اخبار پیشنهادی


دوشنبه 94/06/02 | ساعت: 08:08 | کد خبر: 5970 | بازدید: 452502 | سرویس: یادداشت | © مسعود سلطانی فر
پست الکترونیک
چاپ

بسیاری از گردشگران خارجی به ویژه غربی ها از حدود دو سال پیش با استقبال از لبخند دکتر حسن روحانی به جهانیان، عزم سفر به ایران کردند، در واقع پیام دوستی رئیس جمهور کشورمان به جهانیان نقطه عطف آغازی دیگر برای گردشگری ایران بود. روند ورود گردشگران غربی به کشور شتاب گرفت و با نزدیک شدن به زمان توافق هسته ای روز به روز بر شمار اروپایی‌ها و حتی آمریکایی‌های مشتاق سفر به ایران افزوده شد.

به گزارش میراث مامسعود سلطانی فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یادداشتی درباره گردشگری منتشر کرده که به این شرح است:

بسیاری از گردشگران خارجی به ویژه غربی ها از حدود دو سال پیش با استقبال از لبخند دکتر حسن روحانی به جهانیان عزم سفر به ایران کردند، در واقع پیام دوستی رئیس جمهور کشورمان به جهانیان نقطه عطف آغازی دیگر برای گردشگری ایران بود. روند ورود گردشگران غربی به کشور شتاب گرفت و با نزدیک شدن به زمان توافق هسته ای روز به روز بر شمار اروپایی‌ها و حتی آمریکایی‌های مشتاق سفر به ایران افزوده شد.

در واقع جذب گردشگر از زمان آغاز به کار دولت یازدهم و با رویکرد مثبت رئیس‌جمهور در تعامل گسترده با همه کشورهای دنیا رونق گرفت و با استفاده از ظرفیتهای اقتصادی و جاذبه های گردشگری کم نظیر و فرصت هایی که در این تعامل وجود دارد، بخش گردشگری کشور در دو سال گذشته رشد مثبت و قابل توجهی داشته است و ما شاهد ورود گردشگران مختلف از کشورهای دنیا و همین طور کشورهای مسلمان و همسایه بوده‌ایم.

امروز که در دوران پسا تحریم قرار گرفته ایم ، باید خود را برای یک میزبانی بزرگ از گردشگران ورودی آماده کنیم ، به ویژه آنکه کشورهای اروپایی یک به یک درحال لغو هشدارهای سفر به ایران هستند و این یعنی یک موج تازه از گردشگران در حال حرکت به سوی سرزمین ماست، پس باید یک آمادگی کامل و فراگیر داشته باشیم.

با توجه به امکانات و زیرساختهای موجود در کشور تاکنون توانسته ایم به رغبت و اشتیاقی که در بین گردشگران کشورهای مختلف برای استفاده از جاذبه های گردشگری ایران به وجود آمده است، پاسخ دهیم ، اما با شرایط جدیدی که پس از توافق هسته‌ای به وجود خواهد آمد، پیش بینی ما این است که روند ورود گردشگران خارجی به نحو قابل توجهی توسعه پیدا می‌کند و گردشگری کشور یکی از بخش‌هایی است که شاید بیش از بخش‌های دیگر از نتایج مثبت این توافق متاثر خواهد شد.

در همین مدت کوتاهی که از توافق وین گذشته ، هتل های چهار و پنج ستاره کشور برای سال 2016 از سوی گردشگران خارجی رزرو شده است و اگر این روند با شتاب فعلی ادامه داشته باشد و ما نتوانیم امکانات پذیرایی خود را افزایش دهیم میهمانان مشتاق امروز ما، فردا ناراضی از میزبانی مان به کشورشان برخواهند گشت.

با عنایت به شرایط جدیدی که به وجود آمده است، سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری تلاش خود را در چند محور اصلی متمرکز می‌کند. اولین محور فراهم کردن تسهیلات مربوط به صدور ویزای گردشگران ورودی است که امروز با توجه به امکاناتی که در دولت تدبیر و امید فراهم شده است، ما برای اتباع 190 کشور دنیا ویزای فرودگاهی صادر می کنیم، این ویزا برای مدت 30 روز صادر می شود و 15 روز هم قابل تمدید است و پیشنهاد لغو روادید با کشورهای هدف گردشگری نیز ارائه شده است که امیدواریم در آینده نزدیک تصویب شود. بر اساس مصوبه اخیر دولت و با توجه به هماهنگی‌هایی که با وزارت امور خارجه و سایر دستگاههای ذیربط صورت گرفته است، ظرف یک سال آینده صدور ویزای الکترونیک عملیاتی می‌شود که این موضوع یک تحول بزرگ در فراهم کردن شرایط برای ورود گردشگران به کشور محسوب می شود.

همان طور که گفته شد پذیرایی از موج تازه گردشگران نیازمند امکانات تازه است. تامین امکانات اقامتی و هتل یکی از اولویتهای مهم برای دستیابی به اهداف تعیین شده صنعت گردشگری در سند چشم انداز 20 ساله است؛ توسعه سریع هتل ها و مراکز اقامتی ، ساماندهی و توسعه شبکه حمل و نقل هوایی و ریلی از دیگر مواردی است که برای جذب گردشگر به کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

از جمله مشکلاتی که در شرایط پس از تحریم خواهیم داشت بخش آموزش نیروی انسانی در بخش گردشگری است، لذا در بحث نرم افزاری تلاش ویژه ای برای آموزش نیروی انسانی باید انجام دهیم و افراد متخصص مورد نیازمان را در ابعاد مختلف با استفاده از امکانات مراکز آموزش عالی کشور تربیت و تامین کنیم.

با توجه به سوابق فرهنگی و اجتماعی و ارتباطاتی که نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با کشورهای مختلف دنیا داریم و با توجه به ورود گردشگران مختلف در سال های گذشته؛ ما از میان کشورهای دنیا 40 کشور را به عنوان کشورهای هدف برای جذب گردشگر انتخاب کرده ایم که بیشتر کشورهای اروپایی هستند وبه دلیل جاذبه های تاریخی و طبیعی، ایران را مقصد گردشگری خود قرار می دهند. همچنین حدود 50 درصد گردشگرانی که به ایران سفر می کنند گردشگران زیارتی هستند که برای زیارت حرم علی بن موسی الرضا(ع) در مشهد و حرم حضرت معصومه (س) در قم به ایران می آیند و این افراد بیشتر مسلمانان و شیعیانی هستند که ایران را به عنوان یک کشور امن انتخاب کرده اند. ما برنامه هایمان را طوری پیش خواهیم برد که ایران به عنوان مهمترین کانون گردشگری حلال در دنیا مطرح شود.

شرایط مساعد پسا تحریم، رویکرد مثبت دولت به حوزه گردشگری و اشتیاق روزافزون گردشگران سایر کشورها برای سفر به ایران، ما را در موقعیتی قرار داده است که چاره ای جز مهیا کردن پیش نیازهای پذیرایی از گردشگران جدید نداریم. باید امکانات و زیرساختهای گردشگری کشورمان پاسخگوی روند افزایشی ورود گردشگران خارجی باشد و با استفاده از ابزارهای مختلف در کوتاهترین زمان ممکن، شرایط را مهیا کنیم و آماده مدیریت و بهره برداری مناسب از موقعیت های پس از تحریم‌ باشیم.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1