اخبار پیشنهادی


شنبه 94/12/15 | ساعت: 08:08 | کد خبر: 6120 | بازدید: 451960 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تاکید کرد: بازارچه‌های صنایع‌دستی در ایام نوروز 24 میلیارد تومان گردش مالی ایجاد می‌کنند.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، بهمن نامور‌مطلق ظهر امروز (شنبه 15 اسفند) در جلسه ستاد تسهیلات سفر استان زنجان با بیان اینکه زنجان جزو استان‌های فعال در زمینه صنایع‌دستی و گردشگری است، گفت: آیین نوروز، آیینی بی‌نظیر و میراث پدران ما است که نشان‌دهنده ذکاوت و زیبایی ایرانیان در طول تاریخ است. نوروز موقعیتی استثنایی برای بازگشت به هویت است و همان‌گونه که آیین محرم که یادآور مقاومت داد علیه بیداد است و به خوبی پاس داشته می‌شود، نوروز نیز آیینی نمادین برای آغاز امید علیه ناامیدی است که با پایان فصل تاریک و سرد، فصلی گرم و نورانی فرا می‌رسد.

وی افزود: توصیه می‌شود آیین نوروز را با مفهوم اصلی آن پاس بداریم و وقت صرف فعالیت‌های سطحی نشده و فلسفله وجودی آن حفظ شود تا همانند دعای آغاز سال نو، شاهد تحولی نو در زندگی افراد باشیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: یکی از سنت‌های نوروز دید و بازدید است که سیاهی و کدورت‌ها را کنار گذاشته و روشنایی و صمیمیت جایگزین آن می‌شود. این دید و بازدید در سال‌های اخیر به صورت ملی برگزار می‌شود و افراد با سفر به سایر شهرها در پی شناختن سایر اقوام هستند که این امر سبب افزایش پیوستگی ملی نیز خواهد شد.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های چشم‌گیری که در سال‌های اخیر برای ایام نوروز انجام می‌شود، اتفاق بزرگ برگزاری بازارچه‌های صنایع‌دستی است که سبب گردش مالی برابر با 24 میلیارد تومان می‌شود.

استاندار زنجان نیز در این جلسه تصریح کرد: همواره در ایام نوروز مشکلی وجود دارد که استان زنجان نیز از این موضوع مستثنی نبوده و به نوعی حرکت برخلاف جریان متداول در دنیا است. در سراسر دنیا زمانی‌ که با پیک سفرها مواجه می‌شوند، قیمت‌ها کاهش می‌یابد، به‌گونه‌ای که حتی در روزهای پایانی هفته نیز قیمت قطارها و هتل‌ها پایین‌تر از زمان‌های عادی است؛ این در حالی است که در ایران با افزایش قیمت‌ها مواجه هستیم و این خلاف جهت جهانی است.

جمشید انصاری با بیان اینکه لازم است در ایام نوروز شهرهای استان وجهه زنده‌تری نسبت به قبل داشته باشند و به دلیل حضور گردشگران شاهد جنب و جوش بیشتری در شهر باشیم، یادآور شد: این در حالیست که در دو سال گذشته بازاریان زنجان به سختی این موضوع را پذیرفته‌اند. با توجه به اینکه در ایام نوروز از نظر اقتصادی باز بودن بازار به نفع بازاریان و از سوی دیگر سبب سرزندگی شهر شده و به بازاریان انگیزه توقف و ماندگاری بیشتری به شهر می‌دهد، اهمیت دارد.

وی با اعلام اینکه برگزاری برنامه‌های جانبی و شاد، حضور راهنمایان گردشگر در سایت‌های تاریخی و باز بودن مغازه‌ها و تزیین و چراغانی شهر می‌تواند شهر را زنده و پر جنب و جوش نشان دهد و در مسافران انگیزه بیشتری برای توقف در زنجان ایجاد کند، عنوان کرد: باید توسعه گردشگری درون‌استانی نیز مورد توجه باشد و فرصتی فراهم شود تا کسانی ‌که به مسافرت نرفته‌اند در سفری کوتاه و یک‌روزه به شهرهای استان سفر کرده و با همکاری شهرداری تور آثار تاریخی درون‌استانی طراحی شود.

