اخبار پیشنهادی


شنبه 93/01/16 | ساعت: 04:23 | کد خبر: 5028 | بازدید: 452154 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدير كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان از آغاز مرمت تزئينات ايوان شرقي مسجد امام سمنان خبر داد.

به گزارش سرویس دریافت اخبار میراث ما، «محمدحسين بحرالعلومي» اظهار داشت: بر اثر فرسودگي و رطوبت، بخش فوقاني ايوان شرقي مسجد امام آسيب ديده است و هم اكنون اقدامات مرمتي و استحكام بخشي آن در حال انجام است.

وي با اشاره به اينكه تزئينات وابسته به معماري ايوان شرقي مسجد امام سمنان شامل كاشي‌هاي معقلي، هفت رنگ با طرح هندسي و گل و گياه است. گفت: اين اداره كل با هدف حفظ اصالت تزئينات معماري موجود ايوان شرقي مسجد امام، برنامه مرمت و استحكام بخشي در اين مسجد تاريخي را آغاز كرده است.

بحرالعلومي گفت: گردشگران و مسافران نوروزي مي‌توانند در ايام نوروز و با حضور در اين مسجد، از نزديك با انجام فعاليت‌هاي مرمتي آشنا شوند.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان گفت: مسجد امام از نوع مساجد چهار ايواني است كه در سال 1242 هجري قمري ساخته شده و داراي چهار در ورودي است.

در معماري اين بنا هر قسمت به طور جداگانه قرينه است.در مقابل ايوان اصلي (ايوان شرقي) يك نقاره خانه چوبي ساخته شده است تا گلبانك اذان از آنجا به گوش مسلمين برسد .

این مسجد نمونه ای کامل از لحاظ معماری دوران قاجار می باشد و عناصر تشکیل دهنده مسجد را ایوانهای متعدد، شبستانهای وسیع ، مهتابي‌ها،حجره‌ها و کاشیکاری‌های زیبا و هفت رنگ تشکیل می دهد.

ارتفاع ایوان غربی مسجد امام 5/19 متر می باشد و بزرگتر از ایوانهای دیگر مسجد ساخته شده و مزین به کاشی‌کاری ها و کتیبه‌های کوفی بنایی و ثلث است. ارتفاع ایوان شرقی 5/18 متر، ارتفاع دو ایوان رو به شمال و رو به جنوب هر یک 11متر است. در بالای همه ایوانها سوره های مبارک قرآنی و اسم خاقان فتحعلی شاه و تاریخ بنا برروی کاشی نقش بسته است .

اين مسجد در تاريخ 30/3/1315 و به شماره 257 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1