اخبار پیشنهادی


جمعه 93/09/07 | ساعت: 09:46 | کد خبر: 5577 | بازدید: 452376 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

چهار طاقی نقاره خانه از جمله آثار به جای مانده از دوران ساسانی است که در کیلومتر 4 جاده فراشبند در شهرستان فیروز آباد از توابع استان فارس واقع شده است .

به گزارش سرویس دریافت اخبار میراث ما، محمدکاظم بهادری پور مدیر روابط عمومی این اداره کل با اعلام این مطلب گفت: این چهار طاقی شامل یک حیاط مرکزی است که حجره هایی دور تا دور آن قرار گرفته و هرضلع 12 حجره دارد . سقف حجره ها به فرم گهواره ای می باشد . 

بهادری پور در ادامه افزود: این اثر دارای چهار دهانه با طاق های هلالی و چهار ستون است که دوبه دو با هم قرینه می باشند .

صالح به کار رفته در چهار طاقی لاشه سنگ باملاط گچ و ارتفاع گنبد تا زمین 9 متر می باشد . بدنه داخلی چهار طاقی گچ واندود است و چهار گوشواره در چهار طرف آن وجود دارد . 

وی با اشاره به اینکه این جاذبه مذهبی درسال های گذشته توسط اداره کل میراث فرهنگی فارس، در بخشهایی مورد مرمت قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: اهمیت این اثر به دلیل قدمت ، ارزشهای معماری و کاربری آن در دوران ساسانی به عنوان یک بنای مذهبی بوده است و به همین منظور این بنا درتاریخ 25/12/1379 به شماره ثبت 3398 در فهرست آثار ملی استان فارس به ثبت رسیده است.

گفتنی است: شهرستان فیروزآباد دارای چهار بخش به نامهای فراشبند ، قیروکارزین ، میمند و مرکزی که دارای 9900 کیلومتر مربع مساحت و ارتفاع آن از سطح دریا 1600 متر می باشد .بخش فراشبند دارای آب و هوای آن گرم و عمده محصول آن خرما بوده و اکثر مردم به کشاورزی مشغول هستند .

این بخش از طرف شمال به کازرون ، از جنوب شرق به فیروزآباد و غرب نیز به استان بوشهر محدود می شود .



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1