اخبار پیشنهادی
- منبت ملایر بازار جهانی را از دست رقبا خارج کند
- در توسعه گردشگری، از ارزشهای اعتقادیمان کوتاه نمیآییم
- عارف: از فرصت ثبت جهانی یزد برای گسترش اهداف صلح طلبانه نظام استفاده شود
- موافقت مجلس با یک فوریت طرح حمایت از مرمت بافت های تاریخی
- نیامدهام که دوباره چرخ را اختراع کنم
- بلوچستان از منطقه قرمز گردشگری خارج شد
- بیست و هشتمین نمایشگاه صنایع دستی نقش مهمی در اشتغالزایی دارد
- آمار گردشگران خارجی در ۳ ماه اول ۹۶
- رزرو هتلهای دنیا با پرداخت از شبکه شتاب با «پین تا پین»
- بررسی اولویت ثبت جهانی میراث فرهنگی ایران در سال ۲۰۱۹
- خلاء قانونی در برخورد با مجرمان میراث فرهنگی وجود ندارد
- محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی شد
- مونسان انتخاب اصلح برای ریاست میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری است
- برای کمک به گردشگری از تعامل با وزرا بهره می گیرم
- انتقال پیام دینی و فرهنگی با هنر طراحی و ساخت زیورآلات اسلامی
- تاریخ شفاهی کاخ گلستان رونمایی می شود
- ناگفتههای معاون سابق رئیسجمهور از یک سازمان پر رفتو آمد
- رییس سازمان میراث فرهنگی: ماموریتم احیای گردشگری برای توسعه ملی است
- مجلس آماده همکاری با سازمان میراث فرهنگی است
- مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان میراث فرهنگی برگزار شد
- کشف آثار جدید در تپه " چیغاب"دهلران
- افزایش 7 خودوری جدید به تاکسی گردشگری یزد در هفته دولت
- میراث فرهنگی دچار بحران متخصص مرمت است
- افتتاح رسمی «تبریز ۲۰۱۸» در ۱۰ دی
- مالک خانه ثابت پاسال برای حفظ بنا تعهد کتبی داده است
- توضیحات «احمدیپور» درباره تکالیف اولویتدار سال ۹۶
- تکمیل طرح جامع گردشگری در ۶ ماه اول سال
- افزایش ستاره هتل ها به استفاده آنها از صنایع دستی در تجهیزات بستگی دارد
- «ربنا» ی شجریان ثبت میراث ملی شد
- با همت معاون رییس جمهوری «ربنا» ثبت ملی شد
مقالات تخصصی
مقالات تخصصی
- گردشگری نقطه مهمی در معرفی جمهوری اسلامی است
- ایران امروز به عنوان یکی از قطبهای نوظهور گردشگری جهان مطرح است
- اهدای 16 قلم اموال منقول تاریخی به موزه باستانشناسی ابهر
- چاپ پارچه و چاپهاى سنتى و دستى
- شوش، مهد سفالگری
- پیشینه سفالگری در ایران
- پیشینه سفالگری
- تعریف سفالگری+تصاویر
- نمدمالی + تصاویر
- معرفی برخی رشته های صنایع دستی
سه شنبه 93/08/06 |
ساعت: 10:43 |
کد خبر: 5508 |
بازدید: 452722 |
سرویس: استانها | ©
نگاهی به شش میراث معنوی محرم' نخل گردانی تکیه جهادیه، رسم زانوزدن، رسم شاطری، مراسم نخل گردانی، مراسم چلاچلا، عاشورا در کهن آباد و مراسم روز یازدهم عاشورا در استان سمنان ' ثبت ملی شده است .
به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، با آغاز ماه محرم، در گوشه و کنار استان سمنان آئین هایی اجرا می شود که برخی از آنها قدمتی چند صد ساله دارند.
اجرای تعزیه، تشکیل هیات های عزاداری، سینه زنی و زنجیرزنی، حرکت شتران با کجاوه به عنوان نمادی از کاروان کربلا و اسرا، نخل گردانی، اطعام و نذری دادن بویژه در شب های تاسوعا و عاشورا و شام غریبان از جمله سنت هایی است که محرم هر سال اشک را به چشمان خیل عزاداران حسینی در این استان می آورد.
رسم زانو زدن در روستای لاسجرد در هیچ یک از دیگر استانهای کشور وجود ندارد. نوحه خوانی مراسم زنجیرزنی زانو، با لهجه لاسجردی است و اوج غم و اندوه واقعه عاشورا را به زبان محلی بیان می کند.
