اخبار پیشنهادی
- منبت ملایر بازار جهانی را از دست رقبا خارج کند
- در توسعه گردشگری، از ارزشهای اعتقادیمان کوتاه نمیآییم
- عارف: از فرصت ثبت جهانی یزد برای گسترش اهداف صلح طلبانه نظام استفاده شود
- موافقت مجلس با یک فوریت طرح حمایت از مرمت بافت های تاریخی
- نیامدهام که دوباره چرخ را اختراع کنم
- بلوچستان از منطقه قرمز گردشگری خارج شد
- بیست و هشتمین نمایشگاه صنایع دستی نقش مهمی در اشتغالزایی دارد
- آمار گردشگران خارجی در ۳ ماه اول ۹۶
- رزرو هتلهای دنیا با پرداخت از شبکه شتاب با «پین تا پین»
- بررسی اولویت ثبت جهانی میراث فرهنگی ایران در سال ۲۰۱۹
- خلاء قانونی در برخورد با مجرمان میراث فرهنگی وجود ندارد
- محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی شد
- مونسان انتخاب اصلح برای ریاست میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری است
- برای کمک به گردشگری از تعامل با وزرا بهره می گیرم
- انتقال پیام دینی و فرهنگی با هنر طراحی و ساخت زیورآلات اسلامی
- تاریخ شفاهی کاخ گلستان رونمایی می شود
- ناگفتههای معاون سابق رئیسجمهور از یک سازمان پر رفتو آمد
- رییس سازمان میراث فرهنگی: ماموریتم احیای گردشگری برای توسعه ملی است
- مجلس آماده همکاری با سازمان میراث فرهنگی است
- مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان میراث فرهنگی برگزار شد
- کشف آثار جدید در تپه " چیغاب"دهلران
- افزایش 7 خودوری جدید به تاکسی گردشگری یزد در هفته دولت
- میراث فرهنگی دچار بحران متخصص مرمت است
- افتتاح رسمی «تبریز ۲۰۱۸» در ۱۰ دی
- مالک خانه ثابت پاسال برای حفظ بنا تعهد کتبی داده است
- توضیحات «احمدیپور» درباره تکالیف اولویتدار سال ۹۶
- تکمیل طرح جامع گردشگری در ۶ ماه اول سال
- افزایش ستاره هتل ها به استفاده آنها از صنایع دستی در تجهیزات بستگی دارد
- «ربنا» ی شجریان ثبت میراث ملی شد
- با همت معاون رییس جمهوری «ربنا» ثبت ملی شد
مقالات تخصصی
مقالات تخصصی
- گردشگری نقطه مهمی در معرفی جمهوری اسلامی است
- ایران امروز به عنوان یکی از قطبهای نوظهور گردشگری جهان مطرح است
- اهدای 16 قلم اموال منقول تاریخی به موزه باستانشناسی ابهر
- چاپ پارچه و چاپهاى سنتى و دستى
- شوش، مهد سفالگری
- پیشینه سفالگری در ایران
- پیشینه سفالگری
- تعریف سفالگری+تصاویر
- نمدمالی + تصاویر
- معرفی برخی رشته های صنایع دستی
یکشنبه 94/10/20 |
ساعت: 09:56 |
کد خبر: 6077 |
بازدید: 451930 |
سرویس: صنایع دستی | ©
«طرح استاد فرشچیان برای راهاندازی دانشگاه هنرهای سنتی میتوانست طی دو سال مصوب شود، اما نزدیک به 10 سال است که هنوز تمام نشده و این نشانه نوعی بیماری در سیستم اداری ماست.»
به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا،بهمن نامورمطلق درباره تفاوت راهاندازی دانشکده صنایعدستی با دانشگاهی که استاد فرشچیان چند سال پیش پیشنهاد راهاندازی آن را مطرح کرده بود، بیان کرد: با راهاندازی دانشکده صنایعدستی میتوان جشنوارههایی مناسب با این حوزه راهاندازی کرد، زیرا دانشگاههای ما فاقد جشنوارههای مناسب برای صنایع دستی هستند. برای مثال در حوزه گردشگری جشنواره «ناصر خسرو» برگزار میشود و ما نیز درصدد هستیم در حوزه صنایع دستی جشنوارهای با عنوان استاد فرشچیان راه بیاندازیم تا از کسانی که در این حوزه فعالیت پژوهشی میکنند هم تقدیر و تشویق شوند، زیرا ما به تحقیقات پژوهشگران در این حوزه نیازمند هستیم.
معاون صنایعدستی اظهار کرد: امید ما این است که در ارتباط با دانشگاه علم و فرهنگ، یک دانشکده صنایع دستی با مدل نسبتا جدیدتر همراه با کارهایی تازه و کارآفرینی برای جوانان تازه فارغالتحصیل انجامدهیم، تا انشاءالله یک دانشکده با نام صنایعدستی راه بیاندازیم. ما در دانشگاه علم و فرهنگ حتی یک گروه هم نداریم، اما میخواهیم به سمتی برویم که سریع این کار را انجام دهیم. نظرات همه نیز در این زمینه مثبت است.
