اخبار پیشنهادی


یکشنبه 94/05/25 | ساعت: 09:06 | کد خبر: 5963 | بازدید: 452215 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تشتت موجود در بخش های مختلف صنایع دستی با همتی ملی می تواند تبدیل به یک انسجام ساختاری شود.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا،بهمن نامور مطلق روز یکشنبه در یک نشست خبری افزود: جدایی بخش های فرش، سنگ های قیمتی، جواهرآلات سنتی و سایر صنایع، بزرگ ترین آسیب را به صنایع دستی زده است و معتقدیم باید یک روز همه حوزه های صنایع دستی را در یک جا جمع کنند تا رقیبی برای کشورهای خارجی در این زمینه باشیم. 

وی اظهار کرد: تشتت ساختاری، این صنایع را ضعیف کرده و ما در رقابت با صنایع دستی برخی کشورها همچون چین، مراکش، هند و حتی تایلند عقب مانده ایم. 

نامور مطلق تاکید کرد: اگر همت ملی وجود داشته باشد و این تشتت را به یک انسجام ساختاری تبدیل کند؛ در آن زمان می توانیم با سایر کشورها رقابت کنیم. 

وی در ادامه به ساختار سازمان صنایع دستی در سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: ضعیف ترین ساختار مربوط به صنایع دستی است که با سه اداره کل وظایف بسیاری را به عهده دارد و با توجه به چشم انداز و توقعی که در این زمینه وجود دارد، این ساختار جوابگو نیست. 

معاون سازمان میراث فرهنگی با اشاره به ارتباط های سایر نهادها و سازمان های دولتی همچون سازمان گمرک گفت: متاسفانه گمرک جوابگوی ما نیست و صادرات صنایع دستی را تضعیف کرده است و معتقدیم این تعامل، ساختارمند نیست.

و
ی افزود: رایزنی های خارج از کشور که زیر نظر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هستند باید برای ترویج صنایع دستی در خارج از کشور بسیج شوند ولی آنان پاسخگو نیستند. چون در شرح وظایف آنها نیامده است. 

نامور مطلق اضافه کرد: یکی از مشکلات ما مربوط به بیمه هنرمندان صنایع دستی است در حالی که متولی آن وزارت کار است ولی ما پاسخگو نیستیم و بنابر این باید این ساختارها در برنامه ششم توسعه بازسازی شوند.

وی امضای توافقنامه ها و تفاهمنامه های سازمان ها و وزارتخانه ها را یکی از دلایل مشکلات و کمبودهای ساختاری دانست و گفت: مشکلات سازمان ها و وزارتخانه ها باید به صورت ساختاری و نه با توافق حل شود.

** مدیریت بازاریابی، حلقه مفقوده رونق صنایع دستی 

معاون سازمان میراث فرهنگی با اشاره به تاثیر واسطه ها در افزایش قیمت محصولات صنایع دستی گفت: مشکلات افزایش قیمت صنایع دستی در شهرهای بزرگ فقط مربوط به واسطه ها نیست بلکه مشکل اصلی در این زمینه بازاریابی و نبود موسسات توزیع است. 

وی افزود: در سوغات زیارتی متوجه شدیم که صنایع دستی ما نسبت به صنایع دستی چین گرانتر نیست و حتی مرغوبتر از جنس چینی است ولی مشکل اینجاست که آنها به خوبی می توانند بازاریابی کنند ولی ما مدیریت بازاریابی نداریم. 

این مقام مسوول گفت: یکی دیگر از مشکلات صنایع دستی مربوط به عدم تقسیم کار در این حوزه است و توجه به بخش تولید و تولیدکننده باعث شده تا هیچ همراهی با بخش فروش صنایع دستی نداشته باشیم. 

وی اضافه کرد: بیشتر نمایشگاه های صنایع دستی ما ترویجی بوده و به طور ضعیف هم برگزار می شد و باید شرایطی را فراهم کنیم که قدرت موسسات تجاری را برای فروش صنایع دستی افزایش دهیم. 

نامور مطلق در ادامه از آغاز به کار شورای قیمت گذاری برای نظارت بر گلیم و کلیه کالاهای صنایع دستی خبر داد و گفت: آیین نامه این شورا نوشته شده و امیدواریم در ارتباط با قیمت گذاری در حوزه صنایع دستی شاهد رخدادهای خوبی باشیم.

