اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/03/07 | ساعت: 06:56 | کد خبر: 5146 | بازدید: 451909 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد گفت: طرح جامع ساماندهی مجموعه امیرچخماق با همکاری مدیریت شهری انجام می‌شود.

به گزارش سرویس دریافت اخبار میراث ما، محمدمهدی شرافت مجموعه امیر چخماق یزد را دارای اهمیت تاریخی و اجتماعی دانست و افزود: در سال 1392 فاز دوم مطالعات بررسی آسیب‌شناسی سازه‌ای و استحکام‌بخشی تکیه‌ی امیرچخماق آغاز شد که در این مرحله، آزمایش‌های مکانیک خاک، مونیتورینگ وضع موجود در دوره های زمانی مشخص و پژوهش های زیرساختی در بستر اطراف تکیه مورد تاکید و تمرکز بوده است.

وی با اشاره به اینکه فرآیند مطالعات آسیب‌شناسی و پژوهش‌های زیرساختی فرآیندی زمان بر است، تصریح کرد: انجام بررسی‌های اصولی و علمی برای تشخیص راهکارهای مناسب حفاظت و نگهداری، نیازمند زمان و تحقیقات بیشتری است.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد با اعلام این خبر که اقدامات رفع خطر و مرمت‌های اضطراری تکیه از سال 1390 انجام شده است، اظهار داشت: کارشناسان میراث فرهنگی استان در حال بررسی و انتخاب روش مناسب حفاظت جامع از این اثر ملی هستند هرچند در حال حاضر هیچ نگرانی در مورد مجموعه امیرچخماق وجود ندارد.

شرافت یادآور شد: با توجه به اهمیت ملی مجموعه امیرچخماق، حفاظت از این مجموعه با همکاری مدیریت شهری یزد به شکل بهتری انجام می‌شود، در تقسیم کار جدید شهرداری و شورای شهر یزد نقش و وظایف خود را به خوبی پذیرفته‌اند و سایر دستگاه‌ها هم در حال ساماندهی به اجرای وظایف خود در ارتباط با مجموعه امیرچخماق هستند.

وی  افزود: اداره میراث فرهنگی استان تمام جوانب را برای حفاظت و نگهداری هرچه بهتر از این مجموعه تاریخی مدنظر قرار می‌دهد اما بروز برخی مشکلات جنبی موجب شد تا کارگروهی به ریاست فرماندار یزد تشکیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد ادامه داد: این کارگروه که با حضور نمایندگانی از دستگاههای اجرایی و با محوریت اداره کل میراث فرهنگی یزد تشکیل شده است در حال برنامه ریزی برای تبدیل شدن مجموعه فرهنگی تاریخی امیرچخماق به یک قطب محوری تاریخی-گردشگری با اولویت برگزاری نمایشگاه و فروشگاههای صنایع دستی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر طرح جامع ساماندهی مجموعه و میدان امیرچخماق توسط شهر تاریخی یزد تهیه شده و مجموعه مدیریت شهری با هماهنگی اداره میراث فرهنگی استان و نهادهای مرتبط، برنامه ریزی نهایی و اقدامات اجرایی را براساس فازهای پیشنهادی اجرایی خواهد کرد.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1