اخبار پیشنهادی


شنبه 94/05/10 | ساعت: 08:22 | کد خبر: 5945 | بازدید: 452234 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: شبکه فروشگاه های نشان دار صنایع دستی برای ارائه آثار باکیفیت و شناسنامه دار در سطح کشور ایجاد می شود.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا،بهمن نامورمطلق در نشست هم اندیشی معاون و مدیران صنایع دستی با اعضای جامعه تورگردانان کشور که به منظور بررسی راهکارهای رونق فروش صنایع دستی برگزار شد، اظهار کرد: ورود گردشگران خارجی به کشور رشد قابل توجهی داشته است؛ با توجه به سیر نزولی قیمت نفت، ضرورت توجه به گردشگری بیش از پیش نمایان شده است.

معاون صنایع دستی با بیان اینکه طی یک سال گذشته اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه جذب گردشگر موفقیت آمیز بوده است، یادآور شد: زمان آن فرا رسیده که بخشی از انرژی و امکانات موجود برای بهره برداری از حضور گردشگران صرف شود؛ که این مهم نیازمند ایجاد زیرساخت های بسیاری است.

نامورمطلق ادامه داد: تعامل میان مدیران حوزه تورگردانی و بخش فروش و تجارت صنایع دستی، یکی از موارد مهمی است که می تواند در استفاده از حضور گردشگران و ارزآوری این بخش موثر واقع شود.

معاون صنایع دستی با ارائه پیشنهاد تشکیل کارگروه با حضور نمایندگانی از جامعه تورگردانان و معاونت صنایع دستی، افزود: این کارگروه می تواند به بررسی راهکارها، موانع و زمینه های همکاری جامعه تورگردانان و معاونت صنایع دستی بپردازد.

وی همچنین از ایجاد شبکه فروشگاه های نشان دار صنایع دستی خبر داد و گفت: این فروشگاه ها در حوزه قیمت گذاری، کیفیت، ارائه خدمات پس از فروش و کالاهای شناسنامه دار براساس استانداردها فعالیت می کنند.

نامورمطلق اضافه کرد: کارگاه های نمونه ای که صنایع دستی صادراتی تولید می کنند برای بازدید گردشگران به جامعه تورگردانان معرفی می شود.

وی تصریح کرد: ما در بخش صنایع دستی نیازمند گفتگو و هم اندیشی با دست اندرکاران حوزه گردشگری هستیم تا منافع درازمدت این بخش فراهم شود؛ حضور گردشگران خارجی در سایت های تاریخی و میراث فرهنگی فرصت مغتنمی است که باید از آن برای تأمین منافع ملی استفاده شود.

معاون صنایع دستی یادآور شد: خرید کالا در ایران آغاز یک فرآیند است که اگر نگاه درازمدت به آن داشته باشیم فرآیند خرید به یک نقطه ختم نمی شود.

نامورمطلق افزود: ساماندهی عرصه فروش صنایع دستی در این شرایط حساس کشور منافع قابل توجهی در پی خواهد داشت.

** معرفی مقاصد جدید صنایع دستی به جامعه تورگردانان

محمدرضا پوینده، مدیرکل برنامه ریزی گردشگری نیز در این نشست با اشاره به اقدامات مثبت و سازنده معاونت صنایع دستی در احیاء هنرهای سنتی، گفت: در حوزه آموزش، بسته بندی و بازرگانی صنایع دستی اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با اعلام این خبر که مقاصد جدید در حوزه صنایع دستی به تورگردانان معرفی می شود، ادامه داد: همه ما به این باور رسیده ایم که هر سه بخش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به هم وابسته هستند؛ به این معنا که یک کالای باکیفیت صنایع دستی در جذب گردشگر مؤثر و مفید است؛ اما اگر در اجرای برنامه ها هماهنگی نباشد، موفقیتی حاصل نمی شود.

پوینده در ادامه گفت: ما نیازمند آمار و اطلاعات از حوزه صنایع دستی هستیم تا در بخش برنامه ریزی اقدامات مفیدتری انجام دهیم.

** شناسایی بیش از 800 فروشگاه معتبر صنایع دستی در کشور

پویا محمودیان، مدیر کل دفتر بازرگانی معاونت صنایع دستی نیز از شناسایی 817 فروشگاه معتبر صنایع دستی در سراسر کشور خبر داد و گفت: براساس مذاکراتی که با پژوهشکده هنرهای سنتی صورت گرفته، فرصتی فراهم خواهد شد تا گردشگران از فضای این پژوهشکده بازدید کنند.

