اخبار پیشنهادی


یکشنبه 93/06/09 | ساعت: 06:01 | کد خبر: 5357 | بازدید: 452251 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون صنایع‌دستی گفت: از جمله فعالیت‌های حمایتی معاونت صنایع دستی از هنرمندان و صنعتگران این حوزه تخصیص 30 میلیارد تومان تسهیلات با همکاری بانک توسعه تعاون است که از اسفندماه1392 پس از امضای تفاهم نامه وارد مرحله اجرایی شد. اما سرعت اجرای این پرداخت ها به دلیل مشکلات و عدم همکاری بانک عامل چندان مطلوب نیست و موجب اعتراض متقاضیان شده است.

به گزارش میراث ما؛ بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی با بیان اهمیت حمایت از هنرمندان و صنعتگران گفت: حمایت از هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی ضرورتی حیاتی برای احیا و فعالیت این حوزه است و در کنار سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری دیگر نهادهای حمایتی نیز باید در این کار مشارکت فعال داشته باشند.

 

معاون صنایع دستی با انتقاد از سختگیری ها و عدم همراهی نظام بانکی کشور از هنرمندان اظهار کرد: بانک-ها نه تنها از اختصاص سرمایه های خود در حوزه های تولیدی در عرصه فرهنگ مثل صنایع دستی اجتناب می‌کنند؛ بلکه با شرایط دشوار، موجب شده اند تا اعتبارات دیگر دستگاه های دولتی هم به صورت شایسته ای در اختیار مخاطبان هدف قرار نگیرد.

 

 وی در ادامه افزود: بخش مهمی از حمایت های معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی، مربوط به پرداخت تسهیلات کم بهره است که معاونت با عزم جدی برای این کار اقدام کرده و به همین منظور در اسفند 1392 تفاهمنامه ای با بانک توسعه تعاون امضا شد تا پرداخت  تسهیلات به هنرمندان و صنعتگران بدور از حواشی موجود و با سرعت بیشتری صورت پذیرد.

 

نامورمطلق با انتقاد از روند پرداخت تسهیلات از سوی بانک توسعه تعاون ادامه داد: حمایت عملی از هنرمندان صنایع دستی بدون همراهی نظام بانکی کشور ممکن نیست و اگر بانک توسعه تعاون بخواهد سخت گیری مربوط به فعالین صنایع سنگین را در ارتباط با فعالان صنایع دستی هم انجام دهد، این تفاهم نامه عملیاتی نمی شود و هنرمندان کار آفرین از دریافت تسهیلات حمایتی محروم می مانند. آن هم تسهیلاتی که منابع اصلی آن را سازمان میراث فرهنگی در اختیار بانک قرار داده است، اما متاسفانه در برخی موارد شرایط دست و پاگیری بر سر راه صنعتگر صنایع دستی می گذارند که متقاضیان یا انصراف می دهند یا نمی توانند شرایط دریافت را محقق کنند.

 

نامور مطلق ادامه داد: با وجود ارسال حدود 320 پرونده تسهیلات  از سراسر کشور به بانک توسعه تعاون از سوی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی، اما روند پرداخت ها چندان امیدوار کننده نیست. اگر بانک قائل به حمایت و همراهی از هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی است، باید در عمل این حمایت ها را نشان دهیم.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به نامگذاری سال اقتصاد و فرهنگ از سوی مقام معظم رهبری افزود: یکی از عرصه های اساسی برای تحقق شعار سال حمایت از فعالان صنایع دستی است که آفرینندگان میراث فرهنگی امروز ایران هستند و حمایت از آنها از سوی بانک های کشور مصداق بازر تلاش برای تحقق شعار سال است. امیدواریم در ادامه راه شاهد همراهی جدی و عملی از سوی نظام بانکی کشور باشیم.

با توجه به پیگیری میراث ما، سوال اینجاست که ایا آمارهایی که تاکنون از سوی معاونت صنایع دستی اعلام شده مبنی بر استفاده از تسهیلات مورد بحث، واقعی بودند؟ و در صورت واقعی بودن آمار، دقیقا چه تعداد از تسهیلات 40 میلیارد تومانی که به 30 میلیارد تقلیل پیدا کرد استفاده کردند؟


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1