اخبار پیشنهادی
- منبت ملایر بازار جهانی را از دست رقبا خارج کند
- در توسعه گردشگری، از ارزشهای اعتقادیمان کوتاه نمیآییم
- عارف: از فرصت ثبت جهانی یزد برای گسترش اهداف صلح طلبانه نظام استفاده شود
- موافقت مجلس با یک فوریت طرح حمایت از مرمت بافت های تاریخی
- نیامدهام که دوباره چرخ را اختراع کنم
- بلوچستان از منطقه قرمز گردشگری خارج شد
- بیست و هشتمین نمایشگاه صنایع دستی نقش مهمی در اشتغالزایی دارد
- آمار گردشگران خارجی در ۳ ماه اول ۹۶
- رزرو هتلهای دنیا با پرداخت از شبکه شتاب با «پین تا پین»
- بررسی اولویت ثبت جهانی میراث فرهنگی ایران در سال ۲۰۱۹
- خلاء قانونی در برخورد با مجرمان میراث فرهنگی وجود ندارد
- محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی شد
- مونسان انتخاب اصلح برای ریاست میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری است
- برای کمک به گردشگری از تعامل با وزرا بهره می گیرم
- انتقال پیام دینی و فرهنگی با هنر طراحی و ساخت زیورآلات اسلامی
- تاریخ شفاهی کاخ گلستان رونمایی می شود
- ناگفتههای معاون سابق رئیسجمهور از یک سازمان پر رفتو آمد
- رییس سازمان میراث فرهنگی: ماموریتم احیای گردشگری برای توسعه ملی است
- مجلس آماده همکاری با سازمان میراث فرهنگی است
- مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان میراث فرهنگی برگزار شد
- کشف آثار جدید در تپه " چیغاب"دهلران
- افزایش 7 خودوری جدید به تاکسی گردشگری یزد در هفته دولت
- میراث فرهنگی دچار بحران متخصص مرمت است
- افتتاح رسمی «تبریز ۲۰۱۸» در ۱۰ دی
- مالک خانه ثابت پاسال برای حفظ بنا تعهد کتبی داده است
- توضیحات «احمدیپور» درباره تکالیف اولویتدار سال ۹۶
- تکمیل طرح جامع گردشگری در ۶ ماه اول سال
- افزایش ستاره هتل ها به استفاده آنها از صنایع دستی در تجهیزات بستگی دارد
- «ربنا» ی شجریان ثبت میراث ملی شد
- با همت معاون رییس جمهوری «ربنا» ثبت ملی شد
مقالات تخصصی
مقالات تخصصی
- گردشگری نقطه مهمی در معرفی جمهوری اسلامی است
- ایران امروز به عنوان یکی از قطبهای نوظهور گردشگری جهان مطرح است
- اهدای 16 قلم اموال منقول تاریخی به موزه باستانشناسی ابهر
- چاپ پارچه و چاپهاى سنتى و دستى
- شوش، مهد سفالگری
- پیشینه سفالگری در ایران
- پیشینه سفالگری
- تعریف سفالگری+تصاویر
- نمدمالی + تصاویر
- معرفی برخی رشته های صنایع دستی
چهارشنبه 92/06/27 |
ساعت: 02:29 |
کد خبر: 2285 |
بازدید: 453963 |
| © احمد مقدسی
میراث فرهنگی... ، شاید خیلی ها با شنیدن این کلمه، تخت جمشید، پاسارگاد، مسجد امام اصفهان و یا دیگر بناهایی که رسانه های جمعی هر روز آن ها را نشان می دهد به خاطر آورند. کمتر کسی را پیدا می کنید که با شنیدن عنوان " میراث فرهنگی " مسجد جامع کرمان، حمام ته باغ لَلِه و یا بناهایی گمنام از این دست را از ذهن خود عبور دهد.
میراث ما / احمد مقدسی: چرایی این نکته را می توان با نگاهی کوتاه به وضعیت کنونی آن ها دریافت کرد.
