اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/08/21 | ساعت: 12:07 | کد خبر: 5535 | بازدید: 452634 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون صنایع دستی کل کشور گفت: ما حدود ۷۰ هزار نفر هنرمند بیمه شده داریم که اگر سریعاً به وضعیت آن‌ها رسیدگی نشود با ۷۰ هزار بیکار مواجه خواهیم شد که امیدوارم دولت هرچه سریع‌تر این موضوع را پیگیری کند.

به گزارش میراث ما به نقل از هنر نیوز؛ دکتر بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی کل کشور با حضور در غرفه هنرنیوز در بیستمین نمایشگاه مطبوعات، در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه معاونت چه اقداماتی برای حق بیمه هنرمندان که حدود ۴- ۵ ماه) احتمالاً به دلیل کمبود بودجه (پرداخت نشده؛ انجام خواهد داد، گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه هنرمندان بحث بیمه است که ما علاقه‌مند بودیم نه تنها بیمه هنرمندان شاغل تداوم یابد که آرزو داشتیم هنرمندان بالای ۵۰ سال هم دارای بیمه شوند اما متأسفانه ما هم اکنون حتا برای بیمه شاغلین زیر ۵۰ سال هم دچار مشکل هستیم و من فکر می‌کنم نهادهای مربوط مخصوصاً وزارت کار و رفاه و تأمین اجتماعی باید یک اهتمام ویژه در این زمینه بکند. 

۷۰ هزار نفر در انتظار دولت تدبیر و امید 

وی تصریح کرد: ما حدود ۷۰ هزار نفر هنرمند بیمه شده داریم که اگر سریعاً به وضعیت آن‌ها رسیدگی نشود با ۷۰ هزار بیکار مواجه خواهیم شد که امیدوارم دولت هرچه سریع‌تر این موضوع را پیگیری کند. 

به معاون رییس جمهور نامه نوشتیم 

نامورمطلق با بیان اینکه ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دکترمحمدباقر نوبخت (معاون رییس جمهور) و دکتر علی ربیعی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) برای این موضوع نامه ارسال کرده است، افزود: معاونت صنایع دستی هم برای دکتر می‌دری (معاون وزیر کار) و سایر مسئولان نامه فرستاده، اما هنوز از جانب هیچکدام از مسئولان جواب قطعی داده نشده، و در‌‌نهایت رسیدگی به این موضوع به تأخیر افتاده است. 

وی اضافه کرد: هنوز هم هنرمندان ما از بیمه بهره‌مند هستند اما این حق آن‌ها است که از یک بیمه مستمر، باثبات، مطمئن و تضمین‌بخش بهره‌مند باشند و با خیال راح‌تر به کارهای کیفی خود که خلق صنایع دستی است، بپردازند. 

ضعف تشکل‌های غیر دولتی 

خبرنگار هنرنیوز همچنین این پرسش را مطرح کرد که هدف از تشکیل شورای عالی تشکلهای غیر دولتی صنایع دستی چیست؟ آیا‌ای تشکل در شورای معاونین رای آورده است؟ همچنین اگر قرار است به عنوان بخش خصوصی فعالیت کند آیا هلدینگ هم در زیر مجموعه آن قرار خواهد گرفت؟ 

معاون صنایع دستی هم در پاسخ توضیح داد: شورای عالی بیشتر نقش مشورتی به معاونت را دارد و نظر ما این است که بتواند بخش غیر دولتی را تا حدود زیادی ساماندهی کند و در مدیریت صنایع دستی مشارکت داشته باشد. 

وی یکی از آسیب‌های بزرگ صنایع دستی را ضعف در تشکل‌های غیر دولتی دانست و گفت: این تشکل‌ها بسیار ضعیف، نابسمان و متشدد هستند. برای همین ما پیشنهاد تشکیل یک شورای عالی به نام تشکل‌های غیردولتی صنایع دستی را دادیم که تقریباً هر دوهفته یکبار با معاونت جلسه داشته و نقش مشورتی و مشارکتی دارد که بتواند تا حدودی خلأ تصدیگری که قبلاً دولت داشته را پر کند و ما این قبیل امور را به این شورا واگذار کنیم. 

خرید تضمینی کالاهای صنایع دستی 

او اظهار کرد: ما نیاز زیادی به ساختارسازی و تکمیل ساختار داریم و تشکیل شورای عالی تشکلهای غیر دولتی یکی از این موارد است. شرکت مخصوص برای خرید تضمینی کالاهای صنایع دستی، راه اندازی صندوق حمایت از هنرمندان صنایع دستی از جمله موارد ضروری دیگری است که از سوی معاونت دنبال می‌شود. 

هلدینگ در انتظار مذاکرات 

معاون صنایع دستی درباره قرار گرفتن هلدینگ در زیر مجموعه این تشکل توضیح داد: این پیشنهادی است که از قبل دادیم و امیدواریم با تغییر و تحولاتی که در بخش بازرگانی ما رخ داده است، این هلدینگ راه اندازی شود. با برخی از شرکتهای دولتی هم صحبت شده است اما راه اندازی هلدینگ در وضعیت تحریم در حالت تعلیق قرار دارد و منتظر نتایج مذاکرات هسته‌ای هستیم که آیا بازار کشورهای دیگر به روی ایران گشوده خواهد شد یا نه. البته بخشهای مختلف اقتصادی مقداری تردید دارند و قطعیتی در تصمیم‌گیری نیست. 