او ادامه داد: ما مسیری از راهاندازی دانشگاه هنرهای سنتی که آقای فرشچیان آن را پیشنهاد دادند را طی کردیم و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح شد، اما متاسفانه این موضوع هنوز از سوی آنها به ما ابلاغ نشده و بعد از پیگیریهای انجام شده هنوز به نتیجهای نرسیدیم. این موضوع جای تاسف دارد، زیرا اگر چنین پیشنهادی در کشورهای دیگر مثل چین یا هند توسط استاد برجستهای مثل آقای فرشچیان مطرح میشد، حتما تاکنون اجرایی شده بود. متاسفانه در این زمینه دچار کارهای بروکراسی عجیب و غریبی شدیم.
معاونصنایع دستی اضافه کرد: زمانی که این پیشنهاد از سوی استاد فرشچیان مطرح شد، سازمان میراث فرهنگی، فضای مربوط به این کار را هم آماده کرده بود و من میترسم با گذر زمان انگیزههای سازمان هم کم شود. این طرح میتوانست طی دو سال مصوب شود، اما نزدیک به 10 سال است که هنوز تمام نشده و این نشان دهنده نوعی بیماری در سیستم اداری ماست.
نامورمطلق درباره زمان راهاندازی دانشکده صنایعدستی و رشتههایی که قرار است در آن تدریس شود، بیان کرد: هنوز رشتههایی که میخواهیم برای این حوزه در نظر بگیریم قطعی نشده و تصمیم داریم انتخاب رشتهها با سلیقهشناسی جوانان امروز هماهنگی داشته باشد؛ مثلا رشتهی جواهرسازی که دانشجویان از آن به خوبی استقبال میکنند و در حال حاضر هم در بسیاری از دانشگاهها، دورهی آموزش جواهرسازی برگزار میشود و قرار است به یک رشته تبدیل شود و امیدواریم بتوانیم در این زمینه نیروهای خوب تربیت کنیم.
وی اظهار کرد: در حوزهی پوشاک سنتی و هویتی هم استقبال خوبی میشود. افرادی که میخواهند پیشنهاد شوند، بیشترین حجم کارآفرینی را دارند و ما با کمبود نیروی متخصص در این زمینه مواجه هستیم، پوشاک سنتی یعنی اینکه از پارچههای سنتی و طراحی به روز با حفظ ریشههای سنتی ایرانی استفاده شود. زمان تشکیل دانشکده صنایع دستی مشخص نشده اما تفاهمنامهای را امضا کردیم و جلسات اجرایی شدن این کار را پیگیری میکنیم.
او درباره نیاز به دانشکده و دانشگاه در این حوزه اظهار کرد: بدون شک ما بدون دانش محکوم به زوال خواهیم بود. حداقل یکی از عناصری که میتواند صنایع دستی را به زوال بکشاند عدم ارتباط نهادینه میان صنایع دستی و دانشگاه است بنابراین ما نیازمند این ارتباط هستیم و دانشگاه یک ضرورت حیاتی برای صنایع دستی است. یکی از علتهایی که در دهههای اخیر صنایع دستی از آن ضربهی مهلکی خورد جدا کردن او از دانش بوده است. صنایع دستی در گذشته براساس یک مبنای حِکَمی استوار بوده است، تمام نقوش هندسی، رنگ بندی و ترکیب بندیها با دانش روز خود تعیین شدند و تکوین یافتند، از طرف دیگر ما فکر میکنیم دانشگاه نیز نیازمند حوزهی ماست.
نامورمطلق گفت: همانطور که عمل بدون معرفت محکوم به زوال است و در نهایت اَبتر خواهد ماند، دانش و علم بدون عمل نیز مثل درخت بیثمر میداند و زمانی میتواند ثمر دهد تا با حوزههای صنعتی تولیدی و حوزههایی که با فرهنگ و اقتصاد مردم در ارتباط هستند مرتبط شود در غیر صورت اگر دانشگاه با محیط بیرون از خودش ارتباط برقرار نکند دچار دور باطل میشود. ما ضرورت مشترک میان حوزهی صنایع دستی و دانشگاه داریم و از زمانی که من وارد این حوزه شدم به دلیل سبقهی دانشگاهی سعی کردیم تا حد امکان این ارتباط را نزدیک کنیم و تا جاهایی هم موفق بودیم و گروههایی راه اندازی شده است.
