اخبار پیشنهادی


دوشنبه -43/68686/30 | ساعت: 12:00 | کد خبر: 5503 | بازدید: 456551 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدير كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان از بازگشايي درهاي تيمچه ناسار سمنان پس از انجام ساماندهي، مرمت و بهسازي خبر داد.

به گزارش سرویس دریافت اخبار میراث ما، «محمدحسين بحرالعلومي» اظهار داشت: تيمچه ناسار سمنان واقع در تكيه ناسار با آغاز ماه محرم و براي بهره برداري از اين مكان تاريخي جهت ويژه برنامه‌هاي ايام سوگواري سيدالشهداء(ع) و ... به روي عموم گشوده شد.

وي گفت: جمع‌آوري حدود 14 متر مربع قسمت فلزي تيمچه و برگرداندن به حالت اصلي خود با مرمت و بازسازي بخش‌هاي تخريب شده، ساخت و نصب درهاي چوبي ورودي، آجر فرش كف و اندود ديوارهاي جانبي تيمچه، جمع آوري كابل‌ها، لوله‌هاي گاز و آب از منظر تيمچه از جمله فعاليت‌هاي انجام شده براي مرمت و بهسازي تيمچه ناسار است.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان با قدرداني از يكي از مالكان مغازه‌هاي تيمچه به دليل اهداي 14 متر مربع از فضاي مغازه خود به نفع اداره كل براي مرمت اين بناي تاريخي اظهار داشت: اين امر نشانگر توجه اين مالك به فرهنگ و تاريخ اين منطقه است.

وي حمايت مادي و معنوي اين مالك از اجراي طرح مرمت و بهسازي تيمچه ناسار را در بازگشايي درهاي اين تيمچه به روي مردم بسيار موثر دانست.

تاريخ ساخت تكيه ناسار و تيمچه ناسار سمنان واقع در اين تكيه به دوره قاجار برمي‌گردد.

تكيه محل برگزاری مراسم سوگواری پیشوایان دین بویژه سوگواریهای ماه محرم و اجرای تعزیه است.

طبقه پائین تکیه ناسار را تعدادي مغازه تشکیل می‌دهد و طبقه بالای آن ایوانهایی برای تماشای مراسم تعزیه است.

تيمچه به معنى کاروانسراى کوچک است و در دوره‌هاى معاصر به‌ کاروانسراها يا سراهاى کوچک و سرپوشيده گفته مى‌شود. فضاى تيمچه‌ها نسبت به کاروانسراها از لحاظ اقتصادى گرانتر بوده و براى عرضه اجناس ارزان قيمت استفاده نمى‌شده است.

تيمچه ناسار به شماره 5656 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1