اخبار پیشنهادی


پنج شنبه 93/11/02 | ساعت: 02:03 | کد خبر: 5726 | بازدید: 452059 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

بازاریان یزد در نشست مشورتی پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد با کسبه بازار مواردی نظیر امنیت بازار، نداشتن پارکینگ مناسب، سیستم گرمایشی و سرمایشی نامناسب، سرویس بهداشتی نامناسب و سیستم نامناسب اطفای حریق در بازار را مطرح کردند که مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، مجتبی فرهمند، مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد در این نشست گفت: هدف از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، خشت و گل و کوچه و ساختمان نیست بلکه به دنبال ثبت یک شهر اسلامی با عقاید، ارزشهای دینی و فرهنگ آن هستیم.

وی اظهار کرد: هر سال یک اثر تاریخی از کشور برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو معرفی می‏‏‌شود که با رایزنی‎‎های به عمل آمده، شهر یزد برای سال 2016 میلادی انتخاب شده است.

فرهمند از ثبت جهانی به عنوان معرفی یک اثر به دنیا یاد کرد و گفت: این اقدام هیچ نوع دخالتی در مدیریت داخلی اثر ندارد ولی چگونه می‏‏‌خواهیم این بافت را مدیریت کنیم.

وی بیان کرد: از آنجا که بازار، هسته بافت تاریخی یزد است و 30 هکتار از بافت مورد نظر را شامل می‏‏‌شود، نقش بازار در ثبات و توسعه شهر بر کسی پوشیده نیست. علاقمندیم کسبه بازار پیشنهاد و راهنمایی خود را ارائه دهند.

فرهمند افزود: یک مجموعه تاریخی بدون حضور مردم و چگونگی شکل‏‏‌گیری آن مطرح نمی‏‏‌شود و تفاوت شهر یزد با سایر شهرهای دنیا این است که شهر یزد یک شهر زنده اسلامی است و سابقه روستا بودن را ندارد و نکته مهم دیگر مردمی بودن آن است، یعنی این که توسط مردم ساخته شده نه این که توسط یک حکومت یا حاکم خاص ایجاد شود.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1