال به فیبر نوری، تجهیز مرکز اسناد و... می شود.

«فرهاد عزیزی» مدیر پایگاه های ملی و جهانی با اشاره به اینکه کاخ گلستان یکی از منحصربه فرد ترین مجموعه های تاریخی ایران است که باید آگاه سازی مردم نسبت به این میراث ارزشمند با برنامه ریزی های دقیق فرهنگی، عمرانی در جهت نگهداری از آن ها همراه باشد گفت: پس از تمامی اقدامات کالبدی که قبل و بعد از ثبت جهانی مجموعه کاخ گلستان انجام گرفته است یکی از اقدامات مهمی که در اولویت و اهداف برنامه های سازمان میراث فرهنگی قرار داشت معرفی ارزشهای این مجموعه است.

وی افزود: در همین راستا تفاهم نامه ای بین سازمان میراث فرهنگی و معاونت علمی ریاست جمهوری در جهت ارتقای سطح کیفی، حفاظت، انتقال دانش و همچنین ایجاد زیرساخت های گردشگری مورد نیاز گردشگران منعقد شد و در گام نخست ۴ اقدام مهم که شامل معرفی آثار و اشیاء حوض خانه با استفاده از فناوریهای نوین، نور پردازی تالار حوض خانه، زیرساخت شبکه، ایجاد آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیاء و آثار در دو بخش مواد آلی و معدنی پس از تهیه طرح و تایید با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری به اجرا در آمد و امید است با اقداماتی که در حال انجام است تمام اهداف تفاهم نامه به سرانجام برسد.

مدیر کل امور پایگاه های ملی و جهانی اما معرفی آثار و اشیاء حوض خانه با استفاده از فناوریهای نوین را یکی از اتفاقات مهم در مجموعه کاخ گلستان عنوان کرد و افزود: استفاده از روشهای نوین می تواند کمک شایانی به افزایش شناخت و معرفی میراث فرهنگی ایران کند. استفاده از تکنولوژی های روز دنیا شامل رمزینه پاسخ سریع، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و نمایش سه بعدی می تواند محیط موزه را از حالت کلاسیک که فقط به نمایش آثار و توضیحات راهنمایان موزه محدود بوده به حالتی فوق العاده برای مخاطبان تبدیل کند.

نورپردازی تالار حوض خانه

عزیزی همچنین به نور پردازی تالار حوض خانه و زیر ساخت شبکه اشاره کرد و افزود: اهداف این پروژه، معرفی بهتر آثار هنری موزه ها در ترویج آموزش و ظرفیت تعامل فرهنگی با استفاده از تکنولوژی های نوین نورپردازی در تالار حوضخانه است. پس از مدل سازی تالار، آثار و تابلوهای آن در راستای ارائه مناسب تابلوهای نفیس نقاشی به پژوهشگران و بازدیدکنندگان، با استفاده از روشهای نوین نورپردازی که می توانست کمک شایانی به افزایش شناخت این آثار کند این پروژه به انجام رسید.

پیاده سازی زیرساخت شبکه

به گفته وی، همچنین هدف از پروژه زیرساخت شبکه نیز برآوردن نیاز هر گونه اقدام عملی براساس الگویی منسجم است که به واسطه آن می توان سیستم های حفاظت و نگهداری پایش را به بهترین نحو برای مجموعه کاخ گلستان پیاده سازی کرد در ضمن بهترین خدمات را می توان با پیاده سازی این ظرفیت به گردشگران و پژوهشگران داد.

آنطور که مدیر پایگاه های ملی و جهانی می افزاید: تسهیل ارتباطات، اشتراک گذاری سخت افزارها، اشتراک گذاری اطلاعات و اسناد، از ویژگی های مهم این ظرفیت است. این پروژه پس از طراحی تمامی بخش ها و قسمت های کاخ گلستان را به یکدیگر متصل کرده است چنانچه در گام بعدی و اجرای کامل تفاهم نامه بیشترین استفاده را می توان از این زیرساخت داشت.

ایجاد آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیاء

وی همچنین از ایجاد آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیاء و آثار در دو بخش مواد آلی و معدنی در مجموعه کاخ گلستان را از جمله اقدامات مهم دانست.

عزیزی گفت: هدف این پروژه آماده سازی و تجهیز فضای فیزیکی کارگاه و آزمایشگاه مرمت، تجهیز امکانات مورد نیاز بخش آزمایشگاه مرمت و کارگاه های مرمت اسناد و اشیاء تاریخی و در نهایت برنامه ریزی برای حفظ و مرمت آثار تاریخی موزه براساس اولویت است.

به گفته وی، مجموعه کاخ گلستان با دارا بودن گنجینه های بی نظیر از اسناد و کتب تاریخی و نقاشی ها و اشیاء متنوع، جایگاه ویژه ای در میراث فرهنگی ایران داشته و به دلیل حجم بالای اشیا در مخازن و نیز در معرض نمایش نیاز مبرم به وجود یک آزمایشگاه و کارگاه مستقل جهت انجام اقدامات علمی و فنی برای نگهداری، حفاظت و مرمت این اثار است. قابلیت فراوان گنجینه های تاریخی و فرهنگی کاخ گلستان لزوم ایجاد یک مرکز مطالعه، حفظ و نگهداری آثار با ارزش را در مقایسه با مراکز دیگری مانند موزه ملی ایران، موزه ملک و گنجینه آستان قدس مشهد می طلبد.

عزیزی افزود: ولی متاسفانه تاکنون چنین بخشی در این موزه فعال نبوده و بسیاری از اثار باارزش آن نیاز به نجات بخشی و حفاظت اضطراری دارند. درحال حاضر این بخش مهم نیز در مجموعه جهانی راه اندازی و آماده بهره برداری است.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1