اخبار پیشنهادی


سه شنبه 93/08/27 | ساعت: 10:06 | کد خبر: 5550 | بازدید: 452496 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت:کاروانسرای قوام آباد در شهرستان مرودست از توابع این استان که یکی از یادمان های تاریخی و فرهنگی متعلق به دوره قاجاریه است برای کاربری خدماتی رفاهی بین راهی به بخش خصوصی واگذار شد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، مصیب امیری افزود:این بنای تاریخی هم اکنون در مالکیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور قرار دارد و برای مدت 23 سال در قالب قراردادسرمایه گذاری و واگذاری حق بهره برداری از طریق صندوق حفظ و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی این سازمان به مزایده گذاشته شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس افزود: در قالب این قرار داد، هزینه اجرای عملیات تکمیلی مرمت و آماده سازی این کاروانسرا به مبلغ 29 میلیارد و 165 میلیون و 240 هزار ریال و اجاره بهای ماهانه 65 میلیون ریال به مزایده عمومی گذاشته شده است.

امیری اظهارداشت: کاروانسرای قوام آباد از بناهای با ارزش استان فارس و در روستای قوام آباد شهرستان مرودشت و در مجاور جاده جدید اصفهان به شیراز واقع شده و این مکان در سالیان پیش برای استراحت و پذیرایی از کاروانیان احداث شده بود.

وی گفت: وجود یک کتیبه در سر در کاروانسرای قوام آباد نمایانگر تاریخ این بنای کهن است و وسعت کاروانسرا، موقعیت آن و نزدیکی به جاده قدیم و جدید از اهم ویژگی های این بنای تاریخی است.

امیری تصریح کرد براین باوریم که واگذاری و تعریف کاربری مناسب برای آثار تاریخی یکی از راهکارهای موثر در حفظ و احیا آثار و یادمان های تاریخی است.

کاروانسرای قوام آباد به صورت چهار طاقی و مساحت آن حدود چهار هزار و 38 مترمربع است و مصالح به کار رفته در ساخت بنا در شالوده و ازاره ها از سنگ و مصالح اصلی در ساخت کاروانسرا آجر است .

سر در کاروانسرا در ضلع جنوبی قرار گرفته است و دارای کاشیکاری معقلی و دو گوشواره کوچک در پاکار طاق ، طاق نیزه دار ، دو رواق کوچک با تاق دایره ، دو سکوی سنگی در دو طرف ایوان و کتیبه ای است که گویای تاریخ احداث این مکان است.

در ورودی این کاروانسرا دارای چهار چوب سنگی و از در اصلی این بنا یک لنگه بجای مانده است ، پشت در ورودی یک فضای هشتی ایجاد شده است که از دو طرف به دو تاق تو در تو راه می یابد و ضلع سر در به حیاط دسترسی پیدا می کند .

اضلاع این کارونسرا در هر طرف دارای هفت طاق نمای گود است که درون آنها تاقچه هایی با تاق هلالی ایجاد شده است و فضای حیاط این کاروانسرا وسیع است و در هر طرف ایوان یک اتاق رواق دار و در مجموع در هر ضلع شش اتاق را شامل می شود.

در دو طرف ایوان ها دو راهرو ایجاد شده است که در ضلع جنوبی در سمت راست با یک پلکان دسترسی به پشت بام کاروانسرا امکان پذیر است.

در گوشه های شمال شرقی و شمال غربی دو فضای حیاط مرکزی هشت گوش ایجاد شده که زوایه های آن به فضاهای الحاقی راه می یابد . اتاق های ضلع شمالی از دو طرف به فضای حیاط راه می یابد و پشت بام کاروانسرا کاهگلی و دارای گنبدهای کوتاه است و دراین بنا برای دفع آب از ناودان های سنگی استفاده شده است .

عمده تزیینات این بنا شامل تزیینات آجری به صورت خفته و راسته ، ترکیب آجر و کاشی بکار رفته در نمای ضلع ورودی ، لچکی سر در زیر طاق ایوان ،فضای داخل هشتی ،رواق ها ی تیزه دار(قوس هفت و پنج) و ورودی قوس هلالی اتاق هاست.

شهرستان مرودشت در فاصله 45 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1