اخبار پیشنهادی


دوشنبه -43/68686/30 | ساعت: 12:00 | کد خبر: 5502 | بازدید: 452960 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

مرمت مشارکتی مسجد جامع عتیق و مدرسه خان شیراز دو اثر شاخص و منحصر به فرد شهر شیراز در قالب تفاهم نامه همکاری بین استانداری فارس ، شهرداری شیراز ، اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس و دیگر نهادهای متولی مدیریت شهر از دستور کارهای جلسه روز گذشته کارگروه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس بود .

به گزارش سرویس دریافت اخبار میراث ما،عبدالرضا نصیری در این جلسه با اشاره به اینکه در شهر شیراز حدود 400 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشو موجود است گفت : این آثار متعلق به دوران زندیه ، قاجاریه و پهلوی اول می باشند .

وی مسجد جامع عتیق را که متعلق به قرون اولیه اسلامی ( با قدمت بیش از 1150 سال ) می باشد و مدرسه خان که محل تدریس حکیم ملاصدرای شیرازی و با قدمت بیش از 400 سال ومربوط به دوران صفویه می باشد و به عنوان هسته مرکزی هویت شهری بافت تاریخی شیراز قلمداد می شود را دو اثر برشمرد که از موقعیت و جایگاه ویژه ای بین تمام آثار موجود در شهر شیراز برخوردار می باشند .

معاون میراث فرهنگی فارس افزود : در سال های گذسته مرمت این دو بنای تاریخی به تناوب انجام گرفته اما برای ادامه این روند نیاز به بودجه10 میلیارد ریالی برای هریک از این آثار ارزشمند تاریخی می باشد تا مرمت مسجد جامع عتیق ادامه یافته و مدرسه خان نیز که تا کنون مرمت هایی در آن انجام شده کار مرمتش به پایان برسد .

در ادامه این جلسه ضمن بررسی مفاد این تفاهم نامه با کلیات آن موافقت گردید و مقرر شد با بررسی کارشناسی متن تفاهم نامه اعتبارات یک میلیارد تومانی برای مرمت هر یک از این بناها با مشارکت دستگاه های فوق تامین شود .

گفتنی است مسجد جامع عتیق کهن ترین مسجد شیراز و از قدیمی ترین مساجد کشور است که به آن مسجد جمعه یا مسجد آدینه هم می گویند . این مسجد در شرق حرم مطهر حضرت شاه چراغ (ع) قرار گرفته و در سال 281ه.ق در دوره 200 ساله سلطنت عمر ولیث صفاری در شیراز ساخته شده است . در طی هزار سال اخیر این مسجد چندین بار در دوره های اتابکان ، سلطان ابراهیم میرزا پسر شاهرخ گورگانی ، صفویه و در سال 1315 خورشیدی مورد مرمت قرار گرفت .

ساختمان این مسجد نخستین هسته تاریخی شهر شیراز می باشد که بنایی مرتفع با چند شبستان و مجموعه می باشد . تاق مروارید نام تاق نمای بلند مسجد است که در ضلع شمالی قرار دارد .

مسجد دارای 6 در ورودی و خروجی است . در وسط مسجد بنای مکعبی به شکل خانه کعبه در سال 752 ه.ق به دستور شاه شیخ ابو اسحاق اینجو حاکم فارس ساخته شده که دارالمصحف یا خدای خانه نامیده می شود که محل نگهداری قرآن های تاریخی به خط حضرت امیرالمومنین (ع) ، امام حسن (ع) و امام صادق (ع) بوده است . 

مدرسه خان نیز از مدرسه های قدیمی شیراز است که ساخت آن در دوره صفویه ودر زمان الله وردی خان (در سال 1022 ه –ق )آغاز و توسط امام قلی خان پسرش در 1024 به پایان می رسد . الله وردی خان در نامه ای از حکیم ملا صدرای شیراز خواست تا در این مدرسه علوم مختلف را تدریس کند .

ملاصدرا مدرسه خان را به یک دانشگاه تبدیل کرد و درآن علوم حکمت ، فلسفه ، ادبیات ، نجوم ، ریاضی ، حساب ، هندسه ، زمین شناسی ، زیست شناسی و شیمی تدریس می شد و تعداد زیادی دانشجو از سراسر ایران برای بهره بردن از مجلس درس ملاصدرا به این مدرسه می آمدند .



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1