اخبار پیشنهادی
- منبت ملایر بازار جهانی را از دست رقبا خارج کند
- در توسعه گردشگری، از ارزشهای اعتقادیمان کوتاه نمیآییم
- عارف: از فرصت ثبت جهانی یزد برای گسترش اهداف صلح طلبانه نظام استفاده شود
- موافقت مجلس با یک فوریت طرح حمایت از مرمت بافت های تاریخی
- نیامدهام که دوباره چرخ را اختراع کنم
- بلوچستان از منطقه قرمز گردشگری خارج شد
- بیست و هشتمین نمایشگاه صنایع دستی نقش مهمی در اشتغالزایی دارد
- آمار گردشگران خارجی در ۳ ماه اول ۹۶
- رزرو هتلهای دنیا با پرداخت از شبکه شتاب با «پین تا پین»
- بررسی اولویت ثبت جهانی میراث فرهنگی ایران در سال ۲۰۱۹
- خلاء قانونی در برخورد با مجرمان میراث فرهنگی وجود ندارد
- محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی شد
- مونسان انتخاب اصلح برای ریاست میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری است
- برای کمک به گردشگری از تعامل با وزرا بهره می گیرم
- انتقال پیام دینی و فرهنگی با هنر طراحی و ساخت زیورآلات اسلامی
- تاریخ شفاهی کاخ گلستان رونمایی می شود
- ناگفتههای معاون سابق رئیسجمهور از یک سازمان پر رفتو آمد
- رییس سازمان میراث فرهنگی: ماموریتم احیای گردشگری برای توسعه ملی است
- مجلس آماده همکاری با سازمان میراث فرهنگی است
- مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان میراث فرهنگی برگزار شد
- کشف آثار جدید در تپه " چیغاب"دهلران
- افزایش 7 خودوری جدید به تاکسی گردشگری یزد در هفته دولت
- میراث فرهنگی دچار بحران متخصص مرمت است
- افتتاح رسمی «تبریز ۲۰۱۸» در ۱۰ دی
- مالک خانه ثابت پاسال برای حفظ بنا تعهد کتبی داده است
- توضیحات «احمدیپور» درباره تکالیف اولویتدار سال ۹۶
- تکمیل طرح جامع گردشگری در ۶ ماه اول سال
- افزایش ستاره هتل ها به استفاده آنها از صنایع دستی در تجهیزات بستگی دارد
- «ربنا» ی شجریان ثبت میراث ملی شد
- با همت معاون رییس جمهوری «ربنا» ثبت ملی شد
مقالات تخصصی
مقالات تخصصی
- گردشگری نقطه مهمی در معرفی جمهوری اسلامی است
- ایران امروز به عنوان یکی از قطبهای نوظهور گردشگری جهان مطرح است
- اهدای 16 قلم اموال منقول تاریخی به موزه باستانشناسی ابهر
- چاپ پارچه و چاپهاى سنتى و دستى
- شوش، مهد سفالگری
- پیشینه سفالگری در ایران
- پیشینه سفالگری
- تعریف سفالگری+تصاویر
- نمدمالی + تصاویر
- معرفی برخی رشته های صنایع دستی
شنبه 93/11/18 |
ساعت: 03:57 |
کد خبر: 5762 |
بازدید: 452060 |
سرویس: صنایع دستی | ©
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: بیتوجهیها به حوزه صنایعدستی محدودیتهای زیادی برای آن ایجاد کرده، البته بخشی از این شرایط ناشی از مشکلات داخلی این حوزه است و برپایی نمایشگاه «دستان خیالپرداز» در مسیر رفع این محدودیتها راهگشا و سازنده است.
به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا،سید محمد بهشتی در مراسم اختتامیه دومین نمایشگاه «دستان خیالپرداز» بیان کرد: حرفهای بسیاری درباره صنایع دستی و هنرهای سنتی زده میشود، اما دکتر نامور مطلق در هر موقعیتی بر ورود به مباحث نظری در این حوزه تاکید زیادی داشته و دارند. من هم فکر میکنم تحلیل ایشان درست و بجاست و مباحث نظری این حوزه نیازمند کار و بررسی بیشتری است.
