اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/11/29 | ساعت: 10:27 | کد خبر: 5778 | بازدید: 452392 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

یزد امسال در حالی به عنوان دومین شهر گردشگرپذیر کشور معرفی شد که هنوز از کمبود تخت‌های اقامتی رنج می‌برد و اکنون استفاده از فرصت طلایی صنعت سبز گردشگری در گرو توسعه زیرساخت‌های این بخش است.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری فارس، یزد از جمله استان‌هایی است که به لحاظ بهره‌مندی از آثار و جاذبه‌های تاریخی حرف اول را در کشور می‌زند و کمتر کسی است که مسجد جامع کبیر یزد، آتشکده زرتشتیان، تکیه امیرچخماق، باغ دولت‌آباد، بادگیرها و آب‌انبارهای تاریخی، خانه‌های تاریخی، هتل‌های سنتی، سنگواره‌های باستانی و ده‌ها و صدها اثر تاریخی و طبیعی دیگر را نشناسد و شوقی برای بازدید از آنها نداشته باشد.

گردشگری تا 10، 15 سال پیش، برای بسیاری از مردمان ایران زمین، مقوله‌ای نه چندان حائز اهمیت بود و بسیاری از مردم به جز یکی دو شهر اطراف خود، بسیاری از شهرهای دیگر را ندیده بودند و وصف آنها را تنها از رسانه‌ها یا معدود افرادی که اهل سفر و گشت و گذار بودند، می‌شنیدند.

از آنجا که راه و وسیله نقلیه نیز به نوعی از زیرساخت‌های گردشگری به شمار می‌رود، هنگامی که این دو راحت‌تر در اختیار مردم قرار گرفت، به تدریج سفرهای تفریحی به معدود سفرهای زیارتی برخی خانواده‌ها اضافه شد و مردم به تدریج راه سفر در پیش گرفتند.

بسیاری از مردم معتقدند سفر با وسیله نقلیه شخصی برای آنها آرامش و آسایش بیشتری دارد که امروز آمار اینگونه گردشگران در بسیاری از استان‌ها بسیار است و عده‌ای دیگر نیز سفر با وسایل نقلیه عمومی یا در قالب تورهای مسافرتی را برگزیدند که با به راه افتادن آژانس‌های مسافرتی در یکی دو دهه اخیر، این بخش از سفرها نیز رونق گرفت.

یزد در طول یک دهه گذشته در برنامه سفر گردشگران قرار گرفته است

باز هم تا چند سال پیش، مردم اغلب بعد از شهرهای زیارتی، سفر به شهرهای شمالی را ترجیح می‌دادند هم به خاطر وجود دریا به عنوان یک جاذبه بی‌بدیل طبیعی و هم به دلیل وجود جنگل و سرسبزی و زیبایی‌های منحصر به فرد طبیعی اما به تدریج رویکرد مردم همه‌جانبه‌تر شد و به تدریج علاقه به بازدید از آثار تاریخی در مردم نمایان شد.

این علاقمندی تا جایی پیش رفت که در حالی که شاید تا 10، 15 سال پیش در یزد خبری از گردشگر و ... نبود، امروز به دومین شهر گردشگرپذیر کشور تبدیل شده و علاوه بر گردشگران داخلی، هر سال تعداد زیادی گردشگر خارجی نیز به استان یزد سفر می‌کنند.

باز هم این رتبه در طول یک دهه اخیر دائم در نوسان بود و البته سیر نزولی داشت به نحوی که یزد از جایگاه پنجم در کشور در سال 89 با یک شب اقامت گردشگر خارجی به جایگاه دوم با سه شب اقامت گردشگر خارجی دست یافته است.

این یعنی یزد جهشی بلند در مسیر توسعه گردشگری داشته و فرصت طلایی ایجاد صنعت سبز گردشگری به تدریج در یزد قابل استفاده و بهره‌برداری شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این زمینه اظهار داشت: یزد و مردم آن چه بخواهند و چه نخواهند، دیگر به یک استان هدف گردشگری تبدیل شده‌اند و علاوه بر مردمی که از نقاط مختلف کشور به این استان سفر می‌کنند، عده زیادی از گردشگران خارجی نیز یزد را یکی از هدف‌های خود از سفر به ایران می‌دانند.

محمدمهدی شرافت تاکید کرد: مردم یزد دیگر باید شهر خود را به عنوان یک شهر نمونه گردشگری بشناسند و خود را برای جهانی شدن در این زمینه آماده کنند.

توسعه گردشگری ضامن بقای ارزش‌های میراث فرهنگی است

وی تصریح کرد: به طور قطع توسعه صنعت گردشگری علاوه بر اینکه سازگاری با محیط زیست یزد دارد، تضمین کننده بقای ارزش‌های میراث فرهنگی و رونق دهنده اشتغال نیز خواهد بود بنابراین همه باید در استفاده از این فرصت با یکدیگر همکاری کنند.

