اخبار پیشنهادی


یکشنبه 95/05/03 | ساعت: 05:48 | کد خبر: 6199 | بازدید: 451197 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

ایران پنج هزار سال تمدن مکتوب دارد. به زعم بیشتر باستان شناسان صاحب نخستین تمدن پیشرفته بشری در جیرفت بوده است و با داشتن 299 رشته و زیرمجموعه ، قهرمان بی رقیب تنوع صنایع دستی دنیاست اما در رتبه سوم صادرات درجا می زند.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا،صنایع دستی ایران امروزه شامل 18 گروه و با احتساب فرش جمعا 299 رشته و زیر مجموعه است که به لحاظ تنوع هیچ رقیبی ندارد.گرانقیمت ترین تولیدات این رشته نیز متعلق به صنعتگران هنرمند ایران است.

در تعریف صنایع دستی کارشناسان ایرانی گفته اند: صنایع دستی به مجموعه یی از هنر _صنعت ها اطلاق می شود که به طور عمده با استفاده از مواد اولیه ی بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید به کمک دست و ابزار دستی ساخته می شود.

در اهمیت این تولیدات می توان گفت که این صنعت و به عبارتی این هنر – صنعت بی بدیل حاصل ذوق و هنر، هنرمندان و صنعتگرانی است که پیام فرهنگی نسل ها را در محصولات تولیدی شان متجلی کرده و از آن پاسداری می نماید.

صنایع دستی کشورمان خوشبختانه مورد استقبال توریستهای زیادی قرار دارد و بالطبع سود آوری مناسبی هم عاید تولید کنندگان و دست اندر کاران این رشته می شود اما در بخش صادرات هنوز نتوانسته جایگاهی که لایق آن است را بدست آورد علت این امر دستمایه گزارش ماست.

بنابر اظهارات رییس انجمن صادر کنندگان صنایع دستی کشور صادرات رسمی صنایع دستی از طریق گمرک 160 میلیون دلار است و امید می رود تا پایان برنامه ششم به یک میلیارد دلار برسد.

میزان صادرات دو کشور چین و هند هرکدام حدود پنج میلیارد دلار گفته می شود. 

فعلا حجم تجارت جهانی صنایع دستی بین 25 تا 30 میلیارد دلار عنوان می شود و ایران تنها نیم میلیارد دلار آن را سهیم است.

اینکه دو کشور بالادست ایران از سیاست تولید انبوه و کارگر ارزان قیمت در بخش صنایع دستی نیز استفاده می کنند یکی از علل ترقی آنهاست اما گرانی فرآورده های دستی ایرانی و بازاریابی به نظر می رسد دو مشکل محوری صنعت دستی ما باشد.

مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه به طور ویژه در بند ۵۱جایگاه قابل اهمیتی را به بحث حمایت از صنایع دستی و توجه به این موضوع اختصاص دادند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور سال گذشته در یازدهمین نماشگاه سراسری صنایع دستی اظهار کرده بود که برنامه های ششم توسعه، برنامه های اقتصاد مقاومتی، برنامه های مربوط به دوره پساتحریم و برنامه های آمایش اقلیمی از جمله برنامه های سرنوشت ساز پیش روی کشور هستند که باید با اتخاذ تصمیمات مهم آینده کشور را تغییر دهند.

بهمن نامور مطلق ابراز امیدواری کرده بود که اگر ما بتوانیم در این چهار برنامه پیش روی کشور اصل مهم هم افزایی را رعایت کنیم، بدون شک به مقصد نهایی دست پیدا می کنیم .

معاون صنایع دستی کشور محور برنامه ششم توسعه را توسعه صنایع فرهنگی عنوان کرد.

وی بر مشکل فروش صنایع دستی به عنوان یکی از مشکلات مهم کشور در بحث صنایع دستی یاد کرد.

**مطالعه بازارهای هدف، صادرات حرفه ای بجای چمدانی و مواد اولیه با کیفیت لازم داریم

رییس انجمن صادر کنندگان صنایع دستی ایران در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا می گوید: هر یک از محصولات صنایع دستی ایران در برخی از کشورها بازار مناسبی دارد و باید مطالعات دقیقی روی بازارهای هدف صورت گیرد تا مشخص شود که چه محصولی به چه کشوری صادر شود. 

حریری می افزاید: از سویی در تمام دنیا از محصولات ما مانند پارچه زری بافی، گلیم و گبه استقبال می شود همچنانکه در بازار های اروپایی سفال چین وسفال ایران خریداران زیادی دارد البته سفالی که کشور چین می سازد از سفال ما بهتر است چون سالیان زیادی است که چین به عنوان قطب اول در این زمینه فعالیت می کند.

وی که رییس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز هست ادامه می دهد: فلزکاری، قلم زنی و میناکاری جزو کارهای ایرانی است که به چین صادر می شود خاتم کاری و منبت کاری ایران نیز به برخی کشورها از جمله عراق و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و همچنین زیورآلات سنتی کشور مان در کشورهای عراق، لبنان، امارات متحده عربی و کانادا بازار خوبی دارد. 