** ابلاغیه رهبر انقلاب جایگاه بی سابقه ای را برای صنایع دستی پیش بینی کرد 

نامور مطلق ضمن گرامیداشت دهه کرامت و تبریک میلاد حضرت معصومه (س)، به ابلاغیه رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: بند 51 ابلاغیه رهبر انقلاب سبب خرسندی هنرمندان این حوزه شد به گونه ای که یک کمپین راه اندازی کرده و عبارت حمایت از صنایع دستی را برای خود برگزیده اند. 

وی با اشاره به تصویر جدی و قوی از کلمه حمایت در سخنان رهبر معظم انقلاب به تفاسیر هفت گانه ای اشاره کرد که قبلا در این زمینه بیان کرده بود و در ادامه گفت: اکنون در آستانه دوره پساتحریم، امیدواریم گام های بعدی به خوبی برداشته شود. 

وی دوره کنونی را یک مقطع تعیین کننده و سرنوشت ساز در دهه های اخیر دانست و گفت: اکنون در آستانه برنامه ششم توسعه هستیم که می تواند سرنوشت بسیاری از حوزه ها مانند حوزه صنایع دستی را تغییر دهد. 

نامور مطلق با اشاره به جایگاه صنایع دستی در برنامه ششم، پساتحریم را دوره شکوفایی برای صنایع دستی دانست و افزود: این حوزه در دوره تحریم آسیب های جدی دیده است. 

معاون سازمان میراث فرهنگی از اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم و پساتحریم به عنوان سه حوزه ای یاد کرد که با تلفیق این حوزه می توان صنایع دستی را به اهداف خود رساند. 

وی گفت: اشتغالزایی، ارزآوری، هویت بخشی و دانش بنیان از ویژگی های اقتصاد مقاومتی است که در صنایع دستی متبلور شده است. 

نامور مطلق، مدل ایرانی برای صنایع دستی در دوره پساتحریم را مدلی دانست که باید بر اساس صنایع فرهنگی کشورمان باشد. 

وی تاکید کرد: سرمایه اصلی ما فرهنگی است و نهادهای فرهنگی باید در این حوزه بیشتر دیده شوند و معتقدیم دوره خام فروشی باید فراموش شود. 

نامور مطلق همچنین گفت: توسعه باید همه بخش ها را دربرگیرد و توسعه نامتناسب نوعی بیماری و نارسایی است.

وی افزود: معتقدیم توسعه درون زا و متناسب با ظرفیت ها آینده درخشانی را برای صنایع دستی و فرهنگی رقم می زند.

** صنایع دستی فقط با حضور گردشگران رونق نمی یابد 

نامور مطلق از آمادگی سازمان میراث فرهنگی برای حضور گردشگران خارجی سخن گفت و اضافه کرد: به عنوان میدان نقش جهان اصفهان که به بستنی فروشی و محلی برای فروش وسایل خارجی تبدیل شده بود، برای گردشگران آماده شده و همچنین بازارهای جدید رونق می گیرد. 

وی تاکید کرد: رونق صنایع دستی به حضور گردشگران متوقف نمی شود و ما به دنبال بازگشایی بازارهای جهانی هستیم. چون سود بیشتر در صادرات صنایع دستی است و نه حضور گردشگران و اکنون آماده بازپس گیری بازارهای خارجی خودمان هستیم.

** 151 روستای هدف برای گردشگری 

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: با توجه به توافق سه جانبه میان این معاونت و معاونت گردشتگری و همچنین معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری 151 روستا که صنایع دستی در آنها به حالت فعال یا نیمه فعال بوده، به عنوان هدف گردشگری شناسایی شده تا اعتباراتی برای احیای آنها درنظر گرفته شود. 

وی این توافق را مرحله اول توسعه صنایع دستی در روستاها دانست و افزود: بر اساس این توافق گردشگران می توانند با کارگاه های زنده و غرفه های فروش صنایع دستی آشنا شوند

نامور مطلق مرحله دوم این طرح را در راستای شناسایی 500 روستای دیگر دانست که اعتباراتی از سوی معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری برای آن درنظر گرفته شده است.

** روستاها را با صنایع دستی رونق بخشیم 

نامور مطلق از صنایع دستی به عنوان صنایع جایگزین یاد کرد که می تواند جایگزین کشاورزی به ویژه در مناطق کم آب باشد. 