اما حال که یزد گردشگرپذیر شده و به حد مطلوبی از جذب گردشگر رسیده، باید دید که آیا زیرساخت‌های این استان نیز برای استقبال از گردشگران به ویژه گردشگران خارجی مهیاست؟

به طور قطع جاذبه‌های تاریخی و طبیعی یکی از دلایل اقبال گردشگران برای سفر به استان یزد است اما اگر زیرساخت‌ها به اندازه کافی فراهم نباشد، در مدتی نه چندان طولانی، این ظرفیت نیز به تدریج از بین می‌رود و یزد به 20 سال گذشته باز می‌گردد.

راه و جاده، تخت‌های اقامتی، زیباسازی و فضاسازی آثار تاریخی و طبیعی، استاندارد بودن خدمات و پذیرایی در هتل‌ها و رستوران‌ها، توجه به صنایع دستی و سوغات، ایجاد فضای امن و آرام در محل‌های استقرار آثار تاریخی و ده‌ها و صدها مورد دیگر از مواردی است که می‌تواند توریست‌ها، دوستان، خانواده و هموطنان آنها را چندین بار به استان یزد بکشاند یا اینکه حضور خود آنها نیز در استان برای نخستین و آخرین بار باشد.

شاید آمار هتل‌ها و تخت‌های اقامتی در استان یزد کافی نباشد اما سایر مراکز شامل خانه‌ها، هتل آپارتمان‌ها و سوئیت‌هایی که به گردشگران اجاره داده می‌شود، با نظارت بر همه موارد آن از قیمت گرفته تا زیبایی، نظافت و وجود امکانات اولیه و حتی نحوه برخورد صاحبخانه‌ها، می‌تواند در جذب گردشگر اثرگذار باشد.

فرصت گردشگری یزد نباید به خاطر کمبود امکانات از دست برود/ تدبیر لازم است

یزد به تدریج می‌تواند به توسعه زیرساخت‌های گردشگری برسد اما در این مدت زمانی که نیاز است تا به استانداردهای لازم دست پیدا کند، نباید فرصت گردشگرپذیری خود را به خاطر نبود امکانات از دست بدهد و در حسرت از دست رفتن فرصت‌ها بماند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مورد تخت‌های اقامتی در این استان اظهار داشت: در حال حاضر 3هزار و 555 تخت اقامتی در استان یزد وجود دارد که این میزان با توجه به گردشگرپذیری یزد و تقاضاهای موجود از سوی تورهای مختلف، همخوانی ندارد.

مصطفی فاطمی خاطر نشان کرد: تخت‌های اقامتی یزد در اغلب روزهای سال رزرو شده است و تنها اندکی از تخت‌ها در اوج گرمای تابستان، خالی است.

وی افزود: بسیاری از تورهای گردشگری به خاطر نبود امکاناتی نظیر تخت اقامتی در یزد لغو می‌شود و این نه تنها به ضرر یزد بلکه به ضرر مثلث گردشگری یزد، اصفهان و شیراز نیز تمام می‌شود زیرا بسیاری از تورهایی که از تهران ساماندهی می‌شوند، این سه استان را به عنوان مقصد انتخاب می‌کنند و به دلیل نزدیکی هر دو یا سه شب را در یک استان می‌گذرانند اما زمانی که تخت اقامتی در یک استان فراهم نباشد، دو استان دیگر نیز متضرر می‌شوند.

استقبال از سرمایه‌گذاری برای ساخت هتل در یزد/ هتل‌های کوچک هم حمایت می‌شوند

فاطمی تصریح کرد: از سرمایه‌گذاری برای ساخت هتل در استان یزد به شدت استقبال می‌شود و اکنون نیز دو هتل پنج ستاره در یزد در حال احداث است اما به نظر می‌رسد زمان طولانی برای ساخت این هتل‌ها نیاز است و در این مدت امیدواریم شاهد سرمایه‌گذاری‌های کوچک‌تر در این زمینه باشیم.

وی عنوان کرد: بسیاری از خانه‌های قدیمی در بافت تاریخی که مالکیت شخصی دارند، با توافق سرمایه‌گذار و مالک قابل واگذاری و تبدیل به هتل است و اگر این اتفاق بیفتد و سرمایه‌گذاران وارد عرصه شوند، حتی هتل‌های کوچک با اتاق‌های کوچک نیز می‌توانند بسیار مفید واقع شوند.

به جز هتل، موارد بسیار دیگری در جذب گردشگر و تامین نظر آنها حائز اهمیت است. یکی از مواردی که اغلب گردشگران به ویژه گردشگران داخلی در ایام معمولی سال از آن ابراز نارضایتی می‌کنند، نبود راهنمایان برای تشریح و توضیح بناها و آثار تاریخی است.

این مشکل نیز ظاهرا امسال از سوی میراث فرهنگی استان یزد حل شده و قرار است ایستگاه‌هایی در مقابل بناهای حائز اهمیت و پربازدید مستقر شود که البته امید می‌رود این ایستگاه‌ها دائمی بوده و منحصر به ایام نوروز یا ماه‌های خاصی از سال نباشد.

به هر حال فرصتی که اکنون برای استان یزد ایجاد شده، فرصتی است که بسیاری از استان‌ها از آن محرومند و استفاده از این فرصت به طور قطع به رونق اقتصادی استان کمک خواهد کرد.

 



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1