اخبار پیشنهادی


یکشنبه 93/08/18 | ساعت: 08:37 | کد خبر: 5528 | بازدید: 454714 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: تاکنون هفت محصول صنایع دستی و هنرهای سنتی این استان موفق به دریافت مهر اصالت سازمان فرهنگی یونسکو شده اند.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا،'جعفر خاندوزی'  اظهار داشت: این صنایع دستی شامل 'جاجیم پادری' زهرا صغیری، 'روسری باتیک' سعیده مامی، 'کوله پشتی جاجیم' رحیمه رحیمی، 'زیر انداز نمدی' چوپان رضوانی، 'تونیک سوزن دوزی شاهکوه' عصمت مجیدی، 'شلاق اسب زیور آلات ترکمن' آشور صفری، 'گردن بند تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی' نوشا محسنی مفیدی است.

وی بابیان این که هفت هنر صنعت استان گلستان در داوری بین المللی که هر دو سال یکبار توسط یونسکو برگزار می شود، موفق به دریافت مهر اصالت شدند، گفت: صنایع دستی و هنرهای سنتی استان گلستان به لحاظ دریافت مهر اصالت یونسکو، رتبه چهارم کشور را در اختیار دارند.

خاندوزی اضافه کرد: مهر اصالت گواهینامه ای است که به صورت مشترک ازسوی یونسکو و با هدف حفظ ، احیا و تداوم فعالیت مشاغل و ارزش های بومی و سنتی به مصنوعات صنایع دستی اصیل و کیفی هنرمندان و صنتعگرانی که با بهره گیری از مهارت های حرفه ای، الگو و مفاهیم سنتی و با تکیه بر ابداع خلاقیت، تولید می کنند، اعطا می شود.

وی تصریح کرد: اعطای مهر اصالت به رشته های مختلف صنایع دستی ایران، امید تازه ای به صنعتگران این صنایع برای حفظ اصالت فرهنگی آثار تولیدی و جلوگیری از ورود مصنوعات مشابه بدلی، می دهد.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گلستان هم چنین اظهار کرد که 19 رشته صنایع دستی این استان دارای مهر اصالت ملی هستند.

به گفته وی، این آثار نیز به تدریج مورد داوری بین المللی یونسکو قرار می گیرد و درصورت تایید این سازمان، به آنها نیز مهر اصالت اعطا خواهد شد.

خاندوزی افزود: داوری محصولات صنایع دستی استان ها نیز هر دو سال یکبار بصورت منطقه ای دریک استان کشور برگزار می شود.

استان مرزی گلستان با توع قومی و فرهنگی و با یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت درشمال کشور واقع است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1