وی با تاکید بر تلاش تحسینبرانگیز هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی بیان کرد: این مشکلات موجود به این معنی نیست که هنرمندان کم تلاش میکنند، بلکه فکر می کنم محدودیتهای مربوط به مباحث کیفی مشکلساز است.
رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی با اشاره به تلاشهای فراوان در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی اظهار کرد: فعالیتهای زیادی نظیر برگزاری نمایشگاه در سطح کشور صورت میگیرد، ولی معتقدم که مشکل جدی در این حوزه به ضعف مباحث نظری در این حوزه برمیگردد. در این شرایط ما در تاریکی فعالیت می کنیم و مباحث کیفی نظری مانند چراغی روشن کننده مسیر است.
وی با بیان برخی از دیدگاه های نادرست در حوزه هنرهای سنتی ایران افزود: گویی ما باور کرده ایم که سنت و محصولات آن از جمله هنرهای سنتی و صنایع دستی از مشخصاتش پرهیز از نو شدن است. در حالی که وقتی به گذشته هنرهای خودمان نگاه می کنیم یکی از ارکان اصلی در هنر ایران نو شدن است و متوقف شدن و تکرار شدن در آن قبیح بوده است.
بهشتی با ذکر مثال هایی از معاری سنتی ایران بیان کرد: ما در هنرهای سنتی ایران شاهد گونه ای یک پارچگی و شباهت هستیم و از سوی دیگر می بینیم که در این شباهت ها تنوع و نوآوری های زیبایی و جود دارد و هیچگاه تکراری ندارد. یعنی در اصل نو به نو شدن وجود دارد و در فرع هاست که تکرار استمرار دارد.
این پژوهشگر میراث فرهنگی افزود: در هنرهای سنتی هم هنرمندان تلاش میکنند حرفهای نو بزنند و بدعت بگذارند و فضایی نو ایجاد کنند. زمانی که در اصلها میخواهیم حرف نو بزنیم و در فرعها به تکرار میرسیم، کار پشت و رو شده و برعکس و ناموفق میشود.
بهشتی با بیان کاربردی بودن هنرهای سنتی ایران تاکید کرد: همیشه وجه کاربردی بودن در هنرهای سنتی ما بارز بوده، یعنی در زندگی جاری مردم حضور داشتهاند. اما ما این همه کارخانه سرامیک و کاشی داریم، این همه کارگاه تولید مبلمان داریم و هیچ ارتباطی با هنرهای سنتی ندارند. کدام صنعت ما با هنرهای سنتی ایران ارتباط ندارد؟ فراموش نکنیم اگر قرار است همه زندگی ما شعرش سروده شود، این کار هنرمندان سنتی ایران است.
اگر متوجه این موارد نباشیم و متعرض این شرایط نباشیم، این دایره مدام بر ما تنگ و تنگتر می شود. از بیرون نمیتوان انتظار ملاحظه زیادی داشت، بلکه این قدمها باید از درون برداشته شود و قدمها بر ما گشادهتر و فراختر خواهد شد.
او ادامه داد: در همان جایی که مدعیان هنر مدرن ما هستند و هنرمندان مدرن بر آن تاکید دارند، این اتفاق برای هنرهای سنتی نیافتاده است. در برخی کشورها مثل ژاپن هنرهای سنتی در کنار هنر مدرن به اوج رسیده است و جایگاه خود را دارد. پس هنر سنتی ما و هنرمندان آن باید تامل بیشتری داشته باشند.
بهشتی گفت: اصولا عرصه هنرهای سنتی ما از فقر مباحث نظر رنج میبرد. دچار تاریکی مسیر شده است. البته هرگز منکر فعالیت های صورت گرفته نیستم؛ بلکه معتقدم فعالیت هایی که امروز هنرهای سنتی با آن مواجه هستند کم است و امیدواریم با همت مدیران فرهیخته این حوزه در اداره توسعه و ترویج و به طور کلی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان این حوزه رونق روزافزونی پیدا کند.
