اخبار پیشنهادی


شنبه 94/11/17 | ساعت: 09:34 | کد خبر: 6094 | بازدید: 451998 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون صنایع دستی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: به‌طور کلی مخالف واردات صنایع دستی به کشور هستیم، بیش از 12 میلیون دلار واردات صنایع دستی به کشور انجام می‌شود.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری فارس،بهمن نامورمطلق در حاشیه سفر به مازندران درباره وضعیت بیمه هنرمندان صنایع‌دستی کشور که برخی از فعالان این عرصه نسبت به عدم حمایت از جانب میراث فرهنگی گلایه داشتند، اظهار کرد: در ارتباط با بیمه هنرمندان صنایع دستی با توجه به اقداماتی که دولت انجام داد چندان جای گلایه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: افرادی که در پوشش بیمه قرار داشتند بیمه آنها حفظ شد، با وجودی که دولت از نظر اعتباری دچار مشکل بود ولی بیمه هنرمندان تداوم یافت، همچنین اکنون در حال رایزنی برای گسترش بیمه هنرمندان صنایع دستی با مسئولان تامین اجتماعی هستیم.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: در همین ارتباط هفته گذشته با مسئولان تامین اجتماعی صحبت‌های انجام شد، مقرر شد که گشایشی در ارتباط با بیمه هنرمندان صنایع‌دستی انجام شود.

وی اضافه کرد: با وجود همه فشارهای که بر روی دولت به لحاظ مالی بود، سعی شد افرادی که از خدمات بیمه‌ای تامین اجتماعی استفاده می‌کنند از خدمات این سازمان برخودار شوند مگر اینکه افرادی که به صورت ناحق از بیمه هنرمندان صنایع‌دستی استفاده می‌کردند که در این زمینه با بررسی دقیق حذف شدند و افراد مُحق در لیست بیمه هنرمندان صنایع دستی قرار می‌گیرند.

60 هزار بیمه شده صنایع دستی در کشور

نامورمطلق در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس درباره تعداد افراد در حمایت بیمه هنرمندان صنایع دستی، گفت: بیش از 60 هزار نفر بیمه شده صنایع‌دستی داریم و نزدیک به 30 هزار متقاضی در لیست انتظار قرار دارند.

وی خاطر نشان کرد: در زمینه پوشش بیمه‌ای هنرمندان صنایع‌دستی باید افراد بیشتری را در پوشش قرار دهیم، یکی از ضعف‌های ما عدم گسترش تعداد بیمه‌شدگان تحت حمایت بود، با وجود همه فشارهای اقتصادی دولت، بیمه‌ هنرمندان صنایع دستی حذف نشد.

معاون صنایع‌دستی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به دیگر سئوال دیگری در ارتباط با گلایه هنرمندان صنایع‌دستی که سن آنها کمی بالا است، و نتوانستند از خدمات بیمه‌ای برخودار شوند، یادآور شد: برخی از هنرمندان در موعد مقرر برای استفاده از خدمات بیمه‌ای ثبت‌نام نکردند، عدم برخودار از خدمات بیمه‌ای به دلیل منع قانونی که در سازمان تامین اجتماعی برای افراد مسن وجود دارد است از جانب میراث فرهنگی و صنایع دستی در حق این افراد کوتاهی نشده‌است.

وی اضافه کرد: افراد هنرمند مسن برای استفاده از چتر بیمه‌ای می‌توانند نسبت به پرداخت حق سنوات خویش اقدام کنند که عملیاتی شدن این موضوع مستلزم پرداخت هزینه سنگین برای هنرمندان است.

نامورمطلق یادآور شد: هنرمندان اگر به موقع برای بیمه اقدام می‌کردند می‌توانستند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند.

وی در پاسخ به دیگر سئوال مطرح شده در ارتباط با بیمه هنرمندان که قبلا در کشور شرایط برای پذیرش بیمه‌ای هنرمندان وجود نداشت، افزود: نهضت بیمه‌ای در کشور از سال 80 شروع شد در صنایع دستی از سال 88 پیگیری می‌شد و مشکل افرادی که از حمایت بیمه‌ای برخودار نبودند به گذشته برمی‌گردد.

معاون صنایع‌دستی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‎دستی و گردشگری ادامه داد: طرحی به دولت برای افرادی هنرمندی که نمی‌توانند از حمایت بیمه‌ای برخودار شوند ارائه کردیم ولی به دلیل هزینه بالا امکان برخوداری از این خدمات در حال حاضر وجود ندارد.

ایجاد بازارچه خارجی صنایع دستی در نوروز

وی درباره اقدامات انجام‌شده برای بازاریابی تولید صنایع‌دستی کشور گفت: بازاریابی داخلی تا حدودی در داخل کشور انجام می‌شود ولی برای بازاریابی خارجی کشورهای هدف را مشخص کردیم.

