اخبار پیشنهادی


یکشنبه 95/10/05 | ساعت: 08:52 | کد خبر: 6282 | بازدید: 451793 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: جزئیات جدیدی از سازه تاریخی که دیروز در زیر مسجد امام این شهر کشف شد، به دست آمد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا،فریدون اله یاری  افزود: این سازه تاریخی متعلق به دوران صفویه با ارتفاع یک متر و 70 سانتی متر است که این ارتفاع بتدریج کم می شود. 

وی گفت: کارشناسان میراث فرهنگی تاکنون حدود 40 متر از این سازه را تخلیه کرده اند که البته طول آن هنوز بطور دقیق مشخص نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، اظهارنظر قطعی در باره کاربری این سازه را به بررسی های باستان شناسی و مطالعات کارشناسی موکول کرد.

وی افزود: فرضیه ابتدایی این بود که این سازه محلی برای ارتباط بین بازار و مسجد امام در زمان صفویه ایجاد باشد اما اکنون که قسمت های بیشتری از آن بدست آمده است، احتمال اینکه این سازه کاربری دیگری از جمله آبراهه برای انتقال آب به مسجد امام داشته است را تقویت می کند.
اله یاری در باره مصالح بکار رفته در این سازه گفت: در این سازه از خشت و ساروج استفاده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، دلیل مطرح شدن فرضیه دوم مبنی بر آبراهه بودن این سازه را کوتاه شدن ارتفاع سازه به هنگام پیشروی آن بیان کرد.

اله یاری در باره احتمال وجود راهروهایی دیگری در زیر میدان نقش جهان که به کاخ عالی قاپو منتهی شود نیز گفت: تاکنون نقل قول های تاریخی در باره وجود راهروی زیر زمینی از مسجد شیخ لطف الله تا کاخ عالی قاپو شنیده شده اما وجود این راهروهای زیرزمینی از نقاط دیگر به کاخ عالی قاپو از جمله مسجد امام شنیده نشده است.

وی همچنین در باره نفوذ فاضلاب به این سازه تاریخی که در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: این سازه در کنار سرویس های بهداشتی مسجد امام قرار دارد و احتمال نفوذ فاضلاب به آن وجود دارد اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

اله یاری در همین حال تصریح کرد: گل و لای در سازه وجود دارد و در این شرایط همکاران ما در حال فعالیت و کشف ابعاد جدید این سازه هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: تلاش ها برای کشف ابعاد جدید این سازه تاریخی ادامه دارد و تا سه روز آینده نیز ابعاد جدیدی تشریح خواهد شد.

دیروز در جریان مرمت شبستان زمستانی مسجد امام واقع در ضلع جنوبی میدان نقش اصفهان، سازه ای تاریخی شبیه به راهرو در زیر این مسجد کشف شد.

مسجد امام واقع در مجموعه میدان امام (نقش جهان) اصفهان که پیش از این به نام های مسجد مهدی، مسجد جامع، مسجد سلطانی، مسجد شاهی، جامع کبیر عباسی و مسجد شاه معروف بود، امروزه 'مسجد امام' نامیده می شود.

این مسجد بعنوان که یکی از زیباترین مساجد ایران و جهان متعلق به دوران صفوی از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به‌ شمار می‌رود و بدلیل تزئینات بسیار شگفت انگیزش، شهرت جهانی دارد.

بناهای تاریخی موجود در چهار طرف میدان نقش جهان شامل عالی ‌قاپو، مسجد شاه (اصفهان)، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه است.
علاوه براین بناها، 200 حجره دو طبقه برای عرضهٔ صنایع دستی اصفهان نیز پیرامون این میدان واقع شده ‌است.
میدان نقش جهان در تاریخ هشتم بهمن 1313 به شماره 102 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت 1358 به شماره 115 جزو نخستین آثار ایرانی بود که بعنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1