هیات زنجیرزنی در روستای لاسجرد سمنان، زنجیر زنی بی نظیر و نمونه ای از نظر نظم، ترتیب، ترکیب، نوحه، هم نوائی و هم صدائی، حرکات و نحوه زنجیر زنی اجرا می کنند.
رسم 'شاطری' هم نام روستای جزن دامغان را در فهرست دارندگان مراسم سنتی عزاداری در استان سمنان قرار دارده است.
نهم و دهم محرم، مردان روستای جزن با پوشیدن لباس شاطری (لباس مخصوص نانوایان) از ساعت شش صبح در آئینی شروع به فراخوانی سایرین به یاری به حضرت امام حسین (ع) می کنند.
این آئین تا ظهر ادامه دارد و پس از آن مراسم تعزیه برگزار می شود.
در روز پنجم محرم در شاهرود، مردم آیین 'یا عباس یا عباس' را به یاد جانفشانی های سردار دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) برگزار می کنند.
این آیین که اوج سوگواری مردم در مظلومیت تشنه لبان کربلاست، طبق آداب و سنت های قدیمی همه ساله در عصر روز پنجم محرم با به راه افتادن دسته های چاوش خوانی و سینه زنی با حضور انبوه عزاداران حسینی در محدوده بافت قدیمی شهر شاهرود برگزار می شود.
در این مراسم جوانان در طبقه پایین تکیه بزرگ شهر، بر سر زنان فریاد یا عباس یا عباس سر می دهند و زنان در بخش بالایی تکیه سوگواری می کنند.
اوج سوگواری عزاداران حسینی در سمنان برگزاری آئین ویژه 'نخل گردانی تکیه جهادیه' است.
آئین نخل گردانی تکیه جهادیه سمنان با سابقه ای بیش از 100 سال با شور و نوای خاصی همزمان با تاسوعای حسینی برگزار می شود.
در این روز عزاداران حسینی، نخلی را که نمادی از تابوت امام حسین (ع) است، با پارچه های سبز و مشکی متبرک شده به بارگاه آن حضرت می پوشانند.
نخل بیشتر از چوب و در برخی موارد آهن ساخته می شود و وزن آن به بیش از یک تن می رسد.
در این مراسم نخل هایی از محله های نزدیک در تکیه به هم می پیوندند و با فریاد یا حسین و یا ابالفضل دور تکیه گردانیده می شوند.
حاجت مندان نیز سیب های سرخ و سفید خود را در محفظه ای که در نخل وجود دارد قرار می دهند و در پایان مراسم تعدادی از آن را برای تبرک پس می گیرند.
نخل گردانی تکیه جهادیه با نوای سنج و دمام استان بوشهری حال و هوایی سوگواری حسینی را بیشتر می کند.
مراسم نخل گردانی مهدیشهر هم همزمان با روز ششم محرم، حال و هوای عاشورایی خاصی به این شهر می بخشد.
در این روز در حسینیه اعظم مهدیشهر مراسم نخل بندان با مرثیه سرایی به زبان محلی برگزار می شود، این نخل با پارچه های سبز رنگ پوشانده می شود و در روز نهم محرم همزمان با روز تاسوعا، پس از گرداندن در شهر به بالای کوهی موسوم به 'کوه تاسوعا ' برده می شود.
مردم مهدیشهر در بالای این کوه به عزاداری می پردازند و پس از غروب آفتاب به پایین کوه می آیند و پارچه های سبز نخل را با پارچه های سیاه تعویض کرده و به اصطلاح نخل را برای روز عاشورا سیاه پوش می کنند.
مردم مجن شاهرود هم با مراسمی که به زبان محلی 'چل چلا' می گویند، آئین سنتی ماه محرم را در این شهر برگزار می کنند.
در این مراسم مردم مجن در شب سوم محرم همزمان با غروب آفتاب در تکیه بزرگ شهر جمع می شوند و پس از آب و جارو و مفروش کردن تکیه چهل پایه چراغ را آماده می کنند و دور تکیه می گذارند.
سپس بزرگ تکیه که به وی 'بابای تکیه' می گویند با حضور مردم و خدام تکیه نوحه سرایی را آغاز می کند.
دعای فرج، صد صلوات، زیارت عاشورا و سایر ادعیه سفارش شده در این مراسم تا طلوع خورشید قرائت می شود، چلاچلا در اصطلاح محلی (چل چلا) نیز گفته می شود.
عاشورا در کهن آباد با برگزاری مراسم ویژه سنگ زنی شور و حال خاصی می گیرد.
در این مراسم مردم روستا با برگزاری آیین های ویژه و سنت سنگ زنی در سوگ شهادت امام حسین (ع ) عزاداری می کنند.