نامورمطلق اضافه کرد: بررسی نحوه حضور در کشورهای هدف که شامل کشورهای اروپایی و آسیایی می‌شود در حال انجام است و مقرر شد برای حضور نوروز امسال بازراچه‌های خارجی را راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: این بازارچه‌ها در کشورهای اروپایی آسیایی ایجاد می‌شود، هدف ما از حضور در این بازارچه‌ها بررسی نیازها و سپس حضور قدرتمند در این کشورها است.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور خاطر نشان کرد: رایزنی با برخی تجار کشورها انجام شد و برنامه داریم که میزان صادرات صنایع دستی را به بیش از یک میلیون دلار برسانیم.

راه‌اندازی انجمن صادرکنندگان صنایع دستی

وی درباره اقدامات انجام شده در ارتباط با برندسازی نیز گفت: برندسازی اقدامی نیست که در یک شب انجام شود، فرایند خاص خودش را دارد، برای نخستین‌بار انجمن تولیدکنندگان بزرگ در کشور راه‌اندازی می‌شود.

نامورمطلق ادامه داد: برای برندسازی نیاز به واحدهای تولید بزرگ داریم، که در همین ارتباط باید واحدهای بزرگ تولیدی را شناسایی و اگر بتوانیم آنها را ساماندهی کنیم برندسازی انجام می‌شود.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعداد واحدهای تولید صنایع دستی بزرگ را 300 مورد اعلام کرد و افزود: سه نوع کارگاه صنایع‌دستی در کشور داریم، کارگاه‌های 50 نفر در زمره کارگاه‌های بزرگ، کارگاه‌های 20 نفر در زمره کارگاه‌های متوسط قرار دارند.

شناسایی 100 کارگاه بزرگ صنایع‌دستی در کشور

وی ادامه داد: بیش از 100 کارگاه بزرگ در کشور شناسایی شد، ولی در حوزه بازرگانی نیز چندین برند در کشور راه‌اندازی شد و برای برندسازی نیاز به تولید مستمر محصولات داریم.

نامورمطلق درباره پیگیری برای انجام فعالیت‌های بسته‌بندی در حوزه صنایع‌دستی کشور نیز گفت: برگزاری کارگاه‌های بسته‌بندی صنایع‌دستی نیز مانند گذشته در حال پیگیری است و با دانشگاه الزهرا نیز همکاری در این ارتباط داریم.

وی به برگزاری نخستین همایش بسته‌بندی صنایع‌دستی در کشور نیز اشاره کرد و افزود: توافق‌نامه‌ای با دانشگاه الزهرا نیز انجام دادیم و فعالیت‌های پژوهشی در حوزه بسته‌بندی در کشور نیز آغاز شده‌است.

معاون صنایع‌دستی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: یکی از اقدامات جدی برای حمایت از صنایع‌دستی جلوگیری از عرضه صنایع دستی بدون بسته‌بندی مناسب است، از طرفی برای ارائه اصالت به صنایع‌دستی باید بسته‌بندی نیز انجام شود.

اشتغال 200 هزار نفر در گرو جلوگیری از قاچاق صنایع‌دستی

نامور مطلق درپاسخ به سئوال خبرنگار فارس که با وجود داشتن کارگروه متعدد در این سازمان باز هم شاهد ورود محصولات صنایع‌دستی به کشور هستیم،گفت: ما مخالف ورود هر گونه صنایع دستی به کشور هستیم به این دلیل که صنایع‌دستی متناسب با نیاز کشور در داخل تولید می‌شود.

وی تاکید کرد: بیشترین مخالفت ما با ورود کالاهای غیر مجاز صنایع‌دستی است، در حال حاضر 12 میلیون دلار واردات صنایع‌دستی به کشور انجام می‌شود و بیش از 150 میلیون صادرات داریم، که این مقدار واردات از مبادی رسمی کشور انجام می‌شود.

معاون صنایع‌دستی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اضافه کرد: قاچاق صنایع‌دستی در کشور بسیار زیاد است، نسبت به این موضوع از نهادهای اجرایی گلایه‌مند هستیم، اگر جلوی واردات صنایع‌دستی غیرمجاز گرفته شود شاهد افزایش اشتغال مناسب در این بخش هستیم.

وی با اشاره به اینکه با جلوگیری از ورود صنایع‌دستی غیرقانونی به کشور قول می‌دهیم بیش از 200 هزار شغل در کشور ایجاد شود، خاطر نشان کرد: به ازای هر یک‌میلیارد تومان کالای قاچاق که وارد کشور می‌شود بیش از هزار نفر بیکار می‌شوند.

نامورمطلق در پایان اضافه کرد: در صورتی که از ورود کالای قاچاق جلوگیری شود بیش از 100 هزار شغل در کشور ایجاد می‌شود.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1