وی گفت: با توجه به هجوم روستاییان به شهرها و کلانشهرها و مشکلات زیادی که در این زمینه از نظر اجتماعی، اقتصادی و امنیتی بوجود می آید، می توان با تغییر سبک تولید روستاییان از طریق صنایع دستی موجبات تثبیت و شکوفایی و همچنین ارزآوری را برای آنها ایجاد کرد. 

این مقام مسوول در ادامه گفت: بیش از شش هزار روستا در کشور ما وجود دارد که آب این روستاها از طریق تانکر تامین می شود و اگر کارکردهای جدیدی برای آنها تعریف نشود، ساکنان این روستاها به طرف شهرها سرازیر خواهند شد در حالی که می توان با احیای صنایع دستی در این روستاها ضمن حفظ فرهنگ خود از نظر اقتصادی نیز تامین شوند.

* کارگاه های سنتی در 24 رشته ایجاد و تجهیز شدند 

فریدون میرزالو مدیرکل آموزش و حمایت از تولید صنایع دستی در این نشست خبری ضمن ارائه گزارشی از عملکرد اداره کل آموزش در سال 93 به چگونگی طرح ایجاد و تجهیز کارگاه های هنرهای سنتی و تولیدات فرهنگی پرداخت. 

وی گفت: اعتباری بالغ بر 102 هزار و 50 میلیون ریال به منظور تجهیز کارگاه های صنایع دستی در 24 رشته بر اساس اعلام نیاز به استان های اصفهان، چهارمحال بختیاری، ایلام، سمنان، سیستان و بلوچستان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، قم و آذربایجان غربی صورت گرفته است. 

میرزالو توسعه زیرساخت ها و تاسیسات گردشگری برای حمایت از بخش صنایع دستی را لازم دانست و گفت: برای ایجاد خانه صنایع دستی در استان های سمنان، آذربایجان غربی، قزوین، خوزستان، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کردستان و همدان معادل 3 هزار و 80 میلیون ریال هزینه کرده ایم. 

وی افزود: از این مبلغ، 8 هزار و 50 میلیون ریال برای توسعه، تکمیل و تجهیز کارگاه های صنایع دستی در9 روستای هدف به استان های آذربایجان شرقی، گلستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، قزوین، قم، چهارمحال و بختیاری، لرستان و اردبیل بودجه مناسبی تخصیص یافت. 

میرزالو درمورد کمک های فنی - اعتباری به بخش غیردولتی برای توسعه صنایع دستی گفت: اعتبار تخصیص یافته به معاونت در سال 92 از طرح مذکور،150 میلیارد ریال بود که با توجه به انعقاد قرارداد عاملیت با بانک توسعه تعاون به منظور توزیع آن در سراسر کشور در سال 93 و با لحاظ نمودن سهم بانک (150 میلیارد ریال)، کل اعتبار جذب شده 289 هزار و 820 میلیون ریال بود. 

وی همچنین گفت: جمع کل طرح هایی که موفق به اخذ تسهیلات از بانک توسعه تعاون شده اند 195 طرح شامل 12 طرح صادراتی و 183 طرح تولید بود که کل تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان از سهم سازمان 144 هزار و 910 میلیون ریال و جمع کل تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان از سهم بانک 144 هزار و 910 میلیون ریال بوده است.

* افزایش تولیدات صنایع دستی در هشت استان 

وی با تاکید بر بسترسازی برای افزایش تولیدات صنایع دستی در هشت استان کشور به عنوان مهمترین بخش از فعالیت های این مجموعه در سال 93 گفت: این استان ها شامل خراسان شمالی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، همدان، کردستان، آذربایجان غربی، قزوین و گلستان بودند. 

وی درباره سایر اقدامات صورت گرفته در این حوزه گفت: ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروی جوان، کمک به اقتصاد محلی، ایجاد فضا برای گسترش واحدهای کوچک صنعتی، بسترسازی برای جذب دانش آموختگان دانشگاهی، تولید و توسعه محصولات قابل عرضه به بازار و ایجاد روحیه مشارکت در بالابردن کیفیت تولیدات صنایع دستی، از مهمترین اقدامات سال گذشته بود.

** 500 میلیارد ریال اعتبار از طریق صندوق کارآفرینی امید 

مدیرکل آموزش و حمایت از تولید صنایع دستی از صندوق کارآفرینی امید به عنوان یکی از طرح های موفق حوزه کاری خود یاد کرد و گفت: اعتبار تخصیص یافته در سال 93 بالغ بر 500 میلیارد ریال بوده که 359 میلیارد ریال توسط استان ها جذب شده است. 