این مراسم قدمتی 800 ساله دارد و در آن عزاداران با در دست داشتن دو تکه چوب صیقل داده دایره ای شکل به اندازه کف دست با قطر تقریبی هفت سانتیمتر، همراه با آهنگ نوحه و در دو شیوه تک ضرب و سه ضرب، در عزای سالار شهیدان به سنگ زنی و عزاداری می پردازند.
و در نهایت آئین سنتی روز یازدهم محرم در دامغان، جلوه ای خاص به سنت های بومی عزاداری در استان سمنان داده است.
برخلاف سایر شهرها، روز 11 محرم در دامغان جزء تعطیلات است زیرا در این روز همه مردم این شهر در مراسم یازدهم محرم شرکت می کنند.
در این مراسم دسته های عزاداری و سینه از روستاها و تکایای شهرستان دامغان از حسینیه حضرت ابوالفضل تا آرامگاه بکیر بن اعین را می پیمایند و مراسم سوگواری پر شوری را برگزار می کنند، این عزاداری که به 'وا زینب' (س) موسوم است تا ظهر ادامه دارد.
'محمدحسین بحرالعلومی' مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: نخل گردانی تکیه جهادیه سمنان، رسم زانوزدن در روستای لاسجرد، رسم شاطری در روستای جزن دامغان، مراسم نخل گردانی مهدیشهر، مراسم چلاچلا در مجن شاهرود، عاشورا در کهن آباد و مراسم روز یازدهم عاشورا در دامغان از این استان در ششمین اجلاس سراسری شورای عالی سیاست گذاری ثبت کشور که در مازندران برگزار شد، در فهرست میراث معنوی به ثبت ملی رسیده است.
این سنت های عزاداری عاشورایی در استان سمنان به علت جاذبه های بصری و قدمت آن در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده و نشان دهنده عمق عشق و علاقه مردم این سرزمین به ائمه اطهار (ع) است.
اجرای تعزیه، تشکیل هیات های عزاداری، سینه زنی و زنجیرزنی، حرکت شتران با کجاوه به عنوان نمادی از کاروان کربلا و اسرا، نخل گردانی، اطعام و نذری دادن بویژه در شب های تاسوعا و عاشورا و شام غریبان از جمله سنت هایی است که محرم هر سال اشک را به چشمان خیل عزاداران حسینی در این استان می آورد.
رسم زانو زدن در روستای لاسجرد در هیچ یک از دیگر استانهای کشور وجود ندارد. نوحه خوانی مراسم زنجیرزنی زانو، با لهجه لاسجردی است و اوج غم و اندوه واقعه عاشورا را به زبان محلی بیان می کند.
هیات زنجیرزنی در روستای لاسجرد سمنان، زنجیر زنی بی نظیر و نمونه ای از نظر نظم، ترتیب، ترکیب، نوحه، هم نوائی و هم صدائی، حرکات و نحوه زنجیر زنی اجرا می کنند.
رسم 'شاطری' هم نام روستای جزن دامغان را در فهرست دارندگان مراسم سنتی عزاداری در استان سمنان قرار دارده است.
نهم و دهم محرم، مردان روستای جزن با پوشیدن لباس شاطری (لباس مخصوص نانوایان) از ساعت شش صبح در آئینی شروع به فراخوانی سایرین به یاری به حضرت امام حسین (ع) می کنند.
این آئین تا ظهر ادامه دارد و پس از آن مراسم تعزیه برگزار می شود.
در روز پنجم محرم در شاهرود، مردم آیین 'یا عباس یا عباس' را به یاد جانفشانی های سردار دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) برگزار می کنند.
این آیین که اوج سوگواری مردم در مظلومیت تشنه لبان کربلاست، طبق آداب و سنت های قدیمی همه ساله در عصر روز پنجم محرم با به راه افتادن دسته های چاوش خوانی و سینه زنی با حضور انبوه عزاداران حسینی در محدوده بافت قدیمی شهر شاهرود برگزار می شود.
در این مراسم جوانان در طبقه پایین تکیه بزرگ شهر، بر سر زنان فریاد یا عباس یا عباس سر می دهند و زنان در بخش بالایی تکیه سوگواری می کنند.
اوج سوگواری عزاداران حسینی در سمنان برگزاری آئین ویژه 'نخل گردانی تکیه جهادیه' است.
آئین نخل گردانی تکیه جهادیه سمنان با سابقه ای بیش از 100 سال با شور و نوای خاصی همزمان با تاسوعای حسینی برگزار می شود.
در این روز عزاداران حسینی، نخلی را که نمادی از تابوت امام حسین (ع) است، با پارچه های سبز و مشکی متبرک شده به بارگاه آن حضرت می پوشانند.