مسجد جامع کرمان از آثار منحصر به فرد دوره ی آل مظفر است که شاید بناهای هم عصر آن را به تعداد انگشت شمار در یزد بتوان پیدا کرد. هسته ی اولیه ی مسجد مربوط به بعد از حمله ی مغول در حدود قرن هشتم هجری است. مساجد از دوران اولیه اسلام، همواره به عنوان قلب تپنده ی شهر مورد توجه بوده اند. در طول سالیان دراز الحاقاتی به این مسجد شده است. ابتدایی ترین الحاقات از دوران تیموری است و تا دوره ی قاجار ادامه پیدا کرده است.
متأسفانه در سال های اخیر به دلیل بالا آمدن آب های زیر زمینی و نبودن سیستم فاضلاب این بنا به طور تدریجی آسیب دیده است. کسانی که از این مسجد بازدید نموده اند حتماً شاهد رطوبت در پای ستون های شبستان آن بوده اند. حمام تاریخی ته باغ لَلِه برای خیلی از کرمانی ها به واسطه ی اسم محله اش آشناست. در فرهنگ ایرانی، حمام ها نمونه های بارزی از اهمیت پاکی و زیبایی در بین مردم است. یادگاری زیبا از دوران قاجار که در آن دوران یکی از عناصر اساسی در کنار مسجد، آب انبار و مغازه ها در خدمات رسانی به محل ایفای نقش می کرده است. کاربندی های به کار رفته در گرمخانه ی حمام یکی از زیبا ترین تلفیق های سازه و معماری در دوران قاجار است. در پی بی مهری های خواسته و ناخواسته ی این دوران سطح آب در این بنا در بعضی قسمت های آن تا حدود 2 متر بالا آمده است.
تلاش هایی برای پاکسازی، به صورت داوطلبانه در سال 87 توسط دانشجویان مرمت بناهای تاریخی دانشگاه شهید باهنر کرمان انجام شد تا شاید تلنگری به مسئولین میراث فرهنگی کرمان برای نجات این بنا باشد. علیرغم دلسوزی های زیاد دانشجویان برای نجات این بنا از خطر تخریب، که حتی در موردی یکی از دانشجویان مرمت موضوع پروژه پایانی خود را این حمام قرار داد، واکنشی از سمت مسئولین میراث فرهنگی در خصوص مشاوره برای ساماندهی این بنا انجام نشد. شاید خیلی از مردم کرمان محله ی قبه سبز را بشناسند.
بنای تاریخی قبه سبز مربوط به قراختائیان کرمان(قرن نهم هجری) است و طبق نظر برخی از محققین و صاحب نظران، قدیمی ترین نمونه ی کاشی معرق در ایران است.
مجموعه ی قبه سبز متشکل از چند بنا شامل مدرسه و مقبره بوده است که متأسفانه در اثر زلزله ی سال 1314 هجری قمری تخریب شده است و تنها سردر مدرسه ی آن اکنون باقی است. در بازدیدی که نگارنده در خرداد ماه 90 از این بنا انجام دادم با صحنه ای اسف بار مواجه شدم، کاشی های جمع آوری شده از محوطه ی بنا به طرز نامناسبی روی هم تلمبار شده و در معرض خطرات جوی قرار گرفته است.
هرچند از اصل بنای قبه سبز تنها یک ایوان باقی مانده است اما رسالت عملی سازمان های مسئول مانند میراث فرهنگی، حفاظت و صیانت از ثروت های فرهنگی موجود می باشد.
بافت تاریخی کرمان، مفهومی که شاید در گذر سال های اخیر مردم کرمان با آن بیگانه اند. بافت تاریخی کرمان یادگاری از دوران صفویه تا قاجار است که عناصر شهری مهمی مانند مجموعه های ابراهیم خان، گنجعلی خان، حاج آقا علی و ... در مجاورت آن شکل گرفته اند.
مانند خیلی از شهرهای ایران، این بافت تاریخی نیز از خیابان کشی های بی اصول دوران رضاخان مصون نمانده است.
این در حالی است که در فاصله ای نه چندان دور شهر یزد با داشتن بافت تاریخی پهناور خود مراحل ثبت جهانی را به عنوان بزرگترین بافت تاریخی دنیا پشت سر می گذارد.
