اخبار پیشنهادی


یکشنبه 94/05/25 | ساعت: 09:49 | کد خبر: 5964 | بازدید: 452270 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

«یکی از بندهای مشخص برجام، ممنوعیت صادرات صنایع دستی، فرش و مواد غذایی به آمریکا بوده است. این یعنی دریای عظیمی برای صادرات محصولات صنایع دستی که سال‌ها نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم و در راستای این مسئله برای آنکه بتوانیم از این به بعد به شکل قدرتمند نفوذ کنیم، انجمن صادرات‌کنندگان و بازرگانان فعال را در اتاق بازرگانی ایران تشکیل می‌دهیم.»

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، پویا محمودی، مدیرکل صادرات صنایع دستی در نشست خبری که یکشنبه - 25 مردادماه - در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، درباره صادرات و بازرگانی این حوزه بیان کرد: در بخش صادرات و بازرگانی وظیفه ما تحلیل وضعیت و سناریو‌های اقتصادی است تا بتوانیم از فرصت‌ها استفاده کنیم. اصولا شعار ما حفظ بازارهای سنتی و افزایش و توسعه بازارهای جدید بوده است.

او اضافه کرد: یکی دیگر از بازارهای جدید ما، بازارهای کشورهایی با اقتصاد نوظهور است که برای این کار نمایشگاه‌هایی در روسیه و چین را برنامه‌ریزی کردیم تا راه نفوذ‌مان به این بازارها باز شود.

محمودیان با بیان اینکه یکی دیگر از مباحث پیش‌روی ما پیش‌گویی بورس از آینده اقتصادی ایران است، گفت: براساس پیش‌بینی که بورس منتشر کرده، صنعت نساجی و خودروسازی در صدر صنعت‌هایی هستند که بیشتر تحول رو به رشد را به خودشان اختصاص می‌دهند. این گزارش موجب اعجاب بسیاری از اهالی صنعت شد، زیرا در عین تعجب اعلام می‌کند صنعت نساجی بعد از سال‌ها رکود در سال 94 با 537 درصد رشد روبرو خواهد شد.

او اضافه کرد: این درصد نشان می‌دهد که صنعت نساجی صدر صنایع بعد از تحریم را به خودش اختصاص می‌دهد. در همین راستا قبل از تحلیل بورس، آقای نامورمطلق سال 94 را سال نساجی اعلام کردند. از طرفی اگرچه سال‌هاست که تلاش می‌کردیم تحریم‌ها را دور بزنیم و به اتحادیه اروپا صادرات داشته باشیم، اما بانک HPC انگلیس ایران را تحریم کرده بود که بعد از این توافقات این تحریم برداشته می‌شود و مارکت خوبی برای ما محسوب می‌شود.

مدیرکل صادرات صنایع دستی ادامه داد: می‌گویند در آینده ایران به 20 میلیون گردشگر دست پیدا می‌کند. بنابراین ما نیز با شهر فرودگاهی امام (ره) صحبت کردیم تا فضایی را به ما اختصاص دهند تا بحث حراجی را در تالار آزاد فرودگاهی امام (ره) برگزار کنیم، زیرا مسافرانی که می‌خواهند وارد این تالار شوند نیاز به ویزا ندارند و می‌توانند به راحتی خریدشان را انجام دهند.

محمودیان با بیان اینکه در فرودگاه امام (ره) پایانه صادراتی را نیز راه‌اندازی می‌کنیم، گفت: با یک تحلیل اقتصادی می‌توان از ظرفیت‌های گردشگری و صنعتی به راحتی استفاده کرد.

او همچنین درباره اصلاح چرخه معیوب زنجیره تولید تا بازار بیان کرد: اولین اقدام ما در این زمینه راه‌اندازی اتاق‌های «شو روم» در معاونت صنایع دستی است. همه کالاهایی که در این اتاق وجود دارند، دارای شماره‌های شناسنامه‌ کوچکی هستند که در آینده به‌روزتر می‌شوند. در این شناسنامه‌ها شماره مستقیم تولیدکننده وجود دارد و کسی که کالا را می‌بیند می‌تواند به طور مستقیم با تولیدکننده ارتباط برقرار کند؛ این یعنی حذف واسطه‌ها.

مدیرکل صادرات صنایع دستی همچنین از پیشنهادات خوبی که از وزارت خارجه شده خبر داد و اعلام کرد: تصمیم داریم در سازمان توسعه تجارت نیز ویترینی از محصولات صنایع دستی بزنیم، زیرا هیأت‌های تجاری زیادی در حال رفت‌وآمد در آنجا هستند.

محمودیان از حضور معاون صنایع دستی در سایت "دیجیکالا" خبر داد و گفت: آقای نامورمطلق فردا از این سایت دیدن خواهند کرد، زیرا فضاهای خوبی در سایت‌های مجازی در حوزه صنایع دستی بوجود آمده است و همه این کارها تا شکل‌گیری هلدینگ صنایع دستی که قول‌اش را داده بودیم صورت می‌گیرد.

در ادامه این نشست مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی نیز گزارشی از عملکرد سال 93 داد.

فریدون میزالو بیان کرد: در سال 93 خانه‌های صنایع دستی در هشت استان راه‌اندازی شده‌اند و مبالغی برای تجهیز کارگاه‌های برخی استان‌ها که عمدتا تولیدات بومی داشتند هزینه شده است. ارائه تسهیلات اعتباری به طرح‌های توسعه تولید به 195 طرح اختصاص داده شد که 12 طرح صادراتی و بقیه تولیدی بودند. در سال 93 و 94 در مجموع 53 هزار و 49 فقره مجوز در حوزه تولید صادر شده است.

او همچنین درباره تقویت روستاهای نمونه گردشگری و هدف صنایع دستی بیان کرد: در گذشته سازمان صنایع دستی در روستاها تولیدات صنایع دستی را انجام می‌داد و این موضوع باعث تقویت و رشد این حوزه می‌شد. ما علاقه‌مند هستیم گردشگران از روستاهایی که در کشور وجود دارند و تولیدات آن‌ها دیده نمی‌شود دیدن کنند.

میزالو گفت: من معتقدم بعضی از روستاها بنیه‌های لازم در این زمینه را دارند و ما موظف به تقویت آن‌ها هستیم. سعی می‌کنیم برخی از این روستاها را مانند «کلپورگان» استان سیستان و بلوچستان به موزه زنده صنایع دستی تقسیم کنیم زیرا ما علاقه‌مندیم فاصله روستا به شهر با این کار کمتر شود.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1