نخل بیشتر از چوب و در برخی موارد آهن ساخته می شود و وزن آن به بیش از یک تن می رسد.
در این مراسم نخل هایی از محله های نزدیک در تکیه به هم می پیوندند و با فریاد یا حسین و یا ابالفضل دور تکیه گردانیده می شوند.
حاجت مندان نیز سیب های سرخ و سفید خود را در محفظه ای که در نخل وجود دارد قرار می دهند و در پایان مراسم تعدادی از آن را برای تبرک پس می گیرند.
نخل گردانی تکیه جهادیه با نوای سنج و دمام استان بوشهری حال و هوایی سوگواری حسینی را بیشتر می کند.
مراسم نخل گردانی مهدیشهر هم همزمان با روز ششم محرم، حال و هوای عاشورایی خاصی به این شهر می بخشد.
در این روز در حسینیه اعظم مهدیشهر مراسم نخل بندان با مرثیه سرایی به زبان محلی برگزار می شود، این نخل با پارچه های سبز رنگ پوشانده می شود و در روز نهم محرم همزمان با روز تاسوعا، پس از گرداندن در شهر به بالای کوهی موسوم به 'کوه تاسوعا ' برده می شود.
مردم مهدیشهر در بالای این کوه به عزاداری می پردازند و پس از غروب آفتاب به پایین کوه می آیند و پارچه های سبز نخل را با پارچه های سیاه تعویض کرده و به اصطلاح نخل را برای روز عاشورا سیاه پوش می کنند.
مردم مجن شاهرود هم با مراسمی که به زبان محلی 'چل چلا' می گویند، آئین سنتی ماه محرم را در این شهر برگزار می کنند.
در این مراسم مردم مجن در شب سوم محرم همزمان با غروب آفتاب در تکیه بزرگ شهر جمع می شوند و پس از آب و جارو و مفروش کردن تکیه چهل پایه چراغ را آماده می کنند و دور تکیه می گذارند.
سپس بزرگ تکیه که به وی 'بابای تکیه' می گویند با حضور مردم و خدام تکیه نوحه سرایی را آغاز می کند.
دعای فرج، صد صلوات، زیارت عاشورا و سایر ادعیه سفارش شده در این مراسم تا طلوع خورشید قرائت می شود، چلاچلا در اصطلاح محلی (چل چلا) نیز گفته می شود.
عاشورا در کهن آباد با برگزاری مراسم ویژه سنگ زنی شور و حال خاصی می گیرد.
در این مراسم مردم روستا با برگزاری آیین های ویژه و سنت سنگ زنی در سوگ شهادت امام حسین (ع ) عزاداری می کنند.
این مراسم قدمتی 800 ساله دارد و در آن عزاداران با در دست داشتن دو تکه چوب صیقل داده دایره ای شکل به اندازه کف دست با قطر تقریبی هفت سانتیمتر، همراه با آهنگ نوحه و در دو شیوه تک ضرب و سه ضرب، در عزای سالار شهیدان به سنگ زنی و عزاداری می پردازند.
و در نهایت آئین سنتی روز یازدهم محرم در دامغان، جلوه ای خاص به سنت های بومی عزاداری در استان سمنان داده است.
برخلاف سایر شهرها، روز 11 محرم در دامغان جزء تعطیلات است زیرا در این روز همه مردم این شهر در مراسم یازدهم محرم شرکت می کنند.
در این مراسم دسته های عزاداری و سینه از روستاها و تکایای شهرستان دامغان از حسینیه حضرت ابوالفضل تا آرامگاه بکیر بن اعین را می پیمایند و مراسم سوگواری پر شوری را برگزار می کنند، این عزاداری که به 'وا زینب' (س) موسوم است تا ظهر ادامه دارد.
'محمدحسین بحرالعلومی' مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: نخل گردانی تکیه جهادیه سمنان، رسم زانوزدن در روستای لاسجرد، رسم شاطری در روستای جزن دامغان، مراسم نخل گردانی مهدیشهر، مراسم چلاچلا در مجن شاهرود، عاشورا در کهن آباد و مراسم روز یازدهم عاشورا در دامغان از این استان در ششمین اجلاس سراسری شورای عالی سیاست گذاری ثبت کشور که در مازندران برگزار شد، در فهرست میراث معنوی به ثبت ملی رسیده است.
این سنت های عزاداری عاشورایی در استان سمنان به علت جاذبه های بصری و قدمت آن در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده و نشان دهنده عمق عشق و علاقه مردم این سرزمین به ائمه اطهار (ع) است.
----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی: گروه تکاپو