اخبار پیشنهادی


سه شنبه 93/04/10 | ساعت: 07:13 | کد خبر: 5216 | بازدید: 452074 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه راه حل مترو در مرکز تاریخی اصفهان دستوری نیست بلکه کارشناسی است، گفت: رویکرد دولت توسعه زیرساخت‌های شهری با حفظ آثار تاریخی است.

به گزارش سرویس دریافت اخبار میراث ما، معاون میراث فرهنگی در ارتباط با سخنان مدیر عامل قطار شهری اصفهان در جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان، مبنی بر عدم توجه و همکاری میراث فرهنگی در اجرای کامل خط مترو اصفهان گفت: موضوع متروی اصفهان از سالها قبل در سازمان میراث فرهنگی مطرح بوده و متاسفانه حل نشده، ولی به حول و قوه الهی و با انجام اقدامات کارشناسی، نظارت سازمان و رعایت دقیق قوانین در دولت یازدهم، با رعایت ملاحظات با میراث فرهنگی که سرمایه عظیم اصفهان برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است مشکل مرتبط با این حوزه در پیشرفت پروژه مترو اصفهان حل خواهد شد.
 
وی اضافه کرد: لازم است مدیر عامل فعلی قطار شهری اصفهان به سابقه ایجاد مترو، همکاری های مستمر سازمان میراث فرهنگی و اهمیت شهر اصفهان به عنوان شهر تاریخی- فرهنگی منحصر جهانی توجه کند.
 
محمد حسن طالبیان تصریح کرد: در 3-4- ماه گذشته که مسئولیت معاونت میراث فرهنگی را به عهده گرفته ام 3 بار به اصفهان سفر کرده و از نزدیک درباره مسائل و چالش های مترو بحث و گفتگو کرده ام، سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری هم با گروهی از کارشناسان و معاون عمرانی استانداری و مسئولین مترو در این باره  جلساتی خواهم داشت.
 
طالبیان ادامه داد: از ابتدا همه کارشناسان معتقد بودند که مترو به جای چهار باغ باید از خیابان شمس آبادی بگذرد که با کمال تاسف سازمان قطار شهری اصفهان بدون مصوبه قانونی، مسیر چهار باغ را انتخاب کرد که مملو از آثار دوره صفوی است و در محدوده حریم میراث جهانی قرار دارد.
 
معاون میراث فرهنگی افزود: برای حفظ چنین گنجینه ارزشمندی و با توجه به تداوم عملیات احداث مترو با مطالعات گسترده کارشناسان مختلف یونسکو و ایکوموس بارها به اصفهان سفر کرده و با ملاحظات کارشناسی دقیقی  ارائه کرده اند تا به آثار تاریخی آسیبی وارد نشود.
 
طالبیان یادآور شد: برای ایجاد ایستگاه در محور چهار باغ در طی دو جلسه تاکید شد که لازم است مطالعات باستان‌شناسی و زمین شناسی انجام شود، که پس از سالها مغفول ماندن این موضوع در 2-3 ماه گذشته انجام شد.
 
وی با اشاره به اینکه رئیس سازمان میراث فرهنگی  در سفر اخیر به اصفهان از کاوش های باستان شناسی چهار باغ و دروازه دولت بازدید کرد افزود: در این سفر معاون رئیس جمهور با استاندار و معاون عمرانی و مسئولین اصفهان مذاکراتی داشت و مقررشد، وضعیت زمین شناسی و مطالعات مختلف مراحل تصمیم گیری برای ایجاد تونل ایستگاه ها یا روش های دیگر در جلسه‌ی آینده مورد بررسی قرار گیرد تا با راه حل های کارشناسی ضمن حفظ آثار دوره صفوی، پروژه ایجاد ایستگاه های خط یک مترو بتواند به کار خود ادامه دهد، ضمن اینکه در دو ماه گذشته جلساتی در این خصوص در اصفهان و تهران برگزار شده است.
 
معاون میراث فرهنگی تصریح کرد: مدیر عامل محترم قطار شهری اصفهان مترو باید توجه داشته باشند که راه حل مترو در مرکز تاریخی اصفهان دستوری نیست بلکه کارشناسی است و خوشبختانه در این دولت، با نگاه کارشناسی در عین حفظ آثار جهانی اصفهان به توسعه مناسب زیر ساختهای شهری توجه خواهد شد.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1