اخبار پیشنهادی


سه شنبه 93/09/04 | ساعت: 04:39 | کد خبر: 5563 | بازدید: 452312 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون صنایع‌دستی کشور گفت: استان کردستان در هفت ماه گذشته 418 هزار و 500 دلار صادرات داشته است و آمار دقیق در این زمینه چندین برابر آمار رسمی است.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، بهمن نامور مطلق در نشست خبری در جمع خبرنگاران در سنندج اظهار کرد: شعار سال اول دولت تدبیر و امید، حمایت از تولید صنایع دستی و شعار سال دوم، توسعه و بویژه توسعه بازرگانی بوده است.

وی افزود: سوء مدیریت در سال‌های گذشته، ضربات سنگینی بر جا گذاشت که تعطیلی 40 درصد کارگاه‌های صنایع‌دستی کشور، مهم‌ترین آنهاست.

معاون صنایع دستی کشور عنوان کرد: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید، تا حد امکان از تعطیلی کارگاه‌ها جلوگیری و بر احیای کارگاه‌های تعطیل شده تاکید شده است که مهمترین راه، توسعه بازرگانی خارجی و مدیریت متمرکز بر بازار فروش است.

وی با اشاره به اینکه در دولت حمایت زیادی از راه‌اندازی بازارچه‌های جدید شده تصریح کرد: بازگشایی تعدادی از بازارچه‌ها برای تجارت داخلی، توسعه تجارت الکترونیک و تمرکز بر تجارت خارجی از اقدامات مهم و اساسی در توسعه صنایع‌دستی است.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی کشور جایگاه خوبی در سطح جهانی دارد، ادامه داد: تحریم‌های موجود امکان رقابت سالم را از تجار و صادرکنندگان گرفته، اما خوشبختانه بازارهای زیادی تا کنون به روی تجار ایرانی گشوده شده است.

نامور مطلق اظهار کرد: استان کردستان به دلیل داشتن مرز مشترک با عراق، نقشی مهم و کلیدی در این رابطه دارد و با تقویت و گسترش بازار توسط مدیریت استان برای بازرگانان کردستانی، باید این رابطه را گسترده‌تر کرد.

وی با اشاره به ضرورت کیفی‌سازی کارگاه‌های صنایع‌دستی بیان کرد: از طریق ارتباط با دانشگاه‌ها و طراحان باید برای کیفی و کاربردی کردن صنایع دستی اقدامات اساسی صورت گیرد و مردم نسبت به صنایع دستی احساس نیاز کنند.

وی بالا بودن قیمت صنایع دستی را از انتقادات وارد بر این صنایع دانست و اظهار کرد: با تمایز قائل شدن بین صنایع‌دستی و شبه دستی و با فرهنگ سازی در این زمینه، تسهیل خرید مواد اولیه و ... می تواند در کاهش قیمت ها موثر باشد.

418 هزار و 500 دلار، ارزش صادرات استان در هفت ماه گذشته

وی اظهار کرد: استان کردستان در هفت ماه گذشته 418 هزار و 500 دلار صادرات داشته است که آمار دقیق در این زمینه چندین برابر آمار رسمی است.

وی افزود: کردستان 119 تن صادرات داشته است که نسبت به سال گذشته 53 درصد کاهش یافته است.

معاون صنایع دستی کشور عنوان کرد: مشکلاتی در صادرات صنایع دستی وجود دارد و گمرک باید با معاونت صنایع دستی قوانینی را در این زمینه تدوین کند. متاسفانه کردستان با وجود مرزی بودن، آمار مطلوبی در صادرات صنایع دستی ندارد که باید با تشویق صادر کنندگان و معافیت های مالیاتی این مشکل را برطرف کرد.

نامور مطلق با اشاره به اینکه نبود بیمه صنعتگران و کمبود اعتبارات مشکلاتی را در این زمینه به وجود آورده، ادامه داد: مدیران تصمیم‌گیر از قابلیت صنایع دستی بی‌اطلاع هستند، در حالیکه هنرمندان بخش بزرگی از ارزآوری را به خود اختصاص داده‌اند.

61 دهم درصد، آمار صادرات صنایع دستی کل کشور

معاون صنایع دستی کشور عنوان کرد: در حالیکه کردستان به عنوان یک استان صادرکننده مطرح است، اما متاسفانه صادرکننده حرفه‌ای در کردستان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بعد از گذشت چند سال، در سال جاری 30 میلیارد تومان تسهیلات به صنعتگران برای توسعه این امر پرداخت شده است.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1