اگر از منطقه ی کوه صاحب الزمان نگاهی به منظر شهری کرمان و علی الخصوص بافت تاریخی آن بیندازیم سقف های شیروانی را خواهیم دید که ظاهراً می تواند ناشی از بارندگی زیاد کرمان در سال های اخیر باشد! خانه های منحصر به فرد در بافت تاریخی نیز در این روزها معمولاً یا محلی برای جمع شدن معتادان و یا سکونت مهاجران افغانی است که توجهی به نگهداری و مرمت آن ها ندارند.
برخلاف علاقه ی زیاد قشر سرمایه دار کرمان-که نمونه ی این سرمایه گذاری را در منطقه ی هفت باغ می توان مشاهده کرد- فقدان تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بافت تاریخی در جهت مرمت و احیاء این بناها به وضوح دیده می شود. با نگاهی به شهرهای یزد و اصفهان و مشارکت بخش خصوصی در احیاء بناهای تاریخی و ایجاد فرصت های شغلی جدید فاصله ی میان جذب توریست در این شهرها با کرمان مشاهده می شود.
مشکل محسوس دیگر در خصوص بافت تاریخی کرمان نبودن سازمانی واسطه بین میراث فرهنگی و شهرداری (شهرداری بافت تاریخی) است که بتواند هم بر ساخت و سازهای جدید نظارت کند و هم محافظت از ارزش های میراث فرهنگی را تضمین نماید.
در انتها باید گفت همین چند بنای خشتی و یا به قول بعضی ها مخروبه، هویت و سند فرهنگی مردمان این مرز و بوم می باشند که اگر در این روزها مورد غفلت و بی توجهی قرار بگیرند و سازمان های مسئول حرکتی در جهت حفظ و مرمت آن ها انجام ندهند، آیندگان این سرزمین انگشت اتهام را تنها به سوی ما خواهند گرفت.
احمد مقدسی
دانشجوی کارشناسی ارشد مرمت و احیاء بناها و بافتهای تاریخی
دانشگاه هنر تهران
مسجد جامع کرمان از آثار منحصر به فرد دوره ی آل مظفر است که شاید بناهای هم عصر آن را به تعداد انگشت شمار در یزد بتوان پیدا کرد. هسته ی اولیه ی مسجد مربوط به بعد از حمله ی مغول در حدود قرن هشتم هجری است. مساجد از دوران اولیه اسلام، همواره به عنوان قلب تپنده ی شهر مورد توجه بوده اند. در طول سالیان دراز الحاقاتی به این مسجد شده است. ابتدایی ترین الحاقات از دوران تیموری است و تا دوره ی قاجار ادامه پیدا کرده است.
متأسفانه در سال های اخیر به دلیل بالا آمدن آب های زیر زمینی و نبودن سیستم فاضلاب این بنا به طور تدریجی آسیب دیده است. کسانی که از این مسجد بازدید نموده اند حتماً شاهد رطوبت در پای ستون های شبستان آن بوده اند. حمام تاریخی ته باغ لَلِه برای خیلی از کرمانی ها به واسطه ی اسم محله اش آشناست. در فرهنگ ایرانی، حمام ها نمونه های بارزی از اهمیت پاکی و زیبایی در بین مردم است. یادگاری زیبا از دوران قاجار که در آن دوران یکی از عناصر اساسی در کنار مسجد، آب انبار و مغازه ها در خدمات رسانی به محل ایفای نقش می کرده است. کاربندی های به کار رفته در گرمخانه ی حمام یکی از زیبا ترین تلفیق های سازه و معماری در دوران قاجار است. در پی بی مهری های خواسته و ناخواسته ی این دوران سطح آب در این بنا در بعضی قسمت های آن تا حدود 2 متر بالا آمده است.
تلاش هایی برای پاکسازی، به صورت داوطلبانه در سال 87 توسط دانشجویان مرمت بناهای تاریخی دانشگاه شهید باهنر کرمان انجام شد تا شاید تلنگری به مسئولین میراث فرهنگی کرمان برای نجات این بنا باشد. علیرغم دلسوزی های زیاد دانشجویان برای نجات این بنا از خطر تخریب، که حتی در موردی یکی از دانشجویان مرمت موضوع پروژه پایانی خود را این حمام قرار داد، واکنشی از سمت مسئولین میراث فرهنگی در خصوص مشاوره برای ساماندهی این بنا انجام نشد. شاید خیلی از مردم کرمان محله ی قبه سبز را بشناسند.
