اخبار پیشنهادی


شنبه 94/11/03 | ساعت: 08:51 | کد خبر: 6085 | بازدید: 452135 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

از صادرکنندگان و فروشندگان برتر صنایع دستی، در یک روز پرترافیک هیات‌های تجاری، خارجی تجلیل و تقدیر شد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در این مراسم گفت: در آستانه فجر 38 و پیروزی هسته‌ای که یکی از دستاوردهای دو قرن اخیر ایران است، هستیم و امیدواریم شاهد رشد و سرمایه‌گذاری جدیدی بعد از استقامت مردم در چند سالی که گذشت باشیم.

او افزود: فکر می‌کنم مشکل عمده ما در حوزه صنایع دستی مربوط به بازرگانی و صادرات است و اگر بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که تولیدات صنایع دستی که توسط هنرمندان انجام می‌شود را داخل و خارج از کشور بفروشیم، همه مشکلات این بخش حل می‌شود. ما در بخش فروش صنایع دستی تا دو سال پیش فروشگاه اینترنتی نداشتیم، اما در حال حاضر 170 مجموعه فروشگاه اینترنتی فعال داریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: صنایع دستی در بحث اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده جایگاه پررنگی دارد. زیرا کالایی است که ارزآوری بالایی دارد و اشتغال آن با سرمایه‌گذاری اندک انجام می‌شود.

سلطانی‌فر بیان کرد:‌ ما در بخش برنامه ششم توسعه؛ عنوان "ارتقاء تولید ملی" را داریم که یکی از مبانی 11 گانه اقتصاد مقاومتی است و شاید به هفت پروژه مهم برسد که با به اجرا درآوردن آن صنایع دستی جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند. برنامه پنج ساله ششم توسعه برخلاف برنامه دولت قبل و با تدبیر رئیس جمهور دولت تدبیر و امید تهیه شد و وضعیت صنایع دستی در آن بسیار شفاف و روشن آمده که در برنامه‌های قبلی شاهد چنین احکامی برای بخش‌های مختلف نبودیم.

تجلیل از صادر کنندگان برتر صنایع دستی

او اضافه کرد: همه بخش‌های اجرایی در برنامه ششم توسعه در چارچوب یک مجموعه کامل همراه با مهم‌ترین چالش‌ها و برنامه‌هایی که برای آن در نظر گرفته‌اند عنوان شده و هر کدام از احکام بخش‌های مختلف هر وزارتخانه را دربرداشته است. برای مثال در سازمان میراث فرهنگی باید مشخص کنیم در بخش میراث می‌خواهیم تا پایان برنامه ششم توسعه، چه تعداد بناهای ثبتی و چه تعداد موزه را اضافه کنیم، یا در بخش گردشگری چه میزان گردشگر خارجی را قصد داریم، جذب کنیم. با این عمل می‌توان سال به سال عملکرد وزارتخانه‌ها را ارزیابی کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در حوزه صنایع دستی هم برنامه کاملی تصویب شده که 15 برنامه کمی آن مشخص شده است. هفت راهبرد اساسی و مهم در بخش صنایع دستی وجود دارد و 28 محور اصلی شامل اقدامات، مسئولیت‌ها و... را دربردارد که باید اجرا شود.

سلطانی‌فر با بیان دو برنامه صنایع دستی اعلام کرد: تکلیفی که به عهده صنایع دستی گذاشته شده، تهیه سند راهبردی کشور تا پایان سال اول برنامه ششم توسعه است که باید تدوین شود و دومین تکلیف؛ تدوین سند ملی اشتغال صنایع دستی است؛ زیرا صنایع دستی این ظرفیت را دارد که با اختصاص منابع و امکانات محدود اشتغال‌زایی بالایی داشته باشد.

او همچنین بیان کرد: از سال 95 با توجه به امکانات موجود باید بتوانیم در نقاط محروم و حاشیه روستاها اشتغال ارزان‌قیمت را اجرایی کنیم. به جز امسال که به دلیل مشکلات 16 سال خشکسالی، تأمین معیشت روستاییان به سختی اجرا می‌شود اگر به فکر اشتغال آن‌ها از طریق صنایع دستی نباشیم شاهد مهاجرت‌هایی خواهیم بود که نتایج آن بحران‌های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

سلطانی‌فر گفت: باید در سال 99 حدود یک میلیارد دلار صادرات صنایع دستی داشته باشیم و این رقم بالایی است اما من باور دارم این رقم دست‌یافتنی است و امیدوارم زودتر از تاریخ مقرر به این رقم برسیم.