حریری اضافه می کند: تنوع و غنای فرهنگی در کشور و به خصوص استان های مختلف کشور موجب شده که هریک از این مناطق دارای آثار بسیاری در زمینه صنایع دستی باشند و کارگران ماهر و خبره زیاد هست.

وی از اصفهان به عنوان یک مثال نسبتا موفق در فروش محصولات صنایع دستی یاد کرده و می گوید: خوشبختانه شهر اصفهان با تنوع بسیاری که در تولید خاتم کاری، میناکاری، مینیاتور و قلمزنی دارد برای توریست های اروپایی جایگاه خرید خوبی ایجاد کرده ات.

حریری همچنین به حفظ کیفیت تولیدات به عنوان عامل دیگر تقویت صادرات نام برده می گوید: بیشتر فروشگاههای کشور گواهینامه نشان اعتماد رادریافت کرده اند ؛ این گواهینامه به مشتریان کمک خواهد کرد که اجناس قلابی خریداری نکنند و ترتیبی داده شده که به صورت دوره ای نیز این فروشگاهها چک شوند تا از اشتباهات احتمالی جلوگیری شود 

به گفته وی ابتکاراین نشان از سوی دفتر صادرات صنایع دستی و صدور آن به صورت رسمی از مهر ماه 1394 آغاز شده و در نظر است در سطح بین المللی نیز از طریق نمایندگی دولت و سازمان میراث فرهنگی و انجمن صادر کنندگان صنایع دستی ایران اجرا شود تا گردشگران دنیا نیز از احتمال تقلبی بودن و قیمتهای غلط صنایع دستی آگاه شوند.

حریری در پاسخ به سوال تفاوت شیوه های صادرات صنایع دستی قبل و بعد از برجام توضیح می دهد: قبل از برجام مشکلات ما ناشی از نبود نقدینگی در بخش صنایع دستی و نیز رکودی که در بازار همچنان حاکم است بود از سویی بیشتر کسانی که دست اندر کار تولید این صنایع هستند جزو تولیدکنندگان خرد محسوب می شوند که درگیر کمبود نقدینگی و نبود استرات‍ژی تولید بودند.

وی ادامه می دهد: این لطمات در دولتهای نهم و دهم به حد فزاینده ای بیشتر شد و اکنون نیز این روند تا حدودی ادامه دارد چراکه این تولید کنندگان برای داشتن شرایط مناسب بیشتر از اینکه نیازمند وام حتی با بهره کم باشند نیازمند مواد اولیه مناسب هستند تا بتوانند آن گونه که شاید به ظرافت صنایع و رنگ و لعاب و کیفیت آن توجه کنند .

رییس انجمن صادر کنندگان صنایع دستی کشور همچنین انتظاراتش از بخش دولتی را تنها گفتن گلایه از برخی کمبودها عنوان می کند و می گوید: برای اینکه موانع موجود را بیشتر از پیش به صورت علمی مطرح کنیم نیازمند اطلاعات و آزمون و خطای بیشتر هستیم که در عین حال که عارضه را عنوان می کنیم راه حل را هم ارایه کنیم.

حریری می افزاید: 8 ماه است که این انجمن تاسیس شده و خوشبختانه تعامل خوبی با معاونت میراث فرهنگی داشته ایم و در ماههای آینده و در برنامه ششم توسعه ؛ صادرات صنایع دستی ما سهم بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد این مهم زمانی محقق می شود که به این صنعت یارانه مناسب تعلق گیرد در این صورت ما با کارگر ماهر و خبره در این بخش روبه رو خواهیم شد چراکه قادر خواهیم بود برای کالاها بازار مناسب و برای بازار سفارش کالای مفید داشته باشیم.

وی تمرکز انجمن صادر کنندگان صنایع دستی کشور را بر کالاهای موجود می داند که در کشور تولید می‏شود و یاد آور می شود: علاوه بر این به صورت همزمان سفارش محصولات مورد نیاز و کاربردی برای این بازارها و تولید برای بازارهای جدید را در دستور کار داریم و تشکیل هلدینگ‏های تولید و توزیع صادرات صنایع دستی نیز از برنامه‏های بلندمدت این انجمن است 

به گفته وی این انجمن به عنوان یک نهاد غیردولتی، در مقام مشاور و بازوی اجرایی همراه سازمان میراث فرهنگی و معاونت صنایع دستی خواهد بود که مطالبات و حقوق بخش خصوصی را نیز پیگیری کند.

حریری ظرفیت‏های صنایع دستی کشور، شکل‏گیری تشکل‏های استانی، هدف گذاری بازارهای صادرات و معرفی بازارهای هدف را از جمله اهداف انجمن تحت نظارت خود عنوان کرده و ادامه می دهد: مهمترین هدف مادر بخش صادرات تبدیل صادرات چمدانی به صادرات حرفه‏ای است اما به هیچ عنوان درصدد حذف صادرات چمدانی نیز نیستیم

به گفته وی تلاش انجمن بر این است که با کمیته‏های تخصصی و تشخیص صادرکنندگان این حوزه را شناسایی آموزش و آنها را به صادرکنندگان حرفه‏ ای تبدیل کنند.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1