اخبار پیشنهادی


یکشنبه 95/11/10 | ساعت: 10:36 | کد خبر: 6305 | بازدید: 45796 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون صنایع دستی گفت: هدف ما رسیدن به صادرات در حد یک میلیارد تومان است و یک توزیع جغرافیایی و سیاسی برای بازارهای اقتصادی‌مان در نظر گرفته‌ایم، امیدواریم اگر روابط ثابت بماند به هدف‌مان برسیم.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، بهمن نامورمطلق با تاکید بر این‌که صادرات به روابط و سیاست خارجی ما وابسته است، اظهار کرد: ظاهرا با اتفاقاتی که در غرب و بخصوص در آمریکا در حال اتفاق افتادن است، خیلی خوشبین نیستیم که ثباتی در بازارهای جهانی از جمله بازارهای صنایع دستی به‌وجود آید.  

او در این برنامه که با موضوع «چشم انداز صنایع دستی در برنامه ششم» برگزار شده بود، اظهار کرد: یکی از مشکلات صنایع دستی این است که هیچ‌گاه در اسناد بالادستی دیده نشده است، به همین جهت ما خطر قانونی و گفتمان‌سازی را داریم. خوشبختانه برای اولین‌بار در ابلاغیه مقام معظم رهبری اشاره صریح صنایع دستی وجود دارد و در بند ۵۱ تاکید شده باید از صنایع دستی حمایت شود و این برای اولین‌بار است که در یک سند بالادستی در این حد به صنایع دستی اشاره صریح شده است.

معاون صنایع دستی با یادآوری این‌که آن چیزی که از برنامه ششم توسعه انتظار می رفت، صورت نگرفته است، بیان کرد: انتظار می‌رفت سهم صنایع دستی در این برنامه در مصوبات مجلس بیشتر از این باشد، اما این‌گونه نشد.

نامورمطلق درباره کشورهای هدف در حوزه صادرات صنایع دستی نیز گفت: اولین کشورهای هدف ما کشورهای منطقه مانند عراق، افغانستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان هستند. بعد از آن، کشورهای اروپایی و آمریکایی همیشه به‌عنوان هدف اصلی ما از گذشته بوده‌اند؛ اما متاسفانه این کشورها بعد از تحریم‌ها رابطه‌شان را با ما کم کردند و این باعث ضربه خوردن به صنایع دستی ما شد.

وی به برجام و تاثیر آن به کشورهای هدف صادر کننده صنایع دستی اشاره و بیان کرد: بعد از برجام برخی کشورها به کشورهای هدف ما ملحق شدند، مثلا امریکا و انگلیس که تقریبا از کشورهای هدف ما حذف شده بودند، بعد از برجام جزو ۱۰ کشور هدف در کنار فرانسه، آلمان و هلند قرار گرفتند. تلاش‌مان این است که بتوانیم تا حد امکان، کشورهای هدف را تمرکززدایی کنیم و به طرف شرق از جمله روسیه و چین برویم.

در ادامه، سید رفیع‌الدین رضوی که به‌عنوان کارشناس صنایع دستی در این برنامه حاضر شده بود، با اشاره به این‌که تولیدات صنایع دستی ما متناسب با ذائقه روز مردم دنیا نیست، اظهار کرد: یک زمانی آمدورفت گردشگران در ایران زیاد بود. وقتی از کشورهای مختلف به ایران سفر می‌کردند، خود به خود در میدان نقش جهان اصفهان و در بازار صنایع دستی اصفهان ذائقه خودشان را به تولیدکننده می‌فهماندند و این باعث می‌شد هنرمند یا صنعتگر در حوزه صنایع دستی ذائقه مردم فرانسه یا مردم چین، آلمان یا ژاپن را بداند. در سال‌هایی که رکود در گردشگری وجود داشت، کم‌کم ذائقه‌ها، ذائقه خود مردم ایران شد و می‌بینیم که در اصفهان آن چیزی که در گذشته تولید می‌شد، همچنان تولید می‌شود و این متناسب با ذائقه روز مردم دنیا نیست.

او ادامه داد: در دنیا ساده شدن، مینیمال شدن و پرهیز از تجملات طرح و دیزاین مختلف، ذائقه حاکم در این حوزه است.

این کارشناس افزود: در این حوزه وقتی می‌خواهیم محصولی را در کشوری ارائه دهیم، متناسب با سطح ذائقه و سطح سواد بصری آن کشور باید یکسری مطالعات را انجام دهیم و بعد محصولی را ارائه دهیم. اگر کسی از مراحل تولید این هنر و صنعت خبر نداشته باشد به چشم محصول صنعتی به آن نگاه می‌کند و باعث افت جایگاه آن محصول خواهد شد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1