وی افزود: امیدواریم پیشروی مذاکرات هسته‌ای منجر به برداشتن تحریم‌های ناعادلانه شود. و ما بتوانیم یک برنامه جدی برای صادرات و نهادهای مرتبط با بازرگانی مثل هلدینگ‌ها داشته باشیم. 

او همچنین درباره رای آوردن شورای عالی تشکل‌های غیر دولتی صنایع دستی در شورای معاونین توضیح داد: فعلاً نیازی به این کار نیست. آنچه در شورای عالی رأی گیری شد وجود یک شورای مشورتی و اتاق فکر برای کل سازمان بود و که ایجاد این تشکل در‌‌ همان راستا است. پیش‌تر درخواست شده هر معاونت یک اتاق فکری از بخش خصوصی و تشکلهای غیر دولتی ایجاد کند که ما هم این کار را انجام دادیم. 

پرونده اتحادیه سراسری در دستان حراست و بازرسی 

هنرنیوز همچنین این پرسش را مطرح کرد که وضعیت بدهی اتحادیه سراسری صنایع دستی به هنرمندان و پرسنلش به کجا رسید؟ از سویی آیا این معاونت تصمیم دارد در دولت جدید پیگیر این موضوع شود که چرا مدیریت تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون وامهای بلاعوض به این اتحادیه می‌داد و چرا آن‌ها پیگیر این موضوع نشده‌اند که این اتحادیه این مبالغ را کجا هزینه کرده و چه کسی ناظر بر این هزینه‌ها بوده است.؟ 

نامور مطلق هم در پاسخ گفت: در دولت جدید پرونده اتحادیه سراسری به دلیل شکایت هنرمندان به بخش حراست و بازرسی محول شده و از دسترس ما خارج است. معاونت هم ارتباطش را با این اتحادیه قطع کرده تا تکلیف این پرونده روشن شود و پس از آن امیدواریم اتحادیه با شکل و افراد جدید در کنار باقی تشکل‌های غیر دولتی به هنرمندان خدمت کند. 

وعده معاونت درخصوص وام‌ها محقق شد 

هنرنیوز در پرسشی دیگر به وضعیت وام هنرمندان از صندوق مهر امام رضا (ع) پرداخت و عنوان کرد در سه گروه وام پشتیبان، خویش فرما و کار فرما شرایط اخذ وام شامل ارائه لیست بیمه، اجاره نامه و پر کردن فرم ۱۵ صفحه‌ای «طرح توجیهی» است که به دلیل پیچیدگی فرم هنرمندان مجبورند آن را به مراکز خاص برای پر شدن ارائه دهند که حداقل بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان برای آن‌ها هزینه دارد. این درحالی است که تعدادی از این افراد مکان اجاره‌ای ندارند و یا در قالب کارگاه هستند و افراد تحت پوشش بیمه هم ندارند. آیا معاونت اقدامی در جهت تسهیلات وام انجام داده است؟ 

پس از ۱۰ سال 
معاون صنایع دستی در پاسخ با اشاره به اینکه وعده سازمان در خصوص تحقق وام‌ها محقق شده است، تأکید کرد: بخشی از وامهای فنی و اعتباری پس از نزدیک ۱۰ سال کاملاً در اختیار هنرمندان قرار گرفته است. در مورد صندوق مهر امام رضا نیز فقط به ضوابط قبلی بسنده نکردیم، بلکه یک شیوه نامه جدید نوشتیم و تسهیلات بیشتری را در این شیوه نامه منظور کردیم که با شرایط هنرمندان منطبق باشد. 

او اضافه کرد: در عین حال یک ضوابطی هم بانک‌ها دارند، چون پول بیت المال است و باید تضماینی برای بازپس گرفتن این تسهیلات و اعتبارات داشته باشند و اگر هنرمندان مشکل جدی دارند به ما مراجعه کنند یا نامه بدهند. 

مشکل پر کردن فرم‌ها را رفع می‌کنم 

وی با اشاره به اینکه کسی که ۱۰۰ میلیون تومان وام می‌گیرد به هرحال باید برای آن هزینه هم بکند، افزود: اگر خودشان می‌توانند فرم‌ها را پر کنند که چه بهتر وگرنه برای گرفتن وا م؛ پرداخت ۳۰۰ هزار تومان یک هزینه حداقلی است. اما اگر هم لازم است ما یک دفتر مشاوره در معاونت بگذاریم و یک متخصص استخدام کنیم که این فرم‌ها را پر کند؛ این کار را خواهم کرد اما این تمام مشکل هنرمندان را حل نخواهد کرد چرا که اگر یک نفر بخواهد از خوزستان به تهران بیاید تا این فرم را پر کند برایش اصلاً به صرفه نیست. 

نامورمطلق قول بررسی این موضوع در سراسر کشور را داد اما در عین حال تصریح کرد: همین کار هم مشکلات دیگری مانند ناقصی فرم و... به دنبال دارد. بنابراین مقداری هم هنرمندان خود باید به دنبال کار‌هایشان بروند، چرا که واقعاً سود ۴ درصد برای وام ۱۰۰ میلیونی رقم زیادی نیست اما با این حال سعی می‌کنم تا حد امکان به آن‌ها کمک کنم.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1