اخبار پیشنهادی


شنبه 94/11/24 | ساعت: 08:24 | کد خبر: 6103 | بازدید: 452235 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیر اجرایی موسسه فرهنگی اکو گفت: برای نخستین بار صنایع دستی 10 کشور عضو اکو جمع آوری شد و 700 اثر آن نوروز 95 در کاخ موزه نیاوران و برج میلاد تهران به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا،محمد رضا حاج کریم جباری شامگاه شنبه در نشست فرهنگی تمدنی از « ارگ هرات تا ارگ تبریز» در دانشگاه بیرجند افزود: در این موسسه فعالیت های فرهنگی متنوعی انجام می شود.

وی ادامه داد: از جمله برنامه های فرهنگی می توان به برگزاری 10 برنامه فرهنگی در افغانستان و حضور این کشور در بیش از 20 برنامه فرهنگی این موسسه نام برد.

وی به برگزاری نشستی با عنوان آینده زبان فارسی با حضور 21 شاعر از افغانستان در دو هفته گذشته، گفت: نشستی با حضور 12 ادیب و رییسان تعدادی از دانشگاه های افغانستان برگزار شد که به موضوع تاریخ ادبیات در ایران و افغانستان پرداخته شد.

وی برگزاری نمایشگاههای عکس، صنایع دستی، خط و نقاشی را از دیگر فعالیت های این موسسه ذکر کرد و افزود: شب های شعر متفاوت اکو از جمله شب شعر «چله در آتش» که یکی از برنامه های سنتی افغانستان است در تهران برگزار می شود.

حاج کریم جباری به برگزاری جشنواره نوروز و خانواده در کشورهای عضو اکو اشاره کرد و گفت: در این جشنواره 400 عکس داوری و در آلبوم چاپ شد که نوروز 95 در برج میلاد تهران به نمایش گذاشته می شود.

وی از چاپ کتاب اشعار علامه اقبال لاهوری در آینده نزدیک خبر دادو گفت: فصلنامه هایی به زبان انگلیسی در موسسه فرهنگی اکو تهیه می شود که یکی از شماره های آن به ادبیات و شعر اختصاص دارد و به معرفی ادبیات هر یک از کشورهای عضو اکو می پردازد.

وی یادآور شد: توسط موسسه فرهنگی اکو می توان نشست های علمی در ابعاد مختلف فرهنگی برگزار کرد که یکی از این مقصدها دانشگاه بیرجند خواهد بود.

وی ادامه داد: این موسسه آمادگی دارد با دانشگاه بیرجند فعالیت هایی را در این زمینه سازماندهی کند، نمایشگاههایی که در تهران برگزار می شود،در بیرجند برگزار کنیم تا مردم بیشتر با جلوه های مشترک کشورهای عضو اکو از نزدیک آشنا شوند.

این سازمان در سال 1343 با نام سازمان عمران منطقه ای یا (RCD) با عضویت پاکستان، ایران و ترکیه تشکیل شد و تا قبل از پیروزی انقلاب فعالیت چندانی نداشت.

در حال حاضر ایران، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، پاکستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکیه عضو آن هستند.

جباری بیان کرد: موسسه فرهنگی اکو در تهران، موسسه آموزشی اکو در ترکیه و موسسه علمی اکو یا بنیاد علمی اکو در پاکستان راه اندازی شد.

به گفته وی موسسه فرهنگی اکو در سال 1375 به طور رسمی کار خود را در تهران آغاز کرد، ایران، افغانستان، پاکستان و تاجیکستان چهار عضو فعال این موسسه هستند.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1