اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/06/05 | ساعت: 07:32 | کد خبر: 5349 | بازدید: 452007 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون میراث فرهنگی با اشاره به تهیه و ابلاغ محدوده 168 شهر تاریخی به وزارت راه و شهرسازی، گفت: اتفاقات 4 سال گذشته در حوزه حفظ و احیاء بناها و بافت‌های تاریخی به منظور کاهش تاثیر تصمیمات مخرب در این حوزه بررسی و اقدامات پیشگرانه لازم انجام شد.

به گزارش سرویس دریافت اخبار میراث ما، محمدحسن طالبیان با تشریح برنامه‌های معاونت میراث‌فرهنگی طی یک سال گذشته، گفت: در حوزه پایگاه‌های میراث جهانی چند اتفاق مهم در یک سال گذشته رخ داده است که از مهمترین آنها می‌توان به افتتاح دفتر مطالعاتی پایگاه میراث جهانی باغ‌های ایرانی در باغ فین کاشان اشاره کرد.

وی همچنین از افتتاح پروژه منطقه ویژه تاریخی طبیعی تاقدیس در پایگاه چغازنبیل با همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان، خبر داد و یادآور شد: در سالی که گذشت  تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت میراث فرهنگی و معاون وزیر و مدیرعامل شرکت مادرتخصص عمران و بهسازی وزارت راه و شهرسازی در خصوص طرح‌های مشترک برای حفاظت به امضاء دو طرف رسید.

معاون میراث‌فرهنگی همچنین به افتتاح و رونمایی از پروژه‌های ساماندهی و معرفی اقدامات انجام شده در محوطه شوش اشاره کرد و گفت: در این حوزه مراسم نکوداشت آئین پهلوانی ایران که در میراث جهانی به ثبت رسیده است در کاخ گلستان برگزار شد.
 
معاون میراث‌فرهنگی ثبت شهر سوخته سیستان در فهرست میراث جهانی را مهمترین دستاورد سازمان در حوزه ثبت آثار دانست  و با اشاره به اقدامات در حوزه ثبت آثار، گفت: بازنگری دستورالعمل‌ها و ارتقاء کیفی فرآیند ثبت با توجه به تجربه‌های ملی و جهانی، از مهمترین اقدامات ما در این بخش است.

طالبیان ادامه داد: برای نخستین بار عرصه، حریم و ضوابط 10 اثر به صورت همزمان با برنامه مدیریتی خاصی در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.
 
طالبیان با اشاره به اهمیت دفتر حفظ و احیاء بناها و بافت‌های تاریخی، یادآور شد: بررسی اتفاقات چهارسال گذشته به منظور کاهش تاثیر تصمیمات مخرب در حوزه حفظ و احیاء با آغاز به کار دولت تدبیر و امید آغاز شد و همچنین براساس مکاتباتی که با استانها صورت گرفت از مسئولان استانی خواسته شد تا لیست اسناد و مدارک مفقود شده طی سالهای گذشته را به معاونت میراث فرهنگی اعلام کنند.

وی به مکاتبه با استانها برای ارزیابی کیفی پیمانکاران و مشاورانی که از بدنه سازمان جدا شده بودند اشاره کرد و گفت: ما برای ارزیابی علمی و دقیق در حوزه حفظ و احیاء به تهیه فرم‌های عملکرد 3 ماهه، 6 ماهه و سالانه اقدام کردیم و در این مدت تدوین نظام گزارش‌گیری از استانها در دستور کار معاونت قرار گرفت.

معاون میراث‌فرهنگی افزود: در زمینه کاهش تصدی‌گری دولت در ستاد مرکزی و تفویض اختیار به استانها، معاونت میراث فرهنگی اقدام به تهیه آئین‌نامه شورای فنی کرد.

طالبیان اظهار داشت: اعضای پیشنهادی استان‌ها برای عضویت در شورای فنی انتخاب شدند و پس از تایید این افراد، آئین‌نامه شورای فنی توسط رئیس سازمان ابلاغ و احکام برای 300 نفر در دست اقدام است.

