اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/09/12 | ساعت: 06:44 | کد خبر: 5601 | بازدید: 452196 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون استا‌ن‌ها، حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آیین افتتاحیه اداره میراث فرهنگی، صنایع دسنی و گردشگری اهواز گفت: در مجلس شورای اسلامی فراکسیون صنایع دستی نداشتیم و با تمایل نمایندگان محترم و درخواست ما، خوشبختانه فراکسیون صنایع‌دستی هم دارد شکل می‌گیرد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا،«درویش امیری» امروز - 12 آذرماه - پس از افتتاح اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اهواز و بازدید از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما در سراسر کشور از 436 شهرستان تنها در 40 شهرستان اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مستقل داریم و در بقیه شهرستان‌ها یا نداریم یا نمایندگی داریم که باید به اداره ارتقا پیدا کند.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی با شکل و ساختاری که اکنون دارد به این شکل که سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کنار هم قرار گرفته‌اند به 10 سال می‌رسد و در این 10 سال خوب بود که ما ساختار آن را در سراسر کشور تعریف می‌کردیم و ادارات ما مستقر می‌شد، اما به دلایل متعددی این اتفاق نیفتاد.

او ادامه داد: از شروع به کار دولت تدبیر و امید تصمیم گرفته شد که در سراسر کشور در کلیه شهرستان‌ها دارای اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری باشیم که منزلت بزرگ میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در شهرستان‌ها حفظ شود. این سه بخش ماموریت بسیار سنگینی هم در حوزه اشتغال و هم در حوزه اقتصاد دارد. چه در میراث فرهنگی، چه صنایع دستی و چه گردشگری؛ چون مسؤولیت سنگینی دارند باید اداره مستقر شود تا بتوانند از عهده این مسؤولیت سنگین بربیاید.

امیری بیان کرد: ما این ساختار را در سازمان خودمان تعریف کردیم و رایزنی‌هایی با سازمان مدیریت داشتیم و توافقاتی صورت گرفته و داریم از ظرفیت‌های موجود داخل سازمان اعم از نیروی انسانی، مکان‌های اداری و ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را جمع‌بندی می‌کنیم تا با دست پر بتوانیم این ارتقا از نمایندگی به اداره را انجام دهیم.

معاون استا‌ن‌ها، حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خاطرنشان کرد: ما در سازمان میراث فرهنگی ماموریت‌های مختلفی داریم. از نظر میراث فرهنگی که باید از دستاوردهای فرهنگی خودمان حفظ و حراست شود، در حوزه صنایع دستی بحث آموزش و ترویج صنایع دستی در لایه‌ها و سطوح مختلف و گسترش فرهنگ صنایع دستی و در حوزه گردشگری هم رسالت بسیار سنگین داخلی و خارجی داریم و می‌خواهیم از گردشگری بهره کافی را در حوزه اقتصاد و اشتغال ببریم. این اداره باید بتواند از این ماموریت مهم و سنگین بربیاید. پس این تغییرات و ایجاد این ساختار برای چنین هدفی است.

او درباره کمبود مواد اولیه صنایع‌ دستی گفت: ما پیشنهاداتی را در لایحه بودجه سال 94 به دولت و در برنامه ششم توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی دادیم. یعنی اولین دستگاهی هستیم که برنامه پنج ساله خودمان را تدوین کردیم و ارایه دادیم. در آن جا به این موضوع پرداخته و تقاضا شد که به صورت جامع بتوانیم خدماتی را برای صنعت‌گران بخش صنایع دستی ارایه دهیم، چراکه ما خارج از قانون نمی‌توانیم عمل کنیم و باید طبق ضوابط و مقرراتی که تعریف می‌کنیم از سازمان مدیریت و دولت و از مجلس شورای اسلامی تقاضا کنیم.

امیری اظهار کرد: خبری را هم به شما بدهم؛ با توجه ویژه‌ای که نمایندگان مجلس به ما داشتند ما در مجلس شورای اسلامی فراکسیون صنایع دستی نداشتیم و با تمایل نمایندگان محترم و درخواست ما خوشبختانه فراکسیون صنایع دستی هم دارد شکل می‌گیرد. تعداد 60 نفر از نمایندگان درخواست عضویت در این فراکسیون را کردند که این رویکردها به نفع صنایع دستی است. وقتی نمایندگان مجلس احساس تعهد و وظیفه می‌کنند در قبال صنایع دستی که هنر و فرهنگ ایرانی است و بخشی از تمدن ایرانی است به ما کمک می‌کند تا ما هم به طور جدی به این بخش بپردازیم.

وی با اشاره به این که به میراث فرهنگی کشور و استان خوزستان بی‌توجه نیستیم خاطرنشان کرد: امسال داریم تلاش می‌کنیم که مجموعه شوش ثبت جهانی شود و این یکی از دستاوردهای تلاش‌های سازمان ما است. همچنین سنگین‌ترین حکم قضایی تاریخ در استان خوزستان در ارتباط با افرادی که حفاری غیرمجاز می‌کنند انجام شده که 85 سال زندان برای عده‌ای که در این حفاری حضور داشتند صادر شد.

امیری درباره تخریب آثار باستانی در استان خوزستان بیان کرد: بعضی تخریب‌هایی که صورت می‌گیرد ثبت شده نیستند، اما در کنار آثار ثبتی قرار می‌گیرند. هرچند عده‌ای از دوستان تصور می‌کنند که ثبتی هستند. ما در کشور جایی نداریم که ثبت تاریخی شده باشد و درباره تخریب آن برخورد نکنیم، پرونده نسازیم و در اختیار دستگاه قضایی قرار ندهیم.

معاون استا‌ن‌ها، حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: هم‌اکنون در اکثر نقاط کشور تخریب‌هایی که در گذشته و حتی قبل از دولت تدبیر و امید هم صورت گرفته بود پیگیری می‌شود و تعداد زیادی پرونده پیگیری شده و حکم صادر شده است. امیدوارم رسانه‌های جمعی هم همراهی و کمک کنند.

وی ادامه داد: این رویکرد در کل سازمان به وجود آمده که ما تشکل‌های مردم نهاد و ان جی اوها را نظار بر عملکرد خودمان تقویت می‌کنیم که آنها بر کار ما نظارت داشته باشند تا آثار فرهنگی و آثار میراثی ما تخریب نشوند.

 



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1