اخبار پیشنهادی
- منبت ملایر بازار جهانی را از دست رقبا خارج کند
- در توسعه گردشگری، از ارزشهای اعتقادیمان کوتاه نمیآییم
- عارف: از فرصت ثبت جهانی یزد برای گسترش اهداف صلح طلبانه نظام استفاده شود
- موافقت مجلس با یک فوریت طرح حمایت از مرمت بافت های تاریخی
- نیامدهام که دوباره چرخ را اختراع کنم
- بلوچستان از منطقه قرمز گردشگری خارج شد
- بیست و هشتمین نمایشگاه صنایع دستی نقش مهمی در اشتغالزایی دارد
- آمار گردشگران خارجی در ۳ ماه اول ۹۶
- رزرو هتلهای دنیا با پرداخت از شبکه شتاب با «پین تا پین»
- بررسی اولویت ثبت جهانی میراث فرهنگی ایران در سال ۲۰۱۹
- خلاء قانونی در برخورد با مجرمان میراث فرهنگی وجود ندارد
- محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی شد
- مونسان انتخاب اصلح برای ریاست میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری است
- برای کمک به گردشگری از تعامل با وزرا بهره می گیرم
- انتقال پیام دینی و فرهنگی با هنر طراحی و ساخت زیورآلات اسلامی
- تاریخ شفاهی کاخ گلستان رونمایی می شود
- ناگفتههای معاون سابق رئیسجمهور از یک سازمان پر رفتو آمد
- رییس سازمان میراث فرهنگی: ماموریتم احیای گردشگری برای توسعه ملی است
- مجلس آماده همکاری با سازمان میراث فرهنگی است
- مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان میراث فرهنگی برگزار شد
- کشف آثار جدید در تپه " چیغاب"دهلران
- افزایش 7 خودوری جدید به تاکسی گردشگری یزد در هفته دولت
- میراث فرهنگی دچار بحران متخصص مرمت است
- افتتاح رسمی «تبریز ۲۰۱۸» در ۱۰ دی
- مالک خانه ثابت پاسال برای حفظ بنا تعهد کتبی داده است
- توضیحات «احمدیپور» درباره تکالیف اولویتدار سال ۹۶
- تکمیل طرح جامع گردشگری در ۶ ماه اول سال
- افزایش ستاره هتل ها به استفاده آنها از صنایع دستی در تجهیزات بستگی دارد
- «ربنا» ی شجریان ثبت میراث ملی شد
- با همت معاون رییس جمهوری «ربنا» ثبت ملی شد
مقالات تخصصی
مقالات تخصصی
- گردشگری نقطه مهمی در معرفی جمهوری اسلامی است
- ایران امروز به عنوان یکی از قطبهای نوظهور گردشگری جهان مطرح است
- اهدای 16 قلم اموال منقول تاریخی به موزه باستانشناسی ابهر
- چاپ پارچه و چاپهاى سنتى و دستى
- شوش، مهد سفالگری
- پیشینه سفالگری در ایران
- پیشینه سفالگری
- تعریف سفالگری+تصاویر
- نمدمالی + تصاویر
- معرفی برخی رشته های صنایع دستی
دوشنبه 94/12/10 |
ساعت: 09:32 |
کد خبر: 6118 |
بازدید: 452021 |
سرویس: صنایع دستی | ©
1140 اثر از 2016 اثر راه یافته به بخش رقابت نشان مرغوبیت، موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی شدند.
به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، مدیر کل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی در نشست داوران سومین دوره رقابت نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی، در 5 منطقه برگزار شد و نسبت به سال قبل، 83%رشد داشت که در نتیجه این رقابت، در منطقه غرب 311اثر، بخش مرکزی 279 اثر، شمال 247 اثر، شرق 154 اثر و درمنطقه جنوب 159 اثر، نشان دریافت کردند.
علی حاجی شیزری اضافه کرد: برای اولین بار در سال آینده، نشان طراحی برتر را برگزار خواهیم کرد و در حال تدوین برنامه های اجرایی و هدفگذاری های این برنامه هستیم.
شیزری تاکید کرد: وقتی نشان مرغوبیت در سال 1390 آغاز شد، به سرعت در میان صنعتگران جا باز کرد و یکی از تاثیراتش این بود که ما را آماده دریافت مهر اصالت جهانی کرد.تلاش های ما در سازمان به گونه ای پیش رفت تا با وجود اینکه در سال 2016 هر کشور می تواند 5 اثر برای دریافت این مهر معرفی کند، کشور ما باز هم می تواند 9 اثر معرفی کند.
در بخش دیگری از این نشست، دبیر سومین دوره نشان ملی گفت: اهداف مهم این برنامه در آغاز یعنی سال 90، ایجاد یک روش برای کنترل کیفیت و بستر سازی برای بروز خلاقیت در تولید آثار صنایع دستی بود که خوشبختانه در دوره سوم به این اهداف نزدیک شده ایم.
محبوبه صفرزاده افزود: بر اساس ارزیابی از دو دوره گذشته، در سال 94 تغییراتی در داوری ها اعمال شد به این ترتیب که برای ایجاد کیفیت بالاتر در سطح ملی، کمیته داوری استانی تشکیل شد و این بخش به عنوان بخش مقدماتی مورد قضاوت قرار گرفت.
