اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 92/06/13 | ساعت: 09:02 | کد خبر: 2142 | بازدید: 451947 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خوزستان از برنامه بازديد كارشناسان يونسكو از پايگاه تاريخي شوش خبر داد و گفت: پرونده شوش براي ثبت در ميراث جهاني مراحل پايان تدوين را مي گذراند.

به گزارش میراث ما به نقل از ايرنا، شهر تاريخي شوش به همراه شهر سوخته در استان سيستان و بلوچستان، دو نامزد ايران براي ثبت در فهرست ميراث جهاني سازمان علمي، آموزشي و فرهنگي ملل متحد- يونسكو- در سال آينده ميلادي (۲۰۱۴) هستند.

«افشين حيدري» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا درباره آخرين وضعيت شهر تاريخي شوش گفت: همانطور كه رييس جمهوري برنامه هاي ۱۰۰ روزه اي را براي بهبود وضعيت معيشتي مردم در نظر گرفته است، ميراث استان خوزستان نيز برنامه ۱۰۰ روزه اي را براي سامان دادن به وضعيت شهر تاريخي شوش دارد.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خوزستان افزود: علاوه بر اين برنامه ۱۰۰ روزه، يك برنامه ۶ ماهه نيز براي پايگاه شوش تهيه شده است و انتظار مي رود تا پايان سال شاهد تحولات و اتفاقات خوب در اين شهر تاريخي باشيم.

حيدري از تقويت يگان حفاظت ميراث فرهنگي شوش و خريد دستگاه خودرو و موتور سيكلت براي يگان به عنوان نمونه اي از اين اقدامات ياد كرد.

** نصب دوربين مداربسته در شوش

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خوزستان درباره فعاليت دوربين هاي نصب شده در شوش نيز توضيح داد: تعداد زيادي از اين دوربين ها از كار افتاده بودند كه دوباره راه اندازي شدند.

حيدري اظهار داشت: به تازگي اين دوربين ها از طريق شبكه به مركز استان در اهواز متصل شدند و از اين پس مي توان آخرين وضعيت شوش را از اهواز رصد كرد.

وي از امضاي تفاهم نامه با بسيج شهرستان شوش براي كمك به حفاظت از اين محوطه تاريخي خبر داد.

** اختصاص يك چهارم اعتبارات مرمتي به شوش

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خوزستان درباره مرمت آثار موجود در محوطه شوش نيز گفت: امسال براي حفظ آثار شوش و مباحث مرمتي اعتبارات خوبي از محل اعتبارات ملي و استاني به شوش اختصاص داده شده است.

حيدري افزود: يك چهارم اعتبارات استان در حوزه مرمت به شوش اختصاص يافته زيرا نقطه هدف ما ثبت جهاني شوش است.

وي از تعيين مشاور براي مرمت مقبره دانيال نبي (ع) در شهر شوش خبر داد و گفت:

اين مكان ساليان سال به حال خود رها شده و مرمتي در آن صورت نگرفته بود.

به گفته وي، امسال از محل اعتبارات استاني و ملي، مبالغي براي مقبره اين پيامبر الهي در نظر گرفته شده است كه صرف مرمت آن مي شود.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تاكيد كرد كه بقعه دانيال نبي (ع) آبروي شهر شوش است و گردشگران خارجي بسياري براي بازديد از اين مكان به استان خوزستان سفر مي كنندو لازم است حفاظت ها و مرمت هاي لازم روي اين مكان صورت گيرد.

** شوش بايد موجب رونق زندگي مردم شود

حيدري وعده داد با همكاري مسوولان استاني و شهر شوش، ظرف ۶ ماه آينده اتفاقات خوبي در پايگاه تاريخي و شهر شوش بيفتد و ديگر اخبار ناگوار درباره شوش در رسانه ها منعكس نشود.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خوزستان تاكيد كرد: مسوولان محلي همكاري خود را براي بهبود شرايط شوش اعلام كردند و مردم اين شهر نيز انتظار دارند كه وجود اين محوطه تاريخي، تاثير مثبت و مستقيمي بر زندگي آنها بگذارد نه اينكه زندگي آنها را مختل كند.

حيدري تاكيد كرد: مردم شوش انتظار دارند كه در كنار تعيين حريم شوش، خدمت رساني به آنها نيز صورت گيرد تا زندگي آنها تعطيل نشود.