بنای تاریخی قبه سبز مربوط به قراختائیان کرمان(قرن نهم هجری) است و طبق نظر برخی از محققین و صاحب نظران، قدیمی ترین نمونه ی کاشی معرق در ایران است.
مجموعه ی قبه سبز متشکل از چند بنا شامل مدرسه و مقبره بوده است که متأسفانه در اثر زلزله ی سال 1314 هجری قمری تخریب شده است و تنها سردر مدرسه ی آن اکنون باقی است. در بازدیدی که نگارنده در خرداد ماه 90 از این بنا انجام دادم با صحنه ای اسف بار مواجه شدم، کاشی های جمع آوری شده از محوطه ی بنا به طرز نامناسبی روی هم تلمبار شده و در معرض خطرات جوی قرار گرفته است.
هرچند از اصل بنای قبه سبز تنها یک ایوان باقی مانده است اما رسالت عملی سازمان های مسئول مانند میراث فرهنگی، حفاظت و صیانت از ثروت های فرهنگی موجود می باشد.
بافت تاریخی کرمان، مفهومی که شاید در گذر سال های اخیر مردم کرمان با آن بیگانه اند. بافت تاریخی کرمان یادگاری از دوران صفویه تا قاجار است که عناصر شهری مهمی مانند مجموعه های ابراهیم خان، گنجعلی خان، حاج آقا علی و ... در مجاورت آن شکل گرفته اند.
مانند خیلی از شهرهای ایران، این بافت تاریخی نیز از خیابان کشی های بی اصول دوران رضاخان مصون نمانده است.
این در حالی است که در فاصله ای نه چندان دور شهر یزد با داشتن بافت تاریخی پهناور خود مراحل ثبت جهانی را به عنوان بزرگترین بافت تاریخی دنیا پشت سر می گذارد.
کاشی های تلمبار شده در قبه سبز کرمان، عکس: نگارنده
اگر از منطقه ی کوه صاحب الزمان نگاهی به منظر شهری کرمان و علی الخصوص بافت تاریخی آن بیندازیم سقف های شیروانی را خواهیم دید که ظاهراً می تواند ناشی از بارندگی زیاد کرمان در سال های اخیر باشد! خانه های منحصر به فرد در بافت تاریخی نیز در این روزها معمولاً یا محلی برای جمع شدن معتادان و یا سکونت مهاجران افغانی است که توجهی به نگهداری و مرمت آن ها ندارند.
برخلاف علاقه ی زیاد قشر سرمایه دار کرمان-که نمونه ی این سرمایه گذاری را در منطقه ی هفت باغ می توان مشاهده کرد- فقدان تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بافت تاریخی در جهت مرمت و احیاء این بناها به وضوح دیده می شود. با نگاهی به شهرهای یزد و اصفهان و مشارکت بخش خصوصی در احیاء بناهای تاریخی و ایجاد فرصت های شغلی جدید فاصله ی میان جذب توریست در این شهرها با کرمان مشاهده می شود.
مشکل محسوس دیگر در خصوص بافت تاریخی کرمان نبودن سازمانی واسطه بین میراث فرهنگی و شهرداری (شهرداری بافت تاریخی) است که بتواند هم بر ساخت و سازهای جدید نظارت کند و هم محافظت از ارزش های میراث فرهنگی را تضمین نماید.
در انتها باید گفت همین چند بنای خشتی و یا به قول بعضی ها مخروبه، هویت و سند فرهنگی مردمان این مرز و بوم می باشند که اگر در این روزها مورد غفلت و بی توجهی قرار بگیرند و سازمان های مسئول حرکتی در جهت حفظ و مرمت آن ها انجام ندهند، آیندگان این سرزمین انگشت اتهام را تنها به سوی ما خواهند گرفت.
احمد مقدسی
دانشجوی کارشناسی ارشد مرمت و احیاء بناها و بافتهای تاریخی
دانشگاه هنر تهران
----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی: گروه تکاپو