اخبار پیشنهادی


یکشنبه 94/10/20 | ساعت: 09:56 | کد خبر: 6077 | بازدید: 451930 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

«طرح استاد فرشچیان برای راه‌اندازی دانشگاه‌ هنرهای سنتی می‌توانست طی دو سال مصوب شود، اما نزدیک به 10 سال است که هنوز تمام نشده و این نشانه نوعی بیماری در سیستم اداری ماست.»

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا،بهمن نامورمطلق درباره تفاوت راه‌اندازی دانشکده صنایع‌دستی با دانشگاهی که استاد فرشچیان چند سال پیش پیشنهاد راه‌اندازی آن را مطرح کرده بود، بیان کرد: با راه‌اندازی دانشکده صنایع‌دستی می‌توان جشنواره‌هایی مناسب با این حوزه راه‌اندازی کرد، زیرا دانشگاه‌های ما فاقد جشنواره‌های مناسب برای صنایع دستی هستند. برای مثال در حوزه گردشگری جشنواره «ناصر خسرو» برگزار می‌شود و ما نیز درصدد هستیم در حوزه صنایع دستی جشنواره‌ای با عنوان استاد فرشچیان راه بیاندازیم تا از کسانی که در این حوزه فعالیت پژوهشی می‌کنند هم تقدیر و تشویق شوند، زیرا ما به تحقیقات پژوهشگران در این حوزه نیازمند هستیم.

معاون صنایع‌دستی اظهار کرد: امید ما این است که در ارتباط با دانشگاه علم و فرهنگ، یک دانشکده صنایع دستی با مدل نسبتا جدیدتر همراه با کارهایی تازه و کارآفرینی برای جوانان تازه فارغ‌التحصیل انجام‌دهیم، تا ان‌شاءالله یک دانشکده با نام صنایع‌دستی راه بیاندازیم. ما در دانشگاه علم و فرهنگ حتی یک گروه هم نداریم، اما می‌خواهیم به سمتی برویم که سریع این کار را انجام دهیم. نظرات همه نیز در این زمینه مثبت است.

او ادامه داد: ما مسیری از راه‌اندازی دانشگاه‌ هنرهای سنتی که آقای فرشچیان آن را پیشنهاد دادند را طی کردیم و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح شد، اما متاسفانه این موضوع هنوز از سوی آنها به ما ابلاغ نشده و بعد از پیگیری‌های انجام شده هنوز به نتیجه‌ای نرسیدیم. این موضوع جای تاسف دارد، زیرا اگر چنین پیشنهادی در کشورهای دیگر مثل چین یا هند توسط استاد برجسته‌ای مثل آقای فرشچیان مطرح می‌شد، حتما تاکنون اجرایی شده بود. متاسفانه در این زمینه دچار کارهای بروکراسی عجیب و غریبی شدیم.

معاون‌صنایع دستی اضافه کرد: زمانی که این پیشنهاد از سوی استاد فرشچیان مطرح شد، سازمان میراث فرهنگی، فضای مربوط به این کار را هم آماده کرده بود و من می‌ترسم با گذر زمان انگیزه‌های سازمان هم کم شود. این طرح می‌توانست طی دو سال مصوب شود، اما نزدیک به 10 سال است که هنوز تمام نشده و این نشان دهنده نوعی بیماری در سیستم اداری ماست.

نامورمطلق درباره زمان راه‌اندازی دانشکده صنایع‌دستی و رشته‌هایی که قرار است در آن تدریس شود، بیان کرد: هنوز رشته‌هایی که می‌خواهیم برای این حوزه در نظر بگیریم قطعی نشده و تصمیم داریم انتخاب رشته‌ها با سلیقه‌شناسی جوانان امروز هماهنگی داشته باشد؛ مثلا رشته‌ی جواهرسازی که دانشجویان از آن به خوبی استقبال می‌کنند و در حال حاضر هم در بسیاری از دانشگاه‌ها، دوره‌ی آموزش جواهرسازی برگزار می‌شود و قرار است به یک رشته تبدیل شود و امیدواریم بتوانیم در این زمینه نیروهای خوب تربیت کنیم.

وی اظهار کرد: در حوزه‌ی پوشاک سنتی و هویتی هم استقبال خوبی می‌شود. افرادی که می‌خواهند پیشنهاد شوند، بیشترین حجم کارآفرینی را دارند و ما با کمبود نیروی متخصص در این زمینه مواجه هستیم، پوشاک سنتی یعنی اینکه از پارچه‌های سنتی و طراحی به روز با حفظ ریشه‌های سنتی ایرانی استفاده شود. زمان تشکیل دانشکده صنایع دستی مشخص نشده اما تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم و جلسات اجرایی شدن این کار را پیگیری می‌کنیم.

او درباره نیاز به دانشکده و دانشگاه در این حوزه اظهار کرد: بدون شک ما بدون دانش محکوم به زوال خواهیم بود. حداقل یکی از عناصری که می‌تواند صنایع دستی را به زوال بکشاند عدم ارتباط نهادینه میان صنایع دستی و دانشگاه است بنابراین ما نیازمند این ارتباط هستیم و دانشگاه یک ضرورت حیاتی برای صنایع دستی است. یکی از علت‌هایی که در دهه‌های اخیر صنایع دستی از آن ضربه‌ی مهلکی خورد جدا کردن او از دانش بوده است. صنایع دستی در گذشته براساس یک مبنای حِکَمی استوار بوده است، تمام نقوش هندسی، رنگ بندی و ترکیب بندی‌ها با دانش روز خود تعیین شدند و تکوین یافتند، از طرف دیگر ما فکر می‌کنیم دانشگاه نیز نیازمند حوزه‌ی ماست.

نامورمطلق گفت: همان‌طور که عمل بدون معرفت محکوم به زوال است و در نهایت اَبتر خواهد ماند، دانش و علم بدون عمل نیز مثل درخت بی‌ثمر می‌داند و زمانی می‌تواند ثمر دهد تا با حوزه‌های صنعتی تولیدی و حوزه‌هایی که با فرهنگ و اقتصاد مردم در ارتباط هستند مرتبط شود در غیر صورت اگر دانشگاه با محیط بیرون از خودش ارتباط برقرار نکند دچار دور باطل می‌شود. ما ضرورت مشترک میان حوزه‌ی صنایع دستی و دانشگاه داریم و از زمانی که من وارد این حوزه شدم به دلیل سبقه‌ی دانشگاهی سعی کردیم تا حد امکان این ارتباط را نزدیک کنیم و تا جاهایی هم موفق بودیم و گروه‌هایی راه اندازی شده است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1