اخبار پیشنهادی


دوشنبه 93/06/03 | ساعت: 07:46 | کد خبر: 5346 | بازدید: 451814 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

امروز خبری مبنی بر آتش‌سوزی در خانه اتحادیه از سوی رسانه‌ها منتشر شد در حالی که هیچ کارشناسی از اداره میراث فرهنگی تهران برای بررسی این آتش سوزی و میزان خسارات وارده به این خانه اعزام نشد. پاسخ این اداره این بود که کارشناس کافی برای بررسی اتفاقات بناهای تاریخی در پایتخت وجود ندارد.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی؛ چندی است که خبرهایی از خانه دایی‌جان ناپلئون منتشر می‌شود در حالی که اداره میراث فرهنگی تهران از روند این حوادث و دلایل آن کاملا در بی‌خبری است. به نظر می‌رسد که با کند شدن روند خریداری این خانه از سوی شورای شهر و شهرداری هر روز این خانه دستخوش اتفاقات جدید و تخریب‌گرانه می‌شود؛ به طوریکه یک ماه پیش نیز خبر تخریب ضلع جنوبی این خانه توسط همسایه مجاور آن منتشر شد.  هر چند هیچ گونه گزارشی در مورد میزان خسارت وارده به خانه از تریبون میراث فرهنگی اعلام نشد.

 
سپیده سیروس ‌نیا، معاون میراث فرهنگی اداره میراث تهران می‌گوید که این اداره نمی‌تواند برای بررسی تمام حوادثی که در بناهای تاریخی اتفاق می‌افتد، نیرو اعزام کند.

 
یکی از دلایلی که در مورد رسیدگی نکردن به وضعیت این خانه عنوان می‌شود، خارج شدن این بنا از فهرست آثار میراث فرهنگی است که هر گونه مسئولیتی را از روی دوش مسئولان سازمان میراث فرهنگی بر می‌دارد.

 
این در حالی است که بارها و بارها احمد مسجد جامعی، رییس شورای شهر و رجبعلی خسروآبادی، رییس میراث فرهنگی تهران قول داده‌اند که این خانه دوباره باید در زمره آثار تاریخی قرار بگیرد.

 
با این حال مسئول پاسخ‌گویی در اداره میراث فرهنگی تهران وجود ندارد که به این سوال پاسخ دهد،آیا اقدامی برای بازگشت این خانه به فهرست آثار ملی ایران صورت می‌گیرد یا نه؟ آخرین بررسی‌ها اما گویای این است که کمترین اقدام یا دستوری برای بازگرداندن این خانه به فهرست آثار میراث فرهنگی صورت نگرفته است.

 
به نظر می‌رسد که حتی مسئولان خودشان را در الزام رسیدگی به بناهایی که زیر ذربین رسانه‌هاست نمی‌دانند و این سوال پیش می‌آید:« سرانجام بناهایی که زیر تیغ این نگاه‌های پرسش‌گر نیستند چه خواهد شد؟»


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1