وی در ادامه از ارسال اعتباری بالغ بر صدوشصت وشش میلیاردو چهارصدوچهل میلیون ریال به تفکیک هر استان، برای ساماندهی و تعمیر بناهای مهم تاریخی و مساجد جامع تاریخی خبر داد و گفت: آذربایجان شرقی 9 اثر، آذربایجان غربی 10 اثر، اصفهان 23 اثر، البرز 5 اثر، ایلام 4اثر، اردبیل5 اثر، بوشهر 8 اثر، تهران6 اثر، چهارمحال و بختیاری5 اثر، خراسان شمالی4 اثر، خراسان رضوی22 اثر، خراسان جنوبی 11 اثر، زنجان5 اثر، خوزستان10 اثر، سیستان وبلوچستان8 اثر، سمنان 12 اثر، فارس 10 اثر، قزوین11 اثر، قم 9 اثر، کرمانشاه10 اثر، کردستان7 اثر، کرمان8 اثر، کهگیلویه و بویراحمد7 اثر، گلستان 7 اثر، گیلان 10 اثر، لرستان 6 اثر، مرکزی8 اثر، مازندران7 اثر، همدان 7 اثر هرمزگان8 اثر و استان یزد 7 اثر را برای اخذ اعتبار به دفتر حفظ و احیاء ارسال کردند که پس از ارائه گزارش از استان‌ها اعتبار لازم از محل ردیف مشخص شده اختصاص داده شد.

معاون میراث‌فرهنگی افزود: اعتباری بالغ بر چهارمیلیارد و صدو پنجاه میلیون ریال برای تعمیر و مرمت آثار و بناهای ثبت شده که در اختیار دستگاه‌های دولتی است به تفکیک خوزستان 1 اثر، خراسان رضوی 2 اثر، مازندران 2 اثر، گیلان 1 اثر، اصفهان 2 اثر، یزد 2 اثر، قزوین 1 اثر و استان تهران ا اثر، اختصاص داده شد.

طالبیان با اشاره به اینکه مطالعه، مرمت و حفاظت بافتهای تاریخی 44 اثر در استان‌های با اختصاص اعتبار لازم آغاز شده است، تصریح کرد: اعتبار مورد نیاز برای مشارکت در تعمیر و مرمت ابنیه و اشیاء تاریخی و تکمیل موزه‌های در اختیار بخش غیردولتی در یک سال گذشته، در رابطه با 320 اثر انجام شده است.

وی در ادامه از تهیه فرم کنترل پروژه برای ارزیابی کیفی و کمی پروژه‌های مرمت از سال 92 به بعد خبر داد و تصریح کرد: این فرم‌ها به تمامی استانها ارسال و 1760 فرم کنترل پروژه استانی و ملی از استانها دریافت شد.

معاون میراث فرهنگی یادآور شد: به 800 نامه درخواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نهادهای دولتی، خصوصی و سازمانهای مردم نهاد به منظور تامین اعتبار برای مرمت آثار تاریخی و سایر امور مربوط به این بخش پاسخ داده شده است.

طالبیان به تهیه فرمها و آئین‌نامه نحوه مشارکت در مرمت خانه‌های تاریخی و ارسال آن به تمامی استانها اشاره کرد و یادآور شد: امضای بالغ بر 300 تفاهم‌نامه برای مرمت مشارکتی خانه‌های تاریخی و بررسی کارشناسی آنها و تخصیص اعتبار لازم، از دیگر برنامه‌های معاونت میراث فرهنگی در این بخش است.

وی اظهار داشت: طرح پژوهشی با موضوع طرح جامع سامانه اطلاعاتی معاونت میراث فرهنگی تهیه و در سامانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ثبت شد، همچنین مقدمات اجرای این طرح توسط پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد: چندین طرح پژوهشی با موضوعات مقاوم سازی، دستورالعمل مرمت و برنامه ششم هم در سامانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ثبت و مراحل اجرایی آنها توسط پژوهشگاه سازمان آغاز شده است.

