اخبار پیشنهادی


سه شنبه 93/09/18 | ساعت: 09:00 | کد خبر: 5614 | بازدید: 452129 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون صنایع دستی کشور در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره سینماحقیقت با تاکید بر نقش مهم سینمای مستند در حافظه فرهنگی جامعه، سینما را تریبونی سترگ برای معرفی صنایع دستی ایران دانست.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا،هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران (سینماحقیقت) در حالی به کار خود پایان داد که در بخش مستندهای صنایع دستی این رویداد آثار برتر معرفی شدند و جوایز خود را از بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی کشور دریافت کردند و وی دقایقی در خصوص اهمیت این رویداد سخنرانی کرد.

نامور مطلق گفت: سینما می‌تواند صدای بلند هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی باشد. صدایی که نیاز به یک بلندگوی سترگ مانند سینما دارد. زیرا باید اقرار کرد که سینما پیچیده‌ترین و کامل‌ترین نظام‌های نشانه‌ای و بیانی را به طور همزمان مورد استفاده قرار می‌دهد. سینما سخنگوی هنرهاست.

او ادامه داد: در این میان سینمای مستند نقش ویژه‌ای ایفاء می‌کند، زیرا این سینما به واقعیت و به حقیقت نزدیک‌تر است. سینمای مستند نسبت خاصی با حافظه جمعی دارد. سینمای مستند حافظه فرهنگی جامعه است و ملتی که حافظه ندارد آینده ندارد. بخش و حوزه‌ای مانند صنایع دستی و هنرهای سنتی اگر حافظه نداشته باشد آینده و چشم‌انداز نخواهد داشت.

معاون صنایع دستی کشور اضافه کرد:‌ ما علاقه‌مند بلکه نیازمند هستیم با سینمای مستند صنایع دستی و هنرهای سنتی را خاطره‌دار و حافظه‌دار کنیم. صنایع دستی را ثبت و از آن متنی ماندگار خلق کنیم. ثبت کنیم تا نه فقط فراموش نشود، بلکه به واسطه انباشتگی متنی بلند قامت‌تر و غنی‌تر شود. اما دستاورد سینمای مستند برای ما به ثبت خاطره محدود نمی‌شود.

این سینما با نگاه تیزبین خود می‌تواند واقعیت را به صورتی در معرض تماشا قرار دهد که گریزی از پاسخ و اصلاح نباشد. سینمایی منتقد و مسئول، دلسوز و جسور و این امر مهم به بهترین وجه توسط سینما ممکن می‌گردد.

زیرا سینما امکان روایت‌پذیری و قهرمان‌پروری را میسر می‌سازد. هنرمندان محجوب و گوشه گیر را محبوب و عالمگیر می‌کند. گفتمان هنرهای بومی و سنتی را جهانی می‌گرداند. جلوه‌های فرهنگی ما را فراگیر می‌نماید. به ویژه اینکه اگر این سینما دوبله شود.

نامور مطلق با بیان آنکه سینما با هنرهای سنتی نه فقط معنویت را تکثیر و توزیع می‌کند، بلکه خود نیز جلوه معنویت می‌شود یادآوری کرد: هنرهای سنتی، هنرهایی بر پایه معنویت و حقیقت استوار است.

بنابراین سینمای مستند هنرهای سنتی جلوه‌ای از حقیقت و معنویت خواهد بود. امید است سینمای مستند در یک تعامل تنگاتنگ با هنرهای سنتی و صنایع دستی موجب آشنایی سازی این هنرها و استانداردسازی خود شود.

در این مراسم که شامگاه ۱۶ آذرماه ۱۳۹۳ با حضور جمعی از مدیران، مستندسازان، میهمانان خارجی، اصحاب رسانه و علاقه‌مندان سینمای مستند در تالار اندیشه برگزار شد، برگزیدگان بخش صنایع دستی و هنرهای سنتی هشتمین جشنواره سینما حقیقت معرفی شدند.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1