اخبار پیشنهادی


دوشنبه -43/68686/30 | ساعت: 12:00 | کد خبر: 5500 | بازدید: 452089 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

تفاهم‌نامه‌ی همکاری بین معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با حضور بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی و سید محمد مهدی طباطبایی نژاد، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و جمعی از مدیران این دو حوزه در محل سالن فجر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به امضا رسید.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با تاکید بر اهمیت گفتمان‌سازی در توسعه‌ صنایع‌دستی کشور گفت: گفتمان‌سازی یکی از اصول پایه برای توسعه و ترویج مباحث فرهنگی در بستر جامعه است و حتی آن را می‌توان یکی از اصول تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار آورد که به کمک آن می‌توان عرصه فرهنگ را به حرکت درآورد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت هنرهایی چون سینما در امر گفتمان سازی در جامعه افزود: سینما می تواند به شناخت بیشتر صنایع دستی و هنرهای سنتی کمک کند و زمینه‌ساز گسترش و نهادینه شدن آن را فراهم آورد، جذابیت‌های بصری فیلم مخاطبان بسیاری را به خود جذب می کند و آن را تبدیلبهرسانه ای قدرتمند می سازد.

معاون صنایع دستی در ادامه افزود: صنایع دستی فعالیتی انسانی و کار دست بوده که روایت پذیر است و خلق صنایع دستی خود یک روایت است. روایتی جذاب و گیرا که می‌تواند جذابیت‌های بصری بسیاری را به همراه داشته باشد؛ بنابراین پیوند میان سینما و صنایع دستی می‌تواند این ظرفیت‌های بالقوه را به فعلیت درآورد.

این استاد دانشگاه درباره برگزاری جشنواره سینما حقیقت اظهار کرد: جشنواره سینما حقیقت یک بستر اساسی است برای آشناسازی اقشار جامعه و جوانان با پدیده‌های فرهنگی مثل صنایع دستی و بی‌شک تولید فیلم‌های مستند با موضوع صنایع دستی در فرآیند آشناسازی اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان با این تولیدات اصیل ایرانی سازنده خواهد بود.

نامور مطلق با ابراز امیدواری در خصوص نتایج این تفاهم‌نامه همکاری با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بیان کرد: امیدواریم با انجام این تلاش‌های جدید و مشترک با ساخت و تولید فیلم‌های مستند به زبان فارسی و دیگر زبان‌ها، زمینه‌های مساعد برای معرفی صنایع دستی ایرانی به مردم دیگر کشورها را فراهم سازیم تا از رهگذر آن بتوان با سرعت بیشتر بازارهای جهانی را احیا کنیم.

وی افزود: توسعه و ترویج صنایع‌دستی، تنها توسعه و ترویج هنر و اقتصاد ملی ایران نیست، بلکه تامین یک نیاز مشترک بین انسانهاست. فراموش نکنیم که خشونت‌های امروز دنیا مثل پدیده شوم جنگ و اتفاقات ناگواری مثل اسید پاشی همگی به سبب دوری افراد از هنر و آثار هنری مثل صنایع دستی است.

در ادامه این نشست سید محمد مهدی طباطبائی، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: اگر به پنجاه سال قبل برگردیم، در منابع سینمایی اسمی از سینمای مستند نیست، بلکه اصطلاح "فیلم آگاهی" درباره‌ی آن به کار می‌رفت و این ناشی از ظرفیت بالای این فیلم‌ها در رشد و توسعه سطح آگاهی نزد مخاطبان بوده است.

وی همچنین افزود: هر رویدادی اگر در قالب رسانه و تولیدات آن به مخاطب اراده نشود، شاید هرگز فرصت ظهور یافتن را پیدا نکند و در واقع اهمیت پیدا کردن رویدادها در دنیای ما به کمک رسانه‌ها صورت می‌گیرد که در این بین سینمای مستند نقش بارز و تاثیرگذاری دارند.

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ارتباط با ویژگی‌های صنایع دستی ایرانی نیز افزود: صنایع‌دستی یکی از مهمترین مشخصه ها و معیارهای هویتی جامعه ماست که اگر به درستی ویژگی‌ها و ظرفیت‌های آن در اختیار رسانه‌ها و سینما قرار بگیرد، حاصل کار ارزشمند و موثر خواهد بود.

وی اضافه کرد: این تفاهم‌نامه بستری ارزنده برای شروع همکاری مستمر بین این مرکز و معاونت صنایع دستی کشور خواهد بود.

در پایان این نشست علیرضا قاسم‌خان، معاون پژوهشی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با ارائه‌ گزارشی از آثار رسیده به جشنواره امسال گفت: در جشنواره امسال بخش ویژه فیلم‌های مستند صنایع دستی برگزار کرده‌ایم که تا کنون 33 فیلم مستند با موضوع صنایع دستی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. اگر فیلم‌های هیات انتخاب جشنواره را هم به این موارد اضافه کنیم پیش بینی می‌شود امسال حدود 50 فیلم در این بخش داشته باشیم که برای اولین‌بار اتفاق بزرگی خواهد بود.

وی همچنین افزود: باتوجه به استقبال صورت گرفته از این بخش پیش بینی ما این است که در دوره‌های بعدی جشنواره سینما حقیقت میزان فیلم‌های شرکت کننده با موضوع صنایع دستی بسیار توسعه پیدا کند و این فرصت ارزشمندی برای ترویج صنایع دستی در بین هنرمندان و علاقمندان به سینمای مستند ایران به شمار می‌رود.

هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را همزمان با ولادت با سعادت حضرت امام موسی کاظم(ع) در آذرماه 1393 و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست. از فرمایشات حضرت علی(ع)» بخش ویژه‌ی فیلم‌های صنایع دستی را برگزار می‌کند.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1