در ادامه مراسم تجلیل از صادرکنندگان، فروشندگان و فعالان تجارت الکترونیک برتر صنایع دستی کشور که سوم بهمن‌ماه در سالن آمفی‌تئاتر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، ریاست انجمن صادرکنندگان صنایع دستی نیز بیان کرد: فکر می‌کنم باید از ترافیک هیأت‌های تجاری خارجی که به ایران می‌آیند، خوشحال باشیم زیرا امروز دسترسی به مدیران اتاق بازرگانی ایران سخت شده است و به دلیل میهمانانی که از چین و تایلند داشتیم، برخی از مسئولان اتاق در این مراسم نتوانستند، حاضر شوند.

تجلیل از صادر کنندگان برتر صنایع دستی

مجید حریری بیان کرد: صنایع دستی شاهد 9 درصد رشد صادرات بوده است. اگر همه هنرمندان ما پتانسیل خود را برای تولید داخل کشور بگذارند راه به جایی نمی‌بریم و باید حتما صادرات خارجی داشته باشیم. صنایع دستی ما محدود به این چیزهایی که صادر می‌کنیم، نیست. ما بازارهایی برای صادرات صنایع دستی نفیس و کاربردی سراغ داریم.

او ادامه داد: صنایع دستی رشته خاصی است و تنها صادرات یک کالای صرف نیست. در عین حال که قابلیت ارز‌آوری بالایی دارد صادرات روح ایرانی و آیین ما به دنیا است و چه خوب بود بخشی از حمایت‌های ما در قالب تبلیغات انجام می‌شد. اگر فرش و صنایع دستی را با هم یکی کنیم صادرات بهتری خواهیم داشت. زیرا هرگاه می‌خواهیم در نمایشگاه فرش در کشورهای دیگر شرکت کنیم سوبسید خوبی می‌گیریم اما در صنایع دستی چنین سوبسیدی نداریم. اگر حمایت‌هایی که در حوزه فرش شده از صنایع دستی هم بشود، سرعت صعود صادرات صنایع دستی بیشتر می‌شود.

صنایع دستی کاملا شفاف، خالی از رانت و کاملا رقابتی است

رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی گفت: صنایع دستی به توسعه تولید کمک می‌کند. چه اشتغالی دم دست‌تر از صنایع دستی است که با کمک‌های کوچک می‌شود آن را رونق داد. صنایع دستی کاملا شفاف، خالی از رانت و کاملا رقابتی است.

در ادامه این مراسم هومن حاجی‌پور(مدیرکل امور تشکل های اتاق ایران)، سهیلا جلودارزاده، شهیندخت مولاوردی(معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده)، ولی الله افخمی (معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت)، اسدالله عسگراولادی نیز حضور داشتند.

در ادامه این مراسم از فروشندگان و صادرکنندگان برتر سال 93 تجلیل و تقدیر شد.عبدالصمد رحیمی صادرکننده زیورآلات سنتی از خراسان رضوی، بهمن باقری صادرکننده شیشه‌ از آذربایجان شرقی، مالک کرمی و امین رمضانی صادرکنندگان پای پوش سنتی از کرمانشاه، عادل بشیری و مهدی اعلمی صادرکنندگان سفال و سرامیک از همدان، حسین خانی صادرکننده سفال و سرامیک از تهران، حمید ذورالانواری و علی حق نگه دار صادرکنندگان دست‌بافته‌های داری از استان فارس به عنوان صادرکنندگان برتر تجلیل و تقدیر شدند. همچنین از حاج علی زابلیان، مصطفی فیضیان، رسول نظری، زهرا غلامی، آرش حیدریان، نرگس شایق، سیدمرتضی نقیبی و سعید محمدی به عنوان فعالان برتر تجارت الکترونیک و فروشندگان برتر صنایع دستی در سال 93 تجلیل و تقدیر شد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1