وی تصریح کرد: از تمهیدات دیگر این دوره از داوری ها این بود که در اکثر مناطق از داوران خبره خود استان ها به عنوان یکی از داوران ملی متخصص در آن رشته، استفاده کردیم.همچنین در بخش داوری سازها از داورانی استفاده کردیم که هم در ساختن و هم در نواختن ساز مهارت داشته باشند تا داوری ها دقیق تر و قضاوت ها باکیفیت تر باشد.
صفرزاده توزیع نشان ها را در مناطق برشمرد و افزود: در منطقه غرب 311 اثر، در شمال 247، مرکزی 279، در جنوب 159 اثر و در شرق 154 اثر موفق به دریافت نشان شدند که با مقایسه تعداد آثار راه یافته و آثار پذیرفته شده رشد چند برابری نسبت به ادوار قبل، نشان از جایگاه این برنامه در میان فعالان صنایع دستی دارد.
وی ادامه داد: آثار شاخص در نساجی سنتی، هم در کیفیت تولید و هم طراحی، ازجمله ارتقاء کیفی در آثارصنایع چوبی، سازها در کردستان و کرمانشاه، خراطی تهران و گیلان، زیور آلات سنتی یزد و زیورآلات مدرن استان تهران، میناکاری استان اصفهان و دست بافته های آذربایجان شرقی محسوس بود.
در پایان این برنامه بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی به داوران برون سازمانی حسن ضیابر، اردشیر میرمنگره، مرتضی اسدی، نیما صادقی، مجید اسلامی، کاوه پیمان، مداحان شیرازی، علی کلانی، معصومه جمالی، فرهاد احمدی، مرتضی بخردی، کیهان نبویه، محمد مهدی باباخانی، مجید نیکویی ، یوسف صمدی، مهران هوشیار و مهرداد پرتوآذر و اعضای داوران درون سازمانی لوح و هدایایی اهدا کرد.
علی حاجی شیزری اضافه کرد: برای اولین بار در سال آینده، نشان طراحی برتر را برگزار خواهیم کرد و در حال تدوین برنامه های اجرایی و هدفگذاری های این برنامه هستیم.
شیزری تاکید کرد: وقتی نشان مرغوبیت در سال 1390 آغاز شد، به سرعت در میان صنعتگران جا باز کرد و یکی از تاثیراتش این بود که ما را آماده دریافت مهر اصالت جهانی کرد.تلاش های ما در سازمان به گونه ای پیش رفت تا با وجود اینکه در سال 2016 هر کشور می تواند 5 اثر برای دریافت این مهر معرفی کند، کشور ما باز هم می تواند 9 اثر معرفی کند.
در بخش دیگری از این نشست، دبیر سومین دوره نشان ملی گفت: اهداف مهم این برنامه در آغاز یعنی سال 90، ایجاد یک روش برای کنترل کیفیت و بستر سازی برای بروز خلاقیت در تولید آثار صنایع دستی بود که خوشبختانه در دوره سوم به این اهداف نزدیک شده ایم.
محبوبه صفرزاده افزود: بر اساس ارزیابی از دو دوره گذشته، در سال 94 تغییراتی در داوری ها اعمال شد به این ترتیب که برای ایجاد کیفیت بالاتر در سطح ملی، کمیته داوری استانی تشکیل شد و این بخش به عنوان بخش مقدماتی مورد قضاوت قرار گرفت.
وی تصریح کرد: از تمهیدات دیگر این دوره از داوری ها این بود که در اکثر مناطق از داوران خبره خود استان ها به عنوان یکی از داوران ملی متخصص در آن رشته، استفاده کردیم.همچنین در بخش داوری سازها از داورانی استفاده کردیم که هم در ساختن و هم در نواختن ساز مهارت داشته باشند تا داوری ها دقیق تر و قضاوت ها باکیفیت تر باشد.
صفرزاده توزیع نشان ها را در مناطق برشمرد و افزود: در منطقه غرب 311 اثر، در شمال 247، مرکزی 279، در جنوب 159 اثر و در شرق 154 اثر موفق به دریافت نشان شدند که با مقایسه تعداد آثار راه یافته و آثار پذیرفته شده رشد چند برابری نسبت به ادوار قبل، نشان از جایگاه این برنامه در میان فعالان صنایع دستی دارد.
وی ادامه داد: آثار شاخص در نساجی سنتی، هم در کیفیت تولید و هم طراحی، ازجمله ارتقاء کیفی در آثارصنایع چوبی، سازها در کردستان و کرمانشاه، خراطی تهران و گیلان، زیور آلات سنتی یزد و زیورآلات مدرن استان تهران، میناکاری استان اصفهان و دست بافته های آذربایجان شرقی محسوس بود.
در پایان این برنامه بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی به داوران برون سازمانی حسن ضیابر، اردشیر میرمنگره، مرتضی اسدی، نیما صادقی، مجید اسلامی، کاوه پیمان، مداحان شیرازی، علی کلانی، معصومه جمالی، فرهاد احمدی، مرتضی بخردی، کیهان نبویه، محمد مهدی باباخانی، مجید نیکویی ، یوسف صمدی، مهران هوشیار و مهرداد پرتوآذر و اعضای داوران درون سازمانی لوح و هدایایی اهدا کرد.
----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی: گروه تکاپو