معاون صنایعدستی اظهار کرد: امید ما این است که در ارتباط با دانشگاه علم و فرهنگ، یک دانشکده صنایع دستی با مدل نسبتا جدیدتر همراه با کارهایی تازه و کارآفرینی برای جوانان تازه فارغالتحصیل انجامدهیم، تا انشاءالله یک دانشکده با نام صنایعدستی راه بیاندازیم. ما در دانشگاه علم و فرهنگ حتی یک گروه هم نداریم، اما میخواهیم به سمتی برویم که سریع این کار را انجام دهیم. نظرات همه نیز در این زمینه مثبت است.
او ادامه داد: ما مسیری از راهاندازی دانشگاه هنرهای سنتی که آقای فرشچیان آن را پیشنهاد دادند را طی کردیم و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح شد، اما متاسفانه این موضوع هنوز از سوی آنها به ما ابلاغ نشده و بعد از پیگیریهای انجام شده هنوز به نتیجهای نرسیدیم. این موضوع جای تاسف دارد، زیرا اگر چنین پیشنهادی در کشورهای دیگر مثل چین یا هند توسط استاد برجستهای مثل آقای فرشچیان مطرح میشد، حتما تاکنون اجرایی شده بود. متاسفانه در این زمینه دچار کارهای بروکراسی عجیب و غریبی شدیم.
معاونصنایع دستی اضافه کرد: زمانی که این پیشنهاد از سوی استاد فرشچیان مطرح شد، سازمان میراث فرهنگی، فضای مربوط به این کار را هم آماده کرده بود و من میترسم با گذر زمان انگیزههای سازمان هم کم شود. این طرح میتوانست طی دو سال مصوب شود، اما نزدیک به 10 سال است که هنوز تمام نشده و این نشان دهنده نوعی بیماری در سیستم اداری ماست.
نامورمطلق درباره زمان راهاندازی دانشکده صنایعدستی و رشتههایی که قرار است در آن تدریس شود، بیان کرد: هنوز رشتههایی که میخواهیم برای این حوزه در نظر بگیریم قطعی نشده و تصمیم داریم انتخاب رشتهها با سلیقهشناسی جوانان امروز هماهنگی داشته باشد؛ مثلا رشتهی جواهرسازی که دانشجویان از آن به خوبی استقبال میکنند و در حال حاضر هم در بسیاری از دانشگاهها، دورهی آموزش جواهرسازی برگزار میشود و قرار است به یک رشته تبدیل شود و امیدواریم بتوانیم در این زمینه نیروهای خوب تربیت کنیم.
وی اظهار کرد: در حوزهی پوشاک سنتی و هویتی هم استقبال خوبی میشود. افرادی که میخواهند پیشنهاد شوند، بیشترین حجم کارآفرینی را دارند و ما با کمبود نیروی متخصص در این زمینه مواجه هستیم، پوشاک سنتی یعنی اینکه از پارچههای سنتی و طراحی به روز با حفظ ریشههای سنتی ایرانی استفاده شود. زمان تشکیل دانشکده صنایع دستی مشخص نشده اما تفاهمنامهای را امضا کردیم و جلسات اجرایی شدن این کار را پیگیری میکنیم.
او درباره نیاز به دانشکده و دانشگاه در این حوزه اظهار کرد: بدون شک ما بدون دانش محکوم به زوال خواهیم بود. حداقل یکی از عناصری که میتواند صنایع دستی را به زوال بکشاند عدم ارتباط نهادینه میان صنایع دستی و دانشگاه است بنابراین ما نیازمند این ارتباط هستیم و دانشگاه یک ضرورت حیاتی برای صنایع دستی است. یکی از علتهایی که در دهههای اخیر صنایع دستی از آن ضربهی مهلکی خورد جدا کردن او از دانش بوده است. صنایع دستی در گذشته براساس یک مبنای حِکَمی استوار بوده است، تمام نقوش هندسی، رنگ بندی و ترکیب بندیها با دانش روز خود تعیین شدند و تکوین یافتند، از طرف دیگر ما فکر میکنیم دانشگاه نیز نیازمند حوزهی ماست.
نامورمطلق گفت: همانطور که عمل بدون معرفت محکوم به زوال است و در نهایت اَبتر خواهد ماند، دانش و علم بدون عمل نیز مثل درخت بیثمر میداند و زمانی میتواند ثمر دهد تا با حوزههای صنعتی تولیدی و حوزههایی که با فرهنگ و اقتصاد مردم در ارتباط هستند مرتبط شود در غیر صورت اگر دانشگاه با محیط بیرون از خودش ارتباط برقرار نکند دچار دور باطل میشود. ما ضرورت مشترک میان حوزهی صنایع دستی و دانشگاه داریم و از زمانی که من وارد این حوزه شدم به دلیل سبقهی دانشگاهی سعی کردیم تا حد امکان این ارتباط را نزدیک کنیم و تا جاهایی هم موفق بودیم و گروههایی راه اندازی شده است.
----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی: گروه تکاپو