اخبار پیشنهادی


شنبه 93/10/06 | ساعت: 11:34 | کد خبر: 5637 | بازدید: 452208 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر تشکیل گروه های علمی در این بخش گفت: آینده صنایع دستی در گرو آموزش درست و اصولی به فعالان این عرصه است.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، «بهمن نامور مطلق» روز شنبه در دیدار با کارکنان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی برای تامین اشتغال دانش آموختگان صنایع دستی احساس مسوولیت می کند.

وی یاد آور شد: بسیاری از دانش آموختگان صنایع دستی و هنرهای سنتی به عنوان منشی در شرکت ها و موسسه های مختلف مشغول کار می شوند که این رویه صحیح نیست.

معاون صنایع دستی کشور گفت: کشور برای تربیت هنرمندان صنایع دستی دانشگاه تاسیس و گروه صنایع دستی راه اندازی و برای فضا و استاد هزینه کرده است اما بهره وری چندانی از فارغ التحصیلان صنایع دستی نمی برد درحالی که باید برای جذب آنها در کارگاه های آموزشی و بخش های مرتبط با رشته تحصیلی برنامه منظم و مدونی داشت.

نامورمطلق با بیان این که معاونت صنایع دستی بر آموزش تکیه دارد و صنایع دستی برای داشتن آینده باید با دانش همراه شده و این امر در گرو آموزش است، افزود: برای رسیدن به «صنایع دستی دانش بنیان» نیازمند ارتباط دانشگاه ها با معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی هستیم.

معاون صنایع دستی کشور خاطر نشان کرد: نظام آموزشی ما همخوانی چندانی با سرشت هنرهای سنتی و صنایع دستی ندارد، شاید ما بتوانیم در زمینه هنرهای مدرن تا اندازه ای موفق باشیم، اما در زمینه هنرهای سنتی براساس این الگو نمی توانیم موفق رفتار کنیم و هنوز در نظام آموزشی خود به ندرت هنرمند مولف تربیت می کنیم.

نامور مطلق تنوع در نهادهای آموزشی را یکی دیگر از مشکلات صنایع دستی برشمرد و گفت: آموزش و پرورش، دانشگاه علمی و کاربردی، سازمان فنی حرفه ای، برخی دانشگاه های دولتی، معاونت صنایع دستی، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و برخی مراکز آزاد، هر کدام به آموزش صنایع دستی می پردازند، در حالی که هیچ کدام از این بخش ها با یکدیگر ارتباط ارگانیک نداشته و سطح بندی نشده اند.

وی آموزش صنایع دستی را به دوره های مختلف تقسیم بندی کرد و گفت: آشنا سازی با صنایع دستی، آموزش ابتدایی، تخصصی و حرفه ای، مراحل مختلف آموزش در این بخش هستند و هیچ کدام از این مراحل از یکدیگر تفکیک نشده اند.

نامور مطلق به نبود اطلس صنایع دستی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ما نقشه جامع در اختیار نداریم که تمام رشته های صنایع دستی و هنرهای سنتی را معرفی کرده باشد و هم اینک با توجه به این که بعضی رشته ها در حال منسوخ شدن هستند، ضرورت تدوین این اطلس، احساس می شود.

معاون صنایع دستی کشور همچنین گفت: ما نیازمند رشته طراحی سنتی هستیم، همانطور که رشته ای به عنوان طراحی صنعتی داریم.

وی افزود: بسته بندی صنایع دستی یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه شود.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جریان سفر به گلستان دیروز (جمعه) از پل تاریخی شهرستان آق قلا بازدید کرد.

در این بازدید معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از نزدیک از منطقه حفاری شده این پل تاریخی و محیط پیرامونی آن دیدن کرد.

دیدار با حاج عبدالحی آخوند میرزاعلی امام جمعه اهل سنت آق قلا و بازدید از کارگاه خانم پقه از هنرمندان صنایع دستی از دیگر برنامه ها در این شهرستان بود.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1