نماینده عالی دولت در استان زنجان با تاکید بر اینکه همانند سال گذشته امسال نیز شاهد برپایی اقامت‌گاه‌های موقت نخواهیم بود، اعلام کرد: پایان تعطیلات با شروع تبلیغات مرحله دوم انتخابات همزمان خواهد بود که لازم است تدابیری اندیشیده شود تا این دو موضوع همدیگر را تحت تاثیر قرار ندهند. همچنین گردشگری روستایی و بازسازی روستاهای هدف گردشگری برای توسعه گردشگری مورد استانی نیز مورد توجه قرار گیرد.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین تاکید کرد: ملیله زنجان مسئولان جهانی را شگفت‌زده کرد.

بهمن نامورمطلق با بیان اینکه امسال برنامه مُهر اصالت بین‌المللی برای محصولات صنایع‌دستی در کویت برگزار خواهد شد، گفت: امسال 1100 اثر صنایع‌دستی نشان اصالت ملی دریافت کردند، اما سهم ایران برای معرفیِ نشان بین‌المللی 10 اثر است که از بین موارد فوق باید 10 اثر انتخاب و ارسال شود.

وی درباره نام‌گذاری هر یک از شهرهای ایران به نام پایتخت یک صنعت دستی خاطرنشان کرد: بسیاری از شهرهای قدیمی ایران اصالت جغرافیایی برای صنایع‌دستی را دارند که نمونه آن را می‌توان ملیله و مس زنجان دانست که سالانه دو شهر از کشور می‌توانند برای دریافت این نام بین‌المللی معرفی شوند که امسال دو شهر تبریز و اصفهان این نام‌ها را دریافت کردند.

این مسئول اظهار کرد: برای سال آینده پنج کاندیدا سنگ‌های قیمتی مشهد، سفال همدان، زیلو میبد، نمد چهارمحال و بختیاری و گیوه مریوان برای دریافت این نام حضور دارند که دو مورد از آن‌ها باید انتخاب شود و قطعا شهرهایی مانند زنجان نیز به لیست افزوده خواهد شد.

وی تصریح کرد: در نظر داریم ابتدا سهمی ملی در این راستا تعریف شود تا سپس برای سهم بین‌المللی معرفی شوند، لذا با آماده شدن پرونده ملیله و مس زنجان، این شهر ابتدا به عنوان پایتخت مس و ملیله ملی و سپس به عنوان پایتخت مس و ملیله در سطح بین‌المللی معرفی خواهد شد، زیرا مسئولانی همچون رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی با حضور در زنجان تحت تاثیر این هنر زنجانی قرار گرفتند.

نامورمطلق عنوان کرد: سال گذشته شاهد رشد 20 درصدی فروش صنایع‌دستی در بازارچه‌های نوروزی بوده‌ایم و در حالت کلی نیز میزان فروش صنایع‌دستی 50 درصد رشد داشته است که این میزان اگرچه خوب است، اما مطلوب نیست، زیرا فاصله بزرگی بین تولید و فروش وجود دارد که اگر این فاصله پُر نشود، ضربه خواهیم خورد.

وی تاکید کرد: میزان تولید صنعت‌گران صنایع‌دستی که از میراث‌فرهنگی کارت دریافت کرده‌اند نزدیک به پنج میلیارد تومان بوده و میزان فروش دو هزار میلیارد تومان است که برای پر کردن این فاصله و فعال کردن بخش فروش صنایع‌دستی نیازمند افتتاح بازارچه‌های صنایع‌دستی هستیم.

این مسئول یادآور شد: در نظر داریم با فعال کردن حداقل یک بازارچه در هر شهرستان، بتوانیم قدمی در فعال کردن بخش فروش صنایع‌دستی برداریم، زیرا در این صورت حداقل 500 بازارچه صنایع‌دستی در کشور فعال خواهد بود که قدم بزرگی در فعال کردن این بخش اقتصادی است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1