اخبار پیشنهادی


دوشنبه 93/10/22 | ساعت: 09:02 | کد خبر: 5681 | بازدید: 452877 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

يك پژوهشگر تاريخ استان سمنان گفت: لقب سمنان در دوران قاجار "دارالمرحمت"(سراي لطف و مهرباني) بود.

به گزارش میراث ما؛ «حسن پاكزاديان» اظهار داشت: بر اساس بررسي سكه‌هاي ضرب شده در دوره‌هاي مختلف تاريخي، اطلاعات جالبي به دست مي آيد كه يكي از اين اطلاعات اسامي شهرهاي ايران در دوره‌هاي مختلف تاريخي است.

Sekeh 1

اين سكه شناس با بيان اينكه در دوره قاجار هر شهر لقب خاصي داشته است، گفت: بر روي سكه‌هاي ضرب شده در دوران قاجار در اين استان، در يك طرف عنوان "ضرب دارالمرحمت" سمنان و در طرف ديگر عنوان حاكم وقت مشاهده مي‌شود.

وي در خصوص لقب ساير شهرهاي ايران نيز گفت: به عنوان مثال يزد به عنوان "دارالعباده"، شيراز "دارالعلم"، اردبيل "دارالارشاد" و ... شناخته مي‌شدند.

مدير موزه مهر و سكه کومش سمنان با بيان اينكه استان سمنان يكي از قديمي‌ترين مناطق ضرب سكه در ايران است، افزود: قديمي‌ترين ضرابخانه استان سمنان "هكاتم پيلوس" يا صددروازه(در نزدیکی دامغان امروزي) است.

پاكزاديان گفت: "آپاميا"(شهري بين خوار و كومسينه در زمان حكومت اشكانيان) و "كومش" از ديگر ضرابخانه‌هاي قديمي استان هستند كه سكه‌هاي يافت شده از اين مناطق، نام شاهان اشكاني و ساساني را بر خود دارد.

مدير موزه عشايري ايل سنگسر افزود: سکه‌های اسلامی در استان سمنان در دوره هاي مختلف تاریخي از آلبويه و ايلخانيان گرفته تا دوره قاجار، در ضرابخانه‌های متعدد نظیر قومس، دامغان، بسطام، بیار، شهمار، فریم، فیروزکوه و .... ضرب مي‌شده است.

وي گفت: علاقمندان به تاريخ استان و به ويژه سكه‌هاي تاريخي، مي‌توانند با مراجعه به موزه مهر و سكه کومش واقع در تیمچه تكيه پهنه، از نزديك سكه‌هاي ضرب شده در  دوره هاي مختلف تاريخي در اين استان را مشاهده كنند.

مدير موزه مهر و سكه سمنان تاكيد كرد: سكه های متعدد ضرب شده با عنوان دارالمرحمت نيز در موزه مهر و سكه سمنان موجود است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1