اخبار پیشنهادی


پنج شنبه 93/10/11 | ساعت: 12:21 | کد خبر: 5648 | بازدید: 452258 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: ممنوعیت ورود و عرضه کالاها و صنایع دستی بی کیفیت خارجی در شهرک تاریخی ماسوله در دستور کار قرار دارد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، رضا علیزاده افزود: عرضه محصولات خارجی در ماسوله، فروش محصولات خاص این شهرک را که به نوعی برند ماسوله تلقی می شود، با مشکل مواجه می کند.

وی چموش دوزی، بافته های پشمین، عروسک های کاموایی، چلنگری و گره چینی را از جمله صنایع دستی شهرک تاریخی ماسوله عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان اضافه کرد: نگاه این اداره کل به صورت ویژه بر ماسوله منعطف شده و مسایل مختلف از جمله مخاطرات زیست محیطی، معضلات فرهنگی و عوامل برهم زننده هویتی مردمان این دیار،با نگاه کارشناسانه بررسی می شود.

وی جلوه های معماری، آیین ها و صنایع دستی شهرک ماسوله را نیازمند مطالعات بیشتر دانست و افزود: مردم شناسی در ماسوله باید به دقت تحلیل شود تا فرهنگ ها، آیین ها و دیدگاه ها از نظر دور نمانند.

علیزاده افزود: شورای راهبردی ماسوله با حضور افراد صاحب نظر و متخصص در حوزه های باستان شناسی، معماری، مردم شناسی و صنایع دستی تشکیل شده و سعی دارد ثبت جهانی ماسوله را تحقق بخشد.

وی با بیان این که ماسوله یکی از نقاط گردشگرپذیر گیلان است، اظهار داشت: نحوه میزبانی و ارایه خدمات موردنظر به گردشگران از دغدغه های شورای راهبردی ماسوله است.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان اضافه کرد: نشست های پژوهشی ماسوله در راستای ثبت جهانی این شهرک تاریخی با معماری و اقلیمی منحصر به فرد با همکاری کمیسیون ملی یونسکو ادامه می یابد.

علیزاده افزود: این سلسله نشست های ماسوله شناسی با همکاری کمیسیون ملی یونسکو ، کمیته ملی موزه ها و سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان به صورت دوماهانه برگزار می شود.

وی اضافه کرد: ارتقای سطح گردشگری فرهنگی به منظور دستیابی راه های توسعه فرهنگی گردشگری با هدف بلند مدت ثبت شهرک تاریخی ماسوله در فهرست آثار جهانی از دیگر اهداف برپایی این نشست ها است.

شهرک تاریخی ماسوله در 25 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در 62 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده و دارای 350 خانه تاریخی با قدمتی 800 تا هزار ساله است که در سال 1354 با شماره 1090 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

در چند سال اخیر تلاش برای ثبت جهانی این روستای تاریخی آغاز شده است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1