** پرونده شوش در مراحل نهايي
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خوزستان همچنين گفت: پرونده شوش براي ارايه به يونسكو مراحل پاياني تدوين را طي مي كند و در روزهاي آينده جلسه اي در تهران با حضور مسوولان سازمان ميراث فرهنگي براي جمع بندي و تكميل اين پرونده برگزار مي شود.
حيدري با بيان اينكه كارشناسان يونسكو براي بازديد از محوطه تاريخي شوش هفته آينده به اين شهر سفر مي كنند، گفت: كارشناسان اين نهاد بين المللي در گذشته نيز بازديدهايي را از شوش براي ارزيابي وضعيت آن براي ثبت جهاني داشته اند.
وي از شوش به عنوان آبروي استان خوزستان و ايران ياد كرد و افزود: شهر تاريخي شوش ظرفيت بالايي براي ثبت جهاني دارد و بايد همه تلاش خود را ثبت آن به كار بنديم.

** از شوش چه مي دانيم
شهر باستاني شوش، پايتخت تمدن چندهزار ساله عيلاميان است كه در دوره اي نيز پايتخت زمستاني هخامنشيان به شمار مي رفت.
كاخ شائور متعلق به دوره اردشير دوم هخامنشي است كه از آن چندين پايه ستون و ديوارهاي خشتي به جاي مانده است اما شباهت بسياري به تخت جمشيد دارد.

كاخ آپاداناي شوش قصر زمستاني شاهان هخامنشي بود كه به دستور داريوش بزرگ پادشاه هخامنشي در حدود سال هاي ۵۲۱- ۵۱۵ پيش از ميلاد در شوش روي آثار و بقاياي تمدن عيلامي بنا نهاد شد. ديوارهاي كاخ از خشت و ستون هاي آن از جنس سنگ است.
«شهر پانزدهم» عنواني است كه پس از كاوش هاي «رومن گريشمن» باستان شناس فرانسوي روي شمال تپه شهر شاهي شوش درباره آن به كار گرفته شد زيرا لايه نگاري ها در اين تپه وجود ۱۵ شهر تاريخي را ثبت كرد كه حاكي از تمدن و شهرنشيني عيلاميان بود.
هر يك از اين لايه ها يك يا چند دوره تاريخي را مشخص مي كنند كه لايه هاي پانزدهم تا نهم مربوط به دوران هاي مختلف عيلامي است؛ لايه هشتم مربوط به دوره هخامنشيان است و لايه هفتم به زمان سلوكيان مي رسد.

لايه ششم و پنجم اين شهر متعلق به اشكانيان است و لايه چهارم تمدن ساسانيان را در اين شهر ثابت مي كند و در نهايت لايه هاي سوم و دوم و اول به دوران اسلامي مي رسد؛ تپه آكروپل نيز كه قلعه شوش روي آن بنا شده است، داراي ۲۷ لايه باستان شناسي است.

پرونده شوش براي ثبت در فهرست ميراث جهاني شامل كاخ شائور، كاخ آپادانا، دروازه شرقي، هديش، شهر پانزدهم، روستاي هخامنشي، مسجد جامع شوش و مجموعه بناهاي دوره اسلامي، تپه هاي آكروپول و قلعه فرانسوي ها است.

باستان شناسان فرانسوي كه در دوره قاجار نخستين كاوش ها را در اين منطقه انجام دادند، بر اساس برآوردهاي اوليه ۴۰۰ هكتار از اين محوطه را به عنوان عرصه باستاني شوش تعيين كردند اما در بررسي هاي باستانشناسي كه از سوي كارشناسان ميراث فرهنگي انجام شد، محوطه باستاني شوش به اضافه حريم آن تا ۸۰۰ هكتار افزايش يافته است.

پرونده ثبت جهاني «شوش» با همكاري اداره كل ميراث فرهنگي خوزستان، كارشناسان پايگاه شوش و پايگاه جهاني چغازنبيل و نيز معاونت ميراث فرهنگي كشور در دست تهيه است.

استان خوزستان تاكنون معبد چغازنبيل و سازه هاي آبي شوشتر را در فهرست ميراث جهاني سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) به ثبت رسانده است.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1