به گزارش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمودیان با اشاره به اینکه ارتقاء جایگاه صنایع دستی در میان گردشگران داخلی و خارجی از اهداف مهم این معاونت است، یادآور شد: با توجه به رشد و رونق گردشگری، صنایع دستی جایگاهی را که شایسته آن است در میان توریست ها ندارد.

وی اضافه کرد: ارتقاء جایگاه صنایع دستی و رشد فروش در این بخش نیازمند همفکری همه دست اندرکاران حوزه گردشگری و صنایع دستی است.

**رشد گردشگری با رشد فروش صنایع دستی تناسبی ندارد

سید محمدعلی واقفی، نایب رئیس جامعه تورگردانان نیز در این نشست با اشاره به رشد ورود گردشگران خارجی به کشور گفت: این روند صعودی نتیجه تعامل مثبت دولت با سایر کشورها و نبود امنیت در کشورهایی چون مصر، سوریه و عراق است.

وی ادامه داد: با توجه به مستندات موجود در یک سال گذشته، سفر به ایران در اسپانیا مد شده و این فرصت بزرگی است که باید از آن به نحو شایسته استفاده کرد.

واقفی با بیان اینکه وجود فروشگاه های صنایع دستی در سایت های تاریخی در فروش این آثار تأثیرگذار خواهد بود، ادامه داد: اکثر توریست ها صنایع دستی مورد علاقه خود را از اصفهان خریداری می کنند؛ چراکه در حین بازدید از سایت ها و محوطه های تاریخی، فروشگاه های صنایع دستی در مسیر گردشگران وجود دارد.

نایب رئیس جامعه تورگردانان تصریح کرد: ایجاد بازارچه های صنایع دستی با صلاحیت و مورد تأیید سازمان میراث فرهنگی در جلوگیری از تشکیل مافیای فروش صنایع دستی نقش مهمی خواهد داشت.

** سازمان میراث فرهنگی باید متولی آموزش صنایع دستی باشد

عباسعلی علیجانی از دیگر اعضای جامعه تورگردانان با اشاره به اینکه صنایع دستی ایران یک برند ارزشمند در جهان است، یادآور شد: صنایع دستی باید به عنوان یکی از اهداف اصلی گردشگر معرفی شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از آثار صنایع دستی ایران در دنیا نظیر ندارد و ما باید از این فرصت برای ارزآوری استفاده کنیم؛ انجام دو اقدام بلندمدت و کوتاه مدت برای بحث فروش صنایع دستی لازم است.

این عضو جامعه تورگردانان ادامه داد: بهترین راه برای توسعه عمیق صنایع دستی، برنامه ریزی برای آموزش وسیع این آن است که سازمان میراث فرهنگی باید متولی اصلی این موضوع باشد.

علیجانی همچنین بر ایجاد نمایشگاه های فروش صنایع دستی مطابق با استانداردها، تأکید کرد و افزود: عرضه صنایع دستی باکیفیت مناسب، بسته بندی استاندارد و قیمت مجاز در فروشگاه های معتبر در بحث فروش صنایع دستی تأثیر بسزایی خواهد داشت.

**صنایع دستی یکی از مهم ترین عوامل توسعه گردشگری است

احمد سبط حسینی، عضو هیئت مدیره جامعه تورگردانان، در این نشست به معضلات موجود در حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: صنایع دستی یکی از مهمترین عوامل توسعه گردشگری است؛ ما صنایع دستی ارزشمندی در کشور داریم که باید از این فرصت مناسب برای جذب گردشگر استفاده کنیم.

سبط حسینی ادامه داد: تمامی کشورهای توریست پذیر دنیا در حوزه صنایع دستی دارای برند هستند؛ اما این ضعف در کشور ما وجود دارد؛ کیفیت صنایع دستی در چند سال گذشته کم شده و بسته بندی ها برای ارائه به گردشگران خارجی مناسب نیست.

وی افزود: تمرکززدایی در حوزه صنایع دستی یکی از مهم ترین عوامل است؛ چراکه هنرهای سنتی در تمام شهرهای ایران گستردگی دارد.

این عضو هیئت مدیره جامعه تورگردانان اضافه کرد: صنایع دستی ما نیازمند کنترل قیمت، کیفیت و آموزش است؛ همچنین ایجاد فروشگاه های صنایع دستی در کنار سایت ‎های تاریخی به فروش این آثار می انجامد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1