وی همچنین به مجوزهای صادرشده توسط این حوزه اشاره کرد و گفت : کل مجوزهای صادره280 هزار و 420 فقره بود که مجوزهای صادره و تمدیدی در حوزه صنایع دستی در سال 93 در حدود 35 هزار و 370 فقره و در سال 94 تا به امروز به میزان 14 هزار و 676 فقره بوده است.

** رشد 36 درصدی صادرات صنایع دستی در سال 93 

پویا محمودیان مدیرکل دفتر صادرات صنایع دستی کشور درباره فعالیت های صورت گرفته در بخش بازرگانی معاونت صنایع دستی در سال 93 گفت: بر اساس آمار سازمان گمرک طی 11 ماهه سال 1393، رقم صادرات اقلام صنایع دستی بالغ بر 153 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزشی 36 درصد افزایش یافته است. 

وی با اشاره به رشد 05/17 درصدی فروش داخلی نسبت به سال قبل افزود: برآورد فروش تقریبی محصولات صنایع دستی در داخل کشور طی سال 93 معادل هزار و 34 میلیارد دلار بوده که با برگزاری 15 نمایشگاه بین المللی و سراسری صنایع دستی در استان ها و برپایی 620 بازارچه موقت عرضه و فروش صنایع دستی در سطح کشور اعم از نوروزی، تابستانی و دانشگاهی حاصل شده است. 

محمودیان با تاکید بر اهمیت مشارکت هنرمندان ایرانی در نمایشگاه های خارجی برای عرضه محصولات هنری کشور گفت: با مشارکت 36 نفر از هنرمندان صنایع دستی از 12 استان در هفت نمایشگاه بین المللی در کشورهای ایتالیا یعنی شهرهای فلورانس و میلان، اسپانیا، چین، آلمان (برلین)، ارمنستان و افغانستان شرکت داشتیم که بسیار ثمربخش بود. 

وی از قرارگرفتن صنایع دستی در نمایشگاه قالی ایرانی خبر داد و گفت: امسال اولین سالی است که صنایع دستی در نمایشگاه سالانه بین المللی فرش دستباف در کنار فرش حضور خواهد داشت.

** اختصاص کالاهای صنایع دستی در سبد جوایز غیر نقدی 

محمودیان گفت: برای اجرای طرح اختصاص کالاهای صنایع دستی در سبد جوایز غیر نقدی حساب های قرض الحسنه، مشارکت شش بانک با اعتباری بالغ بر 204 میلیارد ریال جلب کردیم تا بانک مرکزی ایران، مشارکت بانک های عامل اجرای طرح را فراهم کند. 

وی ادامه داد: اعطای مبلغ 100هزار و 900 میلیون ریال تسهیلات اعتباری به 13 فعال بخش بازرگانی صنایع دستی از پنج استان در قالب طرح های راه اندازی سامانه های فروش مجازی صنایع دستی و سرمایه در گردش صادرکنندگان از دیگر کارهای انجام شده در این زمینه است.

** سوغات زیارتی گامی برای کاهش واردات کالاهای مشابه خارجی 

مدیرکل صادرات صنایع دستی ضمن انتقاد از عرضه فراوان صنایع دستی بی کیفیت خارجی در شهرهای زیارتی گفت: برگزاری اولین نمایشگاه سوغات زیارتی صنایع دستی در استان خراسان رضوی (شهرستان مشهد) با حضور نمایندگانی از 24 استان با هدف بازاریابی کالاهای صنایع دستی ایرانی و کاهش واردات کالاهای مشابه خارجی اقدام موثری در این زمینه بوده است.

** ایجاد پایانه صادراتی صنایع دستی 

محمودیان از تهیه و تدوین راهبرد ملی توسعه بازرگانی صنایع دستی در بخش داخلی به عنوان یک ضرورت یاد کرد و گفت: پایانه تخصصی صادراتی صنایع دستی در استان تهران از طریق کارگروه اقتصادی استانداری تهران را ایجاد کردیم و بدین ترتیب اولین حراجی صنایع دستی در استان تهران شکل گرفت. 