وی با تاکید بر تلاش تحسینبرانگیز هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی بیان کرد: این مشکلات موجود به این معنی نیست که هنرمندان کم تلاش میکنند، بلکه فکر می کنم محدودیتهای مربوط به مباحث کیفی مشکلساز است.
رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی با اشاره به تلاشهای فراوان در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی اظهار کرد: فعالیتهای زیادی نظیر برگزاری نمایشگاه در سطح کشور صورت میگیرد، ولی معتقدم که مشکل جدی در این حوزه به ضعف مباحث نظری در این حوزه برمیگردد. در این شرایط ما در تاریکی فعالیت می کنیم و مباحث کیفی نظری مانند چراغی روشن کننده مسیر است.
وی با بیان برخی از دیدگاه های نادرست در حوزه هنرهای سنتی ایران افزود: گویی ما باور کرده ایم که سنت و محصولات آن از جمله هنرهای سنتی و صنایع دستی از مشخصاتش پرهیز از نو شدن است. در حالی که وقتی به گذشته هنرهای خودمان نگاه می کنیم یکی از ارکان اصلی در هنر ایران نو شدن است و متوقف شدن و تکرار شدن در آن قبیح بوده است.
بهشتی با ذکر مثال هایی از معاری سنتی ایران بیان کرد: ما در هنرهای سنتی ایران شاهد گونه ای یک پارچگی و شباهت هستیم و از سوی دیگر می بینیم که در این شباهت ها تنوع و نوآوری های زیبایی و جود دارد و هیچگاه تکراری ندارد. یعنی در اصل نو به نو شدن وجود دارد و در فرع هاست که تکرار استمرار دارد.
این پژوهشگر میراث فرهنگی افزود: در هنرهای سنتی هم هنرمندان تلاش میکنند حرفهای نو بزنند و بدعت بگذارند و فضایی نو ایجاد کنند. زمانی که در اصلها میخواهیم حرف نو بزنیم و در فرعها به تکرار میرسیم، کار پشت و رو شده و برعکس و ناموفق میشود.
بهشتی با بیان کاربردی بودن هنرهای سنتی ایران تاکید کرد: همیشه وجه کاربردی بودن در هنرهای سنتی ما بارز بوده، یعنی در زندگی جاری مردم حضور داشتهاند. اما ما این همه کارخانه سرامیک و کاشی داریم، این همه کارگاه تولید مبلمان داریم و هیچ ارتباطی با هنرهای سنتی ندارند. کدام صنعت ما با هنرهای سنتی ایران ارتباط ندارد؟ فراموش نکنیم اگر قرار است همه زندگی ما شعرش سروده شود، این کار هنرمندان سنتی ایران است.
اگر متوجه این موارد نباشیم و متعرض این شرایط نباشیم، این دایره مدام بر ما تنگ و تنگتر می شود. از بیرون نمیتوان انتظار ملاحظه زیادی داشت، بلکه این قدمها باید از درون برداشته شود و قدمها بر ما گشادهتر و فراختر خواهد شد.
او ادامه داد: در همان جایی که مدعیان هنر مدرن ما هستند و هنرمندان مدرن بر آن تاکید دارند، این اتفاق برای هنرهای سنتی نیافتاده است. در برخی کشورها مثل ژاپن هنرهای سنتی در کنار هنر مدرن به اوج رسیده است و جایگاه خود را دارد. پس هنر سنتی ما و هنرمندان آن باید تامل بیشتری داشته باشند.
بهشتی گفت: اصولا عرصه هنرهای سنتی ما از فقر مباحث نظر رنج میبرد. دچار تاریکی مسیر شده است. البته هرگز منکر فعالیت های صورت گرفته نیستم؛ بلکه معتقدم فعالیت هایی که امروز هنرهای سنتی با آن مواجه هستند کم است و امیدواریم با همت مدیران فرهیخته این حوزه در اداره توسعه و ترویج و به طور کلی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان این حوزه رونق روزافزونی پیدا کند.
----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی: گروه تکاپو