طالبیان از تهیه و ابلاغ محدوده 168 شهر تاریخی به وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: این اقدام به منظور لحاظ محدوده شهرهای تاریخی در اسناد بالادستی و براساس تکالیف قانون برنامه چهارم  تهیه شد.

وی یادآور شد: برگزاری جلسات کارشناسی به منظور عقد تفاهم‌نامه با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف و با هدف هم‌افزایی در اهداف و فعالیت‌های مشترک با سازمان اوقاف و امور خیریه، شرکت عمران بهسازی شهرهای ایران، پژوهشکده سوانح طبیعی، کتابخانه ملی، ستاد بازسازی عتبات عالیات، دفتر تنظیم و نشر آثار امام(ره)، حفاظت و محیط زیست، وزارت نفت و وزارت مسکن و شهرسازی طی یک سال گذشته به طور جدی در دستور کار معاونت میراث فرهنگی بوده است.

معاون میراث فرهنگی همچنین از برگزاری جلسات کارشناسی و مدیریتی با معاونت عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و تنظیم شیوه‌نامه پیگیری اهداف مشترک، خبر داد و افزود: نمایندگانی از دفتر حفظ و احیاء معاونت میراث فرهنگی در جلسات تخصصی بررسی طرح‌های روستاهای باارزش تاریخی و هدف گردشگری با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور تهیه و تصویب 120طرح‌ هادی، شرکت داشته‌اند.

طالبیان همچنین از شرکت در 170 جلسه کمیته فنی شورای عالی و معماری و شهرسازی خبر داد و گفت: انجام بازدیدهای کارشناسی، همراهی با هیات‌های بازرسی، بررسی طرح‌های مرمتی، پیشرفت پروژه‌های مرمتی از طریق اعزام گروه‌های کارشناسی از دیگر برنامه‌های معاونت میراث فرهنگی طی سال گذشته است.

وی با اشاره به پروژه‌های موزه‌های استانی در سطح کشور گفت: موزه شهرکرد در زمینی به مساحت 12000مترمربع و 4500 مترمربع زیربنا 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، این پروژه از سال 1389 آغاز شده است.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد: موزه پاسارگاد در استان فارس با 7200 مترمربع زیربنا 27 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و این در حالی است که سازه اولیه ساختمان موزه مربوط به قبل از انقلاب و شروع بخش الحاقی آن از سال 1386 آغاز شده است.

طالبیان با اعلام این خبر که موزه انقلاب قم با 2100 متر مربع زیربنا 34 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پروژه در سال 1391 آغاز شده است، گفت: موزه کرمانشاه و موزه یاسوج هر کدام 55درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی یادآور شد: موزه فرش تبریز 58 درصد( سال آغاز پروژه1387)، موزه منطقه‌ای آذربایجان شرقی 20 درصد(سال آغاز پروژه1387)، موزه منطقه‌ای آذربایجان غربی 20 درصد(سال آغاز پروژه1388)، موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس52درصد(سال آغاز پروژه1387)، موزه منطقه‌ای خراسان رضوی 87 درصد(سال آغاز پروژه1384)، موزه منطقه‌ای خوزستان 42 درصد(سال آغاز پروژه1388)، موزه منطقه‌ای فارس 27درصد(سال آغاز پروژه1385)، موزه میراث روستایی گیلان 78 درصد(سال آغاز پروژه1383)، موزه منطقه‌ای غرب کشور در همدان 30 درصد(سال آغاز پروژه1386)، موزه منطقه‌ای کویر یزد 38درصد(سال آغاز پروژه1389)، موزه مشاهیر فارس 27 درصد(سال آغاز پروژه1385) و موزه جیرفت کرمان 15 درصد(سال آغاز پروژه1388) پیشرفت فیزیکی داشته است.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1