وی اضافه کرد: برای اعلام حمایت از فعالان این عرصه، برگزاری همایش تدوین و هماهنگی اجرای طرح طرح توسعه و یکسان سازی بازارچه های موقت عرضه و فروش محصولات صنایع دستی در نوروز سال 94 در شش استان و همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر صنایع دستی با موفقیت برگزار شد.

** راه اندازی سامانه فروش مجازی صنایع دستی 

محمودیان از تدوین طرح عملیاتی و تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: برای درجه بندی فروشگاه های صنایع دستی کشور و همچنین فراهم کردن زمینه راه اندازی سامانه فروش مجازی صنایع دستی با همکاری بخش غیر دولتی کارهایی صورت گرفته است. 

وی ضمن اعلام حمایت از صنایع دستی داخلی در برابر فشار محصولات خارجی گفت: در سال جاری در ساختمان مرکزی میراث فرهنگی، نمایشگاه کالای صنایع دستی با قابلیت سفارش پذیری برپا کردیم و با همکاری مجلس شورای اسلامی برای تصویب افزایش چهار درصد حقوق ورودی کالاهای خارجی صنایع دستی می توان گفت حرکتی ماندگار انجام شد.

** انجمن های صادرکنندگان فعال در اتاق بازرگانی تشکیل می شود 

محمودیان درباره وضعیت صادرات صنایع دستی در دوره پساتحریم گفت: یکی از بندهای مختص برجام درمورد صنایع دستی، لغو ممنوعیت صادرات فرش و صنایع دستی برای آمریکا بود که دریای عظیمی از فرصت را برای ما ایجاد کرده که در سال های گذشته از ما دریغ شده بود.برای استفاده مطلوب از این فرصت دو انجمن از صادرکنندگان فعال در اتاق بازرگانی تشکیل دادیم.

وی افزود: در حوزه کشورهای عضو بریکس (کشورهای با اقتصاد نوظهور)، راه نفوذ به این بازارها را خصوصا در روسیه و چین مورد بررسی قرار دادیم و علاوه بر تصمیم سازی برای برقراری مجدد صادرات صنایع دستی به اتحادیه اروپا، در کشورهای حوزه خلیج فارس بازارهای جدیدی برای سهم خواهی از این بازارهای پرسود، در دست تعریف داریم.

* تحول جهشی در صنایع نساجی 

محمودیان از سال 94 در این سازمان به عنوان سال نساجی در حوزه صنایع دستی یاد کرد و گفت: معاون صنایع دستی امسال را سال نساجی اعلام کرد تا مباحث تولیدی نساجی سنتی و مسائل بازار آن بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. 

وی افزود: در گزارش اخیر بورس که اعجاب همگان را برانگیخت، در 2 صنعت نساجی و خودرو تحول جهشی خواهیم داشت. یعنی صنعت نساجی پس از سال ها رکود، در سال 94 با 537 درصد رشد مواجه خواهد بود و بعد از آن صنعت خودرو با 230 درصد در رتبه دوم تحول قرار دارد. 

مدیرکل صادرات صنایع دستی افزود: با شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) که به عنوان منطقه آزاد، نیاز به ویزا ندارد، منطقه ای را به 2 منظور به صنایع دستی اختصاص داده ایم و با تشکیل پایانه های صادراتی، مجوز صادرات را ساده می کنیم و آنجا تالار حراج برای کالاها را دایر می کنیم.

** محصولات صنایع دستی شناسنامه دار می شوند 

وی یکی از برنامه های این سازمان را اصلاح اصول چرخه معیوب تولید تا عرضه و همچنین اصلاح قیمت های حوزه صنایع دستی دانست و گفت: به عنوان نمونه در نمایشگاه های کالا، هر کالایی شناسنامه خود را خواهد داشت و علاوه بر درج قیمت و مشخصات، شماره تلفن مالک برای ارتباط مستقیم خریدار و سفارش دهنده درج شده تا واسطه برای سفارش حذف شود. 

محمودیان روزآمد بودن در این عرصه را یک ضرورت دانست و گفت: به زودی صنایع دستی را به فضای مجازی و الکترونیک اضافه می کنیم و این اتفاق نیز به حذف واسطه و کمک به تامین منافع تولیدکننده و هنرمند خواهد انجامید. 

وی افزود: همچنین آیین نامه شورای قیمت گذاری بر کلیه کالاها در فروشگاه ها نوشته شده که اعطای نشان اعتماد به کالاهای مورد تایید کیفی نیز در همین راستا صورت خواهد گرفت.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1