اخبار پیشنهادی


سه شنبه 93/02/16 | ساعت: 09:47 | کد خبر: 5104 | بازدید: 451955 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نخستین همایش توسعه هنر قالی بافی و صنایع دستی در استان قزوین بر کاربردی کردن و نوآوری در تولیدات صنایع دستی کشور تاکید کرد.

به گزارش میراث ما؛ مسعود سلطانی فر در نخستین همایش توسعه هنر قالی بافی و صنایع دستی که با مشارکت کمیته امداد امام خمینی و سازمان میراث فرهنگی در استان قزوین برگزار شد گفت: بر اساس شناسایی سازمانهای ذیربط بین المللی 460 رشته صنایع دستی در دنیا وجود دارد که کشورمان با توجه به غنای فرهنگی و تمدن چند هزار ساله و برخوداری از مردمی سخت کوش، هنرمند، نخبه و زبده 350 رشته را به خود اختصاص داده  و هنرمندان در اقصی نقاط کشور در این رشته ها مشغول فعالیت و تولید آثار کم نظیر و بعضا بی نظیر هستند.

وی افزود: با وجود کپی برداریهای دهه های اخیر از هنر فرش ایران هنوز تولیدات این هنر در کشور بی نظیر بوده و اصالت خود در بازارهای جهانی را حفظ کرده است و به هیچ وجه تولید هیچ کشوری در فرش و حتی دیگر رشته های هنری ازجمله منبت، مینیاتور، معرق، خط، قلمکاری و ... قابل مقایسه با هنر کشور ما نیست.

سلطانی فر خاطر نشان کرد: حدود 2 میلیون هنرمند در عرصه صنایع دستی در کشور مشغول تولید و فعالیت هستند که اگر از این تعداد بعضی در یک خانواده مشترک باشند حداقل یک و نیم میلیون نفر از طریق صنایع دستی ، تامین معیشت یا کمک به تامین معیشت می کنند.

وی این رقم در ایجاد اشتغال و ایجاد ارزش افزوده و ارز آوری را قابل توجه دانست و گفت:امروز حجم تجارت جهانی در بخش صنایع دستی اعم از فرش، گلیم و...، انواع و اقسام سنگهای قیمتی، طلا و نقره و سایر زیور آلات مرتبط  حدود هزار میلیارد دلار و سهم ما از این رقم بسیار ناچیز است و باید تلاش کنیم که 2 تا 3 درصد از این رقم را به خود اختصاص دهیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: خوشبختانه با بیان مبانی اقتصاد مقاومتی ، که به معنای استفاده از همه ظرفیتهای اقتصادی کشور و کمک به تامین معیشت و رفاه است ، باید خیز جدیدی را با هماهنگی، همگرایی و هم افزایی همه دستگاههایی که می توانند در این عرصه موثر باشند برداریم و سهم بیشتری در تولیدات و ایجاد اشتغال داشته باشیم و سهم خود را از تجارت جهانی در این بخش افزایش دهیم و از ظرفیت خوبی که در این بخش از نظر تاریخی وجود دارد برای بهبود اقتصاد کشور استفاده کنیم.

وی رویکرد دولت تدبیر و امید در عرصه صنایع دستی را همه جانبه، توام با ژرف نگری و استفاده از همه ظرفیتهای موجود با همکاری و هماهنگی همه نهادها، ارگانها و دستگاههای اجرایی و همچنین نهادهای حمایتی عنوان کرد.

سلطانی فر بافت 2 میلیون متر مربع فرش در کشور در سال و صدور  یک و نیم میلیون متر مربع از آن را نشان دهنده ظرفیت این رشته در کشور دانست که به دلیل اصالت فرهنگی و هویت فرهنگی حرف اول را در دنیا می زند و توانسته نقش موثری در ایجاد اشتغال و تامین نیازهای معیشتی مردم داشته باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: برنامه ریزان در عرصه تولید صنایع دستی و همچنین مسئولان و متولیان این بخش باید به کاربردی کردن و نوآوری در تولیدات صنایع دستی توجه داشته باشند.

معاون رئیس جمهورهماهنگ نبودن  با زمان در برخی رشته ها و نیاز به توآوری و تطابق با نیاز زمان و همچنین موضوع بازرگانی داخلی و خارجی را دو مشکل عمده موجود در صنایع دستی کشور دانست و گفت: فعالان این عرصه مشکلات مختلفی دربحث تولید محصولات خود دارند ولی عمده ترین این مشکلات که اگر موفق به حل آن شویم گره های زیادی در این عرصه گشوده خواهد شد فروش صنایع دستی تولید شده توسط تولید کنندگان در بازارهای داخلی و خارجی است.

وی خاطر نشان کرد: در نظر داریم به عنوان متولیان این موضوع علاوه بر راه اندازی بازارچه های دائمی صنایع دستی در سراسر کشور در نمایشگاههای خارجی شرکت کرده و صنایع دستی خود را معرفی کنیم، در این راستا هدف گذاری و بازاریابی خوبی در سازمان میراث فرهنگی انجام دادیم و امیدواریم طی دو یا سه سال آینده قدم های خوبی برای فروش محصولات تولید شده صنایع دستی در داخل و خارج از کشور برداریم.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1