اخبار پیشنهادی


یکشنبه 93/04/08 | ساعت: 08:58 | کد خبر: 5212 | بازدید: 452656 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

کارگاه 700 ساله در نطنز که به عنوان کارگاه سفال و سرامیک در فهرست میراث ملی ثبت شده بود با وجود پیگیریهای معاونت صنایع دستی از سوی بانک مصادره و بخشی از آن به رستوران تغییر کاربری داد.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری مهر؛ عباس و غلامرضا عباداللهی معروف به برادران عبادی پنجمین نسل از خانواده عباداللهی ها هستند که به عنوان آخرین نسل در حال کار سفال و سرامیک در باغ شهر تاریخی نطنز مشغول به کارند. سال 82 برادران عبادی که در نزدیکی مسجد جامع نطنز کارگاه تولید سفال و سرامیک دارند دو وام 10 میلیون تومانی برای توسعه کارگاه و کوره های کارگاه و شناخته شدن آنها به عنوان هنرمند برجسته دریافت کردند. اما در سالهای بعد کارگاه آنها آتش گرفت و یک بار هم وسایلشان به سرقت رفت. آنها دوباره از بانک دیگری برای مساعدت وام گرفتند اما نتوانستند وام را بازپرداخت کنند و جریمه های این وام آنقدر زیاد شد که بازپرداخت وام آنها به 86 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

 

تولید و فروش یک گلدان سرامیکی برای اهالی این هنر چندین ماه طول می کشد

این کارگاه به دلیل داشتن معماری زیبا و استفاده از مصالح بومی برای ساخت بنا و کوره هایش در سال 91 با شماره 483 ثبت ملی شد و اداره میراث فرهنگی استان اصفهان از بانکی که برادران عباداللهی از آنها وام گرفته بودند در نامه ای خواست تا با بخشودگی جرایم و دیرکردهای منطور شده در تسهیلات پرداختی آنها موافقت شود.

مدیریت میراث اصفهان در نامه ای به مدیرکل وقت امور مجلس سازمان میراث فرهنگی تنها راه ممکن برای جلوگیری از تعطیلی این کارگاه را تملک آن توسط دولت و پرداخت بدهی بانکها از محل این منابع پیشنهاد کرد. این نامه نگاری ها نتیجه ای نداد تا اینکه در مرداد ماه امسال یکی از دو کارگاه آنها به ارزش 108 میلیون تومان با حکم دادگستری به مزایده گذاشته شد.

غلامرضا عبادی به خبرنگار مهر می‌گوید: سند خانه ما گرو بانک شد خانه را هم در مزایده گذاشتند و بانک ملت اصفهان اعلام کرد تا روز 20 اسفند یا پول بیاورید یا خانه را به مزایده می گذاریم.

کارگاه سفال و سرامیک عبادی یکی از مهمترین کارگاههای نطنز است که با قدمت 700 ساله همچنان به سبک و سیاق قدیمی در آن صنایع دستی تولید می شود. منتها سال 84 به دلیل وقوع طوفان سه کوره آنها با نزدیک 250 میلیون بار موجود در آن از بین رفت. مشکلات این گارگاه با سرقتی به ارزش 200 میلیون تومانی بیشتر شد به طوریکه برادران عبادی دیگر توان ایستادن دوباره و نگهداشتن کارگاه را ندارند.


کار از کار گذشت

پس از مطرح شدن این موضوع توسط رسانه ها، معاون صنایع دستی کشور دستور اقدام فوری داد. اما عبادی می گوید که حدود 80 میلیون تومان بدهی ما به بانک ملت توسط معاونت صنایع دستی پرداخت شد ولی مسئولان میراث فرهنگی استان انقدر دیر این کار را انجام دادند که کار از کار گذشته بود. با این حال با بانک ملت تسویه کردیم ولی بانک صادرات و یک بانک دیگر هم در این بخش از کارگاه سهیم بودند و ما نتوانستیم بدهی 275 میلیونی آنها را بدهیم. مجبور شدیم که کارگاه آموزش و دفتر کار را به یک هتلدار بفروشیم تا با پولش بدهی بانک های دیگر را بپردازیم. این هتلدار هم اکنون آن مکان را به رستوران تبدیل کرده است.

برداران عبادی اکنون در بخش قدیمی کارگاه همچنان مشغول به کار هستند. به گفته آنها قرار بود اداره میراث فرهنگی استان اصفهان این کارگاه صنایع دستی را خریداری کند ولی هیچ وفت این اتفاق نیفتاد.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1