اخبار پیشنهادی


یکشنبه 94/03/17 | ساعت: 03:59 | کد خبر: 5903 | بازدید: 452327 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

همایش مرمت‌گران میراث ماندگار، با هدف تجلیل و قدردانی از استادکاران معماری سنتی و فعالان عرصه مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی، برای اولین‌بار در کشور در شیراز برگزار خواهد شد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، دبیر همایش مرمت‌گران میراث ماندگار صبح یکشنبه - 17 خرداد - در جمع خبرنگاران گفت: برنامه‌ریزی برای برگزاری این همایش از سه ماه قبل آغاز شد و با تشکیل یک کمیته متشکل از کارشناسان سازمان‌های میراث فرهنگی، حوزه هنری و دانشگاه هنر و شهرداری شیراز، 12 استادکار شیرازی از میان استادکاران مطرح رشته‌های هشت‌گانه مرمت آثار تاریخی، انتخاب شدند.

محمودرضا طالبان با بیان اینکه همایش تجلیل از مرمت‌گران، شامگاه چهارشنبه 20 خرداد در آرامگاه سعدی برگزار می‌شود، گفت: در این همایش از استادانی در رشته‌های کاشی‌کاری، گره‌چینی، گچکاری و مقرنس، آئینه‌کاری، حجاری، نقاشی دیواری، چلنگری و معماری سنتی، تجلیل خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه کلیپ‌ها و مجموعه مکتوبی از بیوگرافی و زندگی این استادکاران تهیه شده است، گفت: کتاب تهیه شده از بیوگرافی این افراد در همین آیین رونمایی خواهد شد.

طالبان همچنین گفت: در این همایش و با هدف تشویق بخش خصوصی برای مرمت خانه‌های تاریخی،‌ از 6 فعال در این عرصه نیز به‌عنوان مرمت‌گران، قدردانی خواهد شد.

دبیر همایش مرمت‌گران میراث ماندگار با بیان اینکه رایزنی برای ایجاد دبیرخانه این همایش در شیراز آغاز شده است، گفت: امیدواریم با همکاری میراث فرهنگی و حمایت شورای اسلامی و شهرداری شیراز، بتوانیم دبیرخانه دائمی را در شیراز راه‌اندازی کرده و در سال‌های آینده نیز این همایش را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: امسال تنها مرمتگران شیرازی تجلیل می‌شوند و در آینده امیدواریم با راه‌اندازی دبیرخانه، زمینه برای شناسایی مرمتگران فعال در استان فارس و تجلیل از آنان فراهم شود.

طالبان با اشاره به وجود 375 هکتار بافت تاریخی در شیراز، خاطرنشان کرد: در تمام کشورهای توسعه یافته، بافت تاریخی به‌عنوان یک ظرفیت برای جذب گردشگر و توسعه اقتصادی استفاده شده است، اما در ایران و با وجودیکه دارای بافت‌های تاریخی بسیار کهنی هستیم، از این پتانسیل به خوبی استفاده نکرده‌ایم.

او اضافه کرد: هم‌اینک 400 اثر شناخته شده تاریخی در بافت شیراز موجود است که بخشی از آنها در اختیار دولت و دستگاه‌های دولتی و بخشی نیز در اختیار بخش خصوصی است.

طالبان از همکاری دانشگاه هنر شیراز، میراث فرهنگی فارس، حوزه هنری، شهرداری شیراز و انجمن دوستداران میراث فرهنگی در برگزاری این همایش، قدردانی کرد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1