اخبار پیشنهادی


شنبه 96/02/16 | ساعت: 08:15 | کد خبر: 6370 | بازدید: 454614 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با وجود درخواست ما، صدا و سیما فرصت معرفی صنایع دستی را در محل برگزاری مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نداد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، بهمن نامور مطلق روز شنبه در نخستین همایش ملی گلیم نقش برجسته در دانشگاه ایلام با بیان اینکه درخواست رسمی برای استفاده از صنایع دستی در طراحی صحنه محل برگزاری مناظره نامزدهای انتخابات را به معاونت سیما دادیم، اظهار کرد: صدا وسیما فرصت استثنایی و بی نظیر مناظره ها برای معرفی و تبلیغ را از صنایع دستی کشور دریغ کرد.

وی افزود: استفاده از صنایع دستی در طراحی مناظره ها به عنوان پربیننده ترین برنامه این روزهای صدا و سیما می توانست نقش بسیار بزرگی در آشنایی مردم و ایجاد اشتغال در کشور داشته باشد، که مورد توجه قرار نگرفت.
نامور مطلق تاکید کرد: حتی به صدا وسیما گفتیم آثار را خودمان تهیه کرده و به صورت امانی در اختیار آنها قرار می دهیم اما جعبه دستمال کاغذی پلاستیکی بر روی میز نامزدها به جعبه خاتم اصفهان که برای آنها فرستادیم، ترجیح داده شد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: استفاده از صنایع دستی ساخت دست انسان در مناظره ها می توانست فضایی ایجاد کند که شرکت کنندگان بهتر با یکدیگر صحبت کنند.
نامور مطلق اضافه کرد: به جای استفاده از صنایع دستی با اصالت، از رنگ های سرد و بی روح در طراحی صحنه محل برگزاری مناظره ها استفاده شده است که باعث برخورد سرد نامزدها با هم شد.

وی گفت: برای مناظره آخر که هفته آینده برگزار می شود نیز امیدوار به استفاده از صنایع دستی در طراحی صحنه نیستیم زیرا باور و ایمان به این موضوع در مدیران صدا وسیما وجود ندارد.

** تجاری سازی و فروش مهمترین مشکل صنایع دستی کشور است

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با وجود اینکه وضعیت تجاری ما نسبت به چهار سال گذشته بهتر شده اما کماکان تجاری سازی و فروش مهمترین مشکل صنایع دستی کشور است.

نامور مطلق اضافه کرد: بسیاری از مشکلات بخش فروش مربوط به بخش تولید است و تا وقتی تولید مطلوب نباشد هر چقدر هم در زمینه تبلیغات، بازارشناسی و بازاریابی فعالیت کنیم محصولات صنایع دستی مان مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی یادآور شد: در حالیکه جامعه دچار تحولات عمیق و گسترده ای شده در حوزه طراحی صنایع دستی دچار تکرار شده و از خلاقیت فاصله گرفته ایم بطوریکه طرح های بسیار قدیمی با تغییرات جزیی به صورت مرتب تکرار می شود.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه مخاطب تازه حرف تازه در حوزه صنایع دستی می خواهد، افزود: رشد بی نظیر صنایع دستی در سال های 83 و 84 به این دلیل بود که گلیم نقش برجسته به عنوان یک اثر خلاقانه وارد بازار شد و توانست بازار را در دست بگیرد.

نامور مطلق اظهار کرد: صنایع دستی ما باید دانش بنیان شود و از نیروی علمی و اندیشه دانشگاهیان بهره بگیرد که بدون آن دانشگاه ها بی ثمر شده و صنایع دستی بدون آینده و منسوخ خواهد شد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: صنایع دستی با توجه به هزینه کم، ارزش افزوده بسیار بالا و وسعت اشتغال زیاد بهترین راه برای حل مشکل بیکاری در کشور خصوصا در مناطق محروم است.
نامور مطلق افزود: صنایع دستی از حوزه هایی است که می توان بوسیله آن از هویت فرهنگی و زیبایی شناختی کشور صیانت و حراست کرد و بدون آن بخشی از هویت ما از بین خواهد رفت.

وی یادآور شد: استان ایلام در خصوص بهبود وضعیت بازرگانی صنایع دستی جزو استان های متوسط است اما در مجموع نتوانسته است در اندازه های مطلوبی که مورد نیاز است ظاهر شود.

وی اظهار کرد: در بخش صنایع دستی در این استان یک جهش نیاز است و برای اینکه به جهش مورد نظر خود برسیم باید تعداد بازارهای هدف افزایش یابد که در این زمینه ایلام با توجه به نزدیکی به کشور عراق موقعیت خوبی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام نیز در این همایش گفت: هشت هزار نفر در 33 رشته صنایع دستی این استان به صورت رسمی و ثبت شده فعالیت می کنند که بیش از نیمی از آنها در بخش گلیم نقش برجسته فعال هستند.

عبدالمالک شنبه زاده اظهار کرد: از مرحله تولید تا فروش صنایع دستی در این استان مشکلاتی وجود دارد که تلاش شده است تعدادی از آنها برطرف شود از جمله اینکه بافندگان گلیم نقش برجسته دیگر برای تهیه مواد اولیه خود ناچار نیستند به استان های دیگر سفر کنند.

وی افزود: در راستای رونق و توسعه گلیم نقش برجسته در حال بومی سازی طراحی ها هستیم و 2 کارگاه رنگرزی و پرداخت نیز در این زمینه فعال شده ضمن اینکه کار بسته بندی مناسب به منظور جلب مشتریان نیز انجام شده است.
شنبه زاده یادآور شد: تاکنون 14 اثر صنایع دستی استان نشان ملی دریافت کرده و پنج اثر نیز استاندارد سازی شده است.

 نخستین همایش ملی گلیم نقش برجسته در دانشگاه ایلام برگزار شده و تمبر این همایش نیز توسط معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رونمایی شد.

این همایش در محورهای مختلف از جمله چالش ها و راهکارهای توسعه گلیم نقش برجسته، تولید و سرمایه گذاری، فروش و صادرات، مدیریت، صنعت گردشگری، بازاریابی داخلی و خارجی، بررسی مردم شناختی، طرح ها و نقش مایه ها، کاربرد در دکوراسیون داخلی، تاثیرات اجتماعی و تاریخی، آموزش و فناوری و طرح و نقوش جدید برگزار شد.

در پایان این همایش از مقالات برتر و همچنین پیشکسوتان و فعالان حوزه گلیم نقش برجسته استان ایلام قدردانی شد.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1