اخبار پیشنهادی


شنبه 93/11/18 | ساعت: 03:35 | کد خبر: 5758 | بازدید: 452069 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

یکی از غرفه های هفتمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی به ظروف ورشویی اختصاص دارد .

به گزارش سرویس دریافت اخبار میراث ما، افراد زیادی برای دیدن این صنعت قدیمی در حال فراموشی در غرفه گرد آمده ودست ساخته ناصر صابرپورصنعتگر بروجردی را تماشا و با این ظروف قدیمی خاطرات گذشته خود را تداعی می کردند .

استاد صابر پور پیرامون این صنعت درآستانه فراموشی ویا بهتر بگوییم فراموش شده توضیحات کاملی به بازدید کنندگان ارایه می دهد و می گوید : ورشو آلیاژی ترکیب شده از 20 درصد نیکل ، 35 درصد روی و 45 درصد مس است که به صورت ورق ساده ازکشورهای لهستان و آلمان وارد می شده است و در آلمان به سیلور ژرمن با نقره آلمانی معروف است .

 وی بااشاره به اینکه بروجرد را مهدهنر و صنعت ورشو سازی می نامند می گوید : اولین بار سماور زغالی که در ایران تولید شد در بروجرد بوده و تمام ظروف ورشویی ساخته شده توسط اساتید بروجردی به صورت انواع و اقسام ظروف خانگی مصرفی و صنعتی با حکاکی نقش ونگارهای زیبا به خارج از کشور صادر می شده است .

این استاد صنایع دستی با بیان این که هنر ورشو سازی در آستانه فراموشی قرار دارد می افزاید : متاسفانه تمام استاد کاران قدیمی فوت کرده اند و تنها یک نفر از اساتید قدیمی هنوز در این رشته فعالیت دارد .

صابر پور با اظهار خشنودی از اینکه چند سالی است سازمان میراث فرهنگی برای احیائ این صنعت قدیمی تلاش خود را آغاز کرده گفت : خوشبختانه این هنر با اقداماتی همچون تشکیل کلاس های آموزشی رو به احیا است . وی ورشو راتنها فلزی می داند که زنگ نمی زند و ماندگاری دارد و به دلیل دارا بودن مس و روی که نیاز بدن است دارای